Avatar billede heyn Nybegynder
02. april 2008 - 20:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man trapez'er?

Hej Alle

Jeg har en lidt større opgave. Jeg skal lave en stjerne med 6 spidser som er opbygget af 6 trapez'er. Altså 60 cm på hver led og hvor hjørnerne er på henholdsvis 120 og 60 brader.
Hver trapez skal atter opbygges af 4 X 4 trapez'er i samme forhold men med 15 cm på hver led.

Mvh Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
03. april 2008 - 00:20 #1
Har selv løst problemet den hårde vej.
1) Lav en cirkel med tre sider (en ligesidet trekant)
2) Lav en kopi, og roter denne 180 grader. Så danner de en trapez.
3) Sæt de 2 trekanter sammen med proboolean. Konverter til poly.
4) Ved brug af en masse kopi, rotering og boolean kan man nå mit mål.

Pyh-ha
Avatar billede osborne Nybegynder
05. april 2008 - 11:47 #2
Tak for din beskrivelse ..
Avatar billede osborne Nybegynder
12. april 2008 - 11:15 #3
Generelt er der mange måder at lave den sådan figur på. Hvis jeg, som det lyder som om du har, var helt klar på hvordan formen skulle være ville jeg tegne det i 2D først (evt. papir og scanne det eller andet program) og bruge det som "backdrop" til at modellere efter. Så ville jeg kun modellere den ene halvdels (og f.eks. anvende symetry). Og så ville jeg modellere den i editable poly i første omggang helt flad. Dernæst extrude det hele lidt ud så de blev til en plade..

Din måde er også udmærket.
Avatar billede heyn Nybegynder
19. april 2008 - 01:23 #4
En pinlig slutbemærkning

Jeg mente ikke en trapez, men en rombe! Ret pinligt!
Nå men forklaringen er jo god nok, og en rombe er bare en indsnævring af betydningen af trapez.