Avatar billede cecili3 Nybegynder
02. april 2008 - 21:17 Der er 19 kommentarer

Hvordan formatere jeg?

Hejsa
Jeg har fået en virus på min computer som forhindre mig adgang til internettet og generalt alt hvad der med internet at gøre. Det vil sige at når jeg skal ind i nogen internets indstillinger går den i stå og svarer ikke. Min computer er også blevet utrolig langsom, og mange af mine programmer svarer ikke. Så nu ser jeg det som min eneste mulighed at formatere min computer da jeg har prøvet en hel del nu.
Jeg har en Windows Vista, og jeg husker ikke jeg har brændt en CD til at formatere min computer med.
Hvis jeg ikke har en CD hvilket jeg virkelig håber jeg har, er det så en måde at formatere computer på?
Når computeren så er formateret er den så fuldstændig renset fra Virus?

Håber virkelig der er en der kan hjælpe? :/

M.V.H Cecilie Rasmussen
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2008 - 21:24 #1
Ligger din Vista ikke på en recovery partition? Hvis ja, så starter du bare recovery og så formateres disken automatisk.
Hvis du installerer via CD/DVD vælger du blot at formatere i forbindelse med installationen
02. april 2008 - 21:39 #2
"...Når computeren så er formateret er den så fuldstændig renset fra Virus?..." - JA (Bortset fra den 'virus' som hedder Microsoft *S*)
Og derefter bør (=skal) du straks til WindowsUpdate for nyeste opdateringer. Samt ditto for dine (selvfølgelig) sikkerhedsprogrammer...
02. april 2008 - 21:40 #3
Velkommen til Eksperten.dk
Generelt -> http://expfaq.dk/
Avatar billede cecili3 Nybegynder
02. april 2008 - 21:49 #4
For at være helt ærlig ved jeg ikke om den ligger på en recovery partition?
har egentlig ikke så meget forstand på computer, og jeg sidder på min efterskole lige nu. Hvordan kan jeg finde ud af det?
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2008 - 21:53 #5
Hvad er det for en computer
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2008 - 21:55 #6
Du skriver "Jeg har en Windows Vista, og jeg husker ikke jeg har brændt en CD til at formatere min computer med."  Er det den Vista du påtænker at installere??
Avatar billede cecili3 Nybegynder
02. april 2008 - 21:58 #7
Windows Vista
Acer aspire 5100

.. kan ikke rigtig finde flere oplysninger, har nemlig revet det af min computer.
Avatar billede cecili3 Nybegynder
02. april 2008 - 22:07 #8
Ja det er den vista
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2008 - 08:01 #9
Start computeren, når du ser Acer logoèt på skærmen skal du trykke "Alt + F10" og holde tasterne nede et øjeblik (3 sekunder) så går formateringen og installationen igang
Avatar billede cecili3 Nybegynder
04. april 2008 - 10:56 #10
Nu har jeg prøvet at trykke "Alt + F10" og når jeg så vælger at gendanne hele systemet går den også i gang, men når den så er oppe på 100 % skriver computeren at det ikke lykkedes, og tryk ok for at genstarte. så trykker jeg så ok, også kommer den ikke videre, den står bare på "lys" sort skærm?
hjælp????
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2008 - 11:23 #11
Så må du boote op på din Vista-skive og vælge "Reparer" og herefter vælge "reparer startfunktioner"
Avatar billede cecili3 Nybegynder
04. april 2008 - 11:27 #12
min vista skive? den eneste skive jeg har er en "upgrade windows vista"
.. er det muligt at købe en skive, så jeg kan formatere? :/
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2008 - 13:06 #13
sæt  DVDèn i DVD drevet på din computer -> genstart computeren -> tast F2 gentagne gange straks efter boot -> i BIOS vælger du fanebladet "Main" -> enable F12 Boot Menu -> Esc  -> Exit -> Yes -> OK -> nu genstarter computeren -> tast F12 gentagne gange straks efter boot -> i boot menuen vælger du DVD drev -> enter og nu starter computeren med Vista skiven
Avatar billede cecili3 Nybegynder
04. april 2008 - 13:21 #14
når jeg har genstartet den igen og taster F12, kan jeg i boot menuen ikke vælge DVD drev.
der står:
1. Sata: WDC WD1600BEVS-22RST0-(S1)
3. IDE O: MATSHITADVD-RAM UJ-850S-(PM
4. PCI BEV: Realtek Boot Agent

hvad gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2008 - 13:28 #15
Og hvad tror du "3. IDE O: MATSHITADVD-RAM UJ-850S-(PM" betyder??
Avatar billede cecili3 Nybegynder
04. april 2008 - 13:33 #16
den har jeg prøvet, men der sker ikke rigtig noget.
.. den dvd du sagde jeg skulle komme i, hvad er det for en?
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2008 - 14:18 #17
Kære lille ven / veninde - vi taler om den Vista skive som du kalder for "upgrade windows vista"
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2008 - 09:38 #18
Hvad med lidt respons
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2008 - 11:21 #19
Lidt respons fra spørger??