Avatar billede heyn Nybegynder
05. april 2008 - 10:35 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Udvikling af elfenben og perlemor.

Hej Alle.

Jeg skal anvende materialer til perlemor, lyst-, rødligt- og mørkt træ, elfenben,elfenben farvet med hesteblod (brunrødt), og elfenben farvet med blæk (sort, men alligevel ikke helt).

Jeg har søgt og søgt på nettet under termerne elfenben, ivory, perlemor og "mother of perl", men har ikke fundet nogen materialer.

Kender nogle en side hvor man kan hente nogle af disse materialer? El. evt. nogle tut.

Hilsen Christian
Avatar billede osborne Nybegynder
05. april 2008 - 14:46 #1
Her kommer det meget an på hvilken render du vil bruge:
- Den indbyggede Scanline render?
- Den indbyggede Mentalray render?
- Vray?
- Brazil r/s?
- Final Render?
- Maxwell Render?
- ..

Har du erfaring eller ønske om at bruge en af disse?
Avatar billede heyn Nybegynder
07. april 2008 - 21:36 #2
Hvilken render jeg anvender?

Jeg bruger den med 'tekande'-button i øverste højre hjørne af GUI. Vidste ikke der var andre.
Jeg har i nogle tut på nettet læst om Vray, men jeg troede den anvendtes til at udvikle materials. Jeg vidste ikke at den også kan 'rendere'.
Jeg troede Maxwell var et andet 3D-program.

Som du kan læse, er jeg ret ubevandret inde for dette område.

Christian

P.s.:

Som du sikkert har bemærket, har jeg de sidste par dage spurgt en del til materialer og lign.
http://cheyn.dk/skak/3_skak.jpg kan du se til hvad. Jeg ønsker at forfine spillet, så jeg ikke kun anvender brikkerne fra Max's tut. Dem er jeg i fuld gang med at udvikle.

Som du kan se er vinklerne på de 'små' trapezer ikke afrundet det hvor de 6 grupper af trapezer støder op til hinanden. Jeg har prøvet mange måder, men ingen af dem er øjensynlig den rette (Se iøvrigt http://www.eksperten.dk/spm/826239).

Kender du en metode?
Avatar billede heyn Nybegynder
07. april 2008 - 21:41 #3
Angående billedet.
Jeg har en gang set en udgave. Men reglerne kender jeg ikke præcist. Bare at løse dette problem kan man sikkert bruge en hel aften på. Jeg tør slet ikke tænke på hvilke diskutioner der opstår når man først spiller. ;)
Avatar billede osborne Nybegynder
07. april 2008 - 23:26 #4
Sikke en super god ide til et billede.. ja det vil helt sikkert kræve noget af spillerne  :-) Du er allerede godt på vej med materialer synes jeg. Lys og materialer går jo hånd i hånd, og når du bruger "Thekande" renderen i Max (dvs. Scanline renderen) så har du forskellige muligheder. Jeg går ud fra at du har kikket igennem alle de materialer som følger med Max? Med Scanline kræves en del opsætning og det tager tid at lære at lave gode materialer og lyssætning. Ofte er det lidt lettere når man har en af de kommercielle renders som f.eks. Vray selv om disse også kræver tilvænning.

En god måde (synes jeg) at lære materialer på er at se hvordan andre er lavet. Der var tidligere en super god site med Vray Materialer:
http://mxmgallery.maxwellrender.com/ (men lige nu ser den ud til at være død, kan være det bare er midlertidigt nede, det er længe siden jeg har været der).

Ikke fordi du skal kaste dig ud i Maxwell Render men blot for at give dig et indtryk om hvad jeg taler om så prøv at se på:
http://mxmgallery.maxwellrender.com/

Tilsvarnede findes der forskellige steder på nettet med libraries specielt til den render du foretrækker. Men som sagt selv med nogle gode materialer tager det tid at lave ordentligt.
Avatar billede osborne Nybegynder
07. april 2008 - 23:27 #5
Ups .. den med Vray materialer (den der er død lige nu) er:
http://www.vray-materials.de/
Avatar billede osborne Nybegynder
08. april 2008 - 13:58 #6
Og hvis du har mod på det (den er lidt tricky den render) så prøv at se på Mental Ray. Det gode er at den følger med gratis i Max (ligesom Scanline) og kan lave nogle fantastiske renders hvis man ved hvordan den sættes op. Et godt sted at starte omkring MentalRay er på Jeff Pattons hjemmeside http://jeffpatton.net
Se hans materialer på http://jeffpatton.net/JPalbum.html
Og du kan downloade libs fra http://jeffpatton.net/Downloads.htm

Men den er som sagt svær at bruge. Vray og Maxwell Render er begge væsentlig nemmere at bruge efter min mening men koster penge.

Det er ikke fordi det ikke kan lade sig gøre at lave noget flot med Scanline (Thekande renderen), men du støder hurtigt hovedet mod muren og kræver en del arbejde for at få en lignende flot render som de andre mere renders kan lave lidt nemmere.

Hvis du er hooked på at prøve med standard Scanline så sørg for at se på Neil Blevins undervisning på:
http://www.neilblevins.com/cg_education/cg_education.htm

Forresten Brazil r/s fra Splutterfish er også en super god render .. men den koster naturlivis også:
http://splutterfish.com/sf/WebContent/Materials/Gallery/

Final Render fra Cebas er også cool:
http://blog.duber.cz/category/finalrender

(jeg har selv anvendt og har licens til Final Render, Vray, Maxwell Render og så naturligvis 3ds max med bl.a. Mental Ray)
Avatar billede osborne Nybegynder
08. april 2008 - 13:59 #7
Det med dine vinkler i figuren forstår jeg ikke helt hvad du mener ..
Avatar billede osborne Nybegynder
08. april 2008 - 14:02 #8
http://www.vray-materials.de/ ser ud til at være oppe igen.
Avatar billede osborne Nybegynder
12. april 2008 - 11:11 #9
Jeg er stadig ikke helt med på hvad du mener med ".. er vinklerne på de 'små' trapezer ikke afrundet det hvor de 6 grupper af trapezer støder op til hinanden.". Er det muligt at du markerer på din http://cheyn.dk/skak/3_skak.jpg hvor det er du ønsker noget mere afrundet?
Avatar billede osborne Nybegynder
12. april 2008 - 21:58 #10
Hvis du vil hurtigt ud over banen, f.eks. med Scanline så kan du prøve at søge på marmor (marble) materiale og så ud fra de materialer du finder selv gå ind og justere så du får det ønskede resultat, det er ofte nemmere end at bygge det op helt fra bunden. Et forslag at tage udgangspunkt I kunne være:
http://www.the3dstudio.com/product_details.aspx?id_product=28897

Og glem nu ikke at så på det kæmpe material library der følger med 3ds max om der ikke skulle være noget du kunne bruge som udgangspunkt (hvis du ikke allerede har gjort det :-) F.eks. marble.
Avatar billede heyn Nybegynder
16. april 2008 - 23:22 #11
Det jeg mener med "afrunding af små trapezer" håber jeg fremgår af følgende link http://cheyn.dk/skak/3_skak_afrundet.jpg . Sammenlign med http://cheyn.dk/skak/3_skak.jpg .

Ang. materialerne:
Jeg må vist bare tage den lange hårde kamp, og desuden lære en del mere om submaterialer og en masse andet.
Christian
Avatar billede osborne Nybegynder
17. april 2008 - 02:02 #12
Må være mig der er langsom .. men jeg kan ikke se hvad du mener med "afrunding". Du udpejer nogle kanter (og en eller to steder hvor flere kanter mødes i en vertex?). Det jeg kan gætte på at du måske har en udfordring med .. uden at jeg synes at det fremgår af dine screenshots her, er om du har husket at "velde" (svejse) alle dine vertexter sammen. F.eks. hvis to kanter mødes i en vertex, som i virkligheden er to vertexter så hænger de ikke sammen og det kan give dig udfordringer i forskellige sammenhænge. Men det er muligvis slet ikke det du henviser til?

Materialer: Jeg tror det er en god ide at lære om materialer, det kan du bruge igen og igen.. og nogle gange kan den "hårde vej" vise sig at være den sjoveste af alle veje  :-)

Bemærk at der kan være stor forskel i hvordan man arbejder med materialer, en er 3ds max standard materialerne .. Det er stort og kan virke ret overvældende synes jeg selv. En render som Maxwell Render har f.eks. helt sit eget, helt anderledes og meget simplere materiale system efter min mening.. lige som enhver anden Render der enten har sit eget system eller tilføjer specifikke materialer.
Avatar billede heyn Nybegynder
17. april 2008 - 18:23 #13
Altså det med afrunding / bøjning.
Helt rigtigt - Jeg har kopieret en trapez, lagt kopien op til, lavet attach på så kopien bliver en del af den oprindelige, og endeligt colapsed de vertex som de har tilfældes. Derefter har jeg 'klistret' endnu en trapez på osv.
Hvis man følger en kolonne fra den ene spiller til den anden, vil man se at vinklerne mellem felt 4 og 5 godt nok er mindre end vinklerne mellem felt 3 og 4, men overgangen er stadig kantet.
I vertex' som jeg har angivet skal afrundes, skal edges faktisk møde hinanden vinkelret. For at det kan lade sig gøre skal disse edges bøjes.
Jeg har prøvet en masse med opdeling i smoothinggroups, NURBS og lign, men det vil bare ikke fungere.

Nå - Nok om det. Jeg lærer det jo nok på et tidspunkt.

Her er point - og mange tak for hjælp.

Christian
Avatar billede osborne Nybegynder
17. april 2008 - 20:28 #14
Jeg tror jeg så småt begynder at forstå hvad det er du mener. Det skulle vel ikke være sådan at hvert felt i dit skakbræt sådan set oppefra kun består af en enkelt polygon? (eller meget få polygoner). En kant på en polygon kan ikke bøjes - så det vil i så tilfælde altid være et spørgsmål om hvordan du som modellør før "vinklerne" til at være så små som muligt for at få din figur til at se glat ud. Det er det samme uanset hvad du modellerer med editable poly. Hvis det du ønsker er at "bøje" de enkelte felter så må du bruge nogle flere polygoner.

Giver det mening?
Avatar billede osborne Nybegynder
17. april 2008 - 20:32 #15
Tak for point. Håber det lykkedes med materialerne, jeg er spændt på at høre nærmere på et tidspunkt.
Avatar billede heyn Nybegynder
17. april 2008 - 21:41 #16
Så lykkedes det endelig med de afrundinger af vertex'.
Jeg anvendte MSmooth på nogle af de centrale edges.
Avatar billede osborne Nybegynder
17. april 2008 - 22:30 #17
Super cool .. når du siger edges så mener du så polygoner ikk?
Avatar billede heyn Nybegynder
17. april 2008 - 22:42 #18
jo
Avatar billede osborne Nybegynder
17. april 2008 - 22:57 #19
Det er en god tilgang (at tilføje lidt flere polygoner hvor det er nødvendigt - f.eks. med MSmooth eller Cut toolet eller andet). Super
Avatar billede davidchristensen Praktikant
11. maj 2008 - 15:00 #20
Jeg vil lige spørge ang. Maxwell: hvordan laver man materialer til dén? Det ser ud som, at den har en fantastisk måde at bruge 'bump-maps' på - altså, det giver en rigtig 3dimensionel profil, i forhold til scanline's måde at fortolke bumpmaps. Hvordan gør man?.. :)

Mvh David
-
Avatar billede osborne Nybegynder
11. maj 2008 - 16:33 #21
david78: Ja Maxwell er fantastisk på mange måder. Er du med

Du kan finde nogle rigtig gode tutorials m.m. på http://think.maxwellrender.com/
Se f.eks. de video tutorials Mike Verta har lavet "Mastering Materials: Setup, Definitions & Basics".

Og ellers er der et super godt forum på http://www.maxwellrender.com/ men det kræver at du har en licens og har registeret dig der for at få adgang.

Håber det hjælper
Avatar billede osborne Nybegynder
12. maj 2008 - 10:13 #22
Forresten når du nævner 'bump-maps' er du muligvis klar over det, men der er jo ligesom tre måder at lave 'den slags' der alle har sine fordele og ulemper:
- Bump maps
- Displacements (micro displacements)
- Normal Maps

Opret evt. et separat spørgsmål om dette så kan vi snakke mere om det der istedet for her. Sorry heyn
Avatar billede heyn Nybegynder
12. maj 2008 - 20:33 #23
No problems