Avatar billede erlandsen Seniormester
30. marts 2008 - 11:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

typografi - overskrifter med nummerering

Jeg har lavet en Overskrift 1 med nummering.

Skrifttype-/størrelse er dog kun korrekt for min overskrift, ikke selve tallet i nummeringen, idet jeg selvfølgelig gerne vil have at disse to følges ad?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. marts 2008 - 13:51 #1
Udseendet af nummereringen kan defineres separat.

Jeg går ud fra, at din Overskrift 1 er defineret som en overskrift i ”flere niveauer”.
Gør sådan: i opgaveruden ”Typografier og formatering”, højre-klik på Overskrift 1 og vælg ”Rediger”. Vælg dernæst Formatering > Nummerering > Tilpas. I dialogboksen ”Tilpas opstilling med tal og bogstaver i flere niveauer” skal du først sikre dig, at Overskrift 1 er valgt i listen ”Niveau”. Klik dernæst på knappen ”Skrifttype”. De definitioner, du laver i dialogboksen, der åbnes, vil gælde for nummeret i din Overskrift 1. Som udgangspunkt er det sådan, at skrifttype, typografi og størrelse ”arves” fra selve typografien, hvis felterne er blanke, men hvis der tidligere har været defineret noget specifikt i felterne, er det min erfaring, at de gamle værdier har tendens til at blive ”hængende”, hvis man bare tømmer felterne. Vælg/indtast derfor de ønskede værdier. OK tre gange.

Se denne artikel (engelsk) for en detaljeret forklaring på, hvordan overskrifter i flere niveauer bør defineres:

http://www.shaunakelly.com/word/numbering/OutlineNumbering.html

Som det fremgår af artiklen, er det meget vigtigt i forbindelse med definition af overskrifter i flere niveauer, at man altid starter med Overskrift 1 og at man laver alt i den rigtige rækkefølge.
Avatar billede erlandsen Seniormester
30. marts 2008 - 19:02 #2
det ser desværre ikke helt ud som du skriver da jeg har office 2007
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. marts 2008 - 19:42 #3
OK. Jeg kunne ikke læse af dit spørgsmål, at du har Word 2007.

Fanen Startside > højreklik på Overskrift 1 (gruppen Typografier) og vælg Rediger. Klik på Formater > Punktopstilling > fanen Nummerering > Definer nyt talformat > Skrifttype. Så er du i samme dialogboks som beskrevet i min første post.
Avatar billede erlandsen Seniormester
06. april 2008 - 08:37 #4
i word 2007 kan man vælge Opstilling i flere niveauer i gruppen Afsnit under fanen Hjem - men når man går via typografi - f.eks. Overskrift 1 - så kan man ikke vælge flere niveauer.

Plejer man ikke at skulle lave sin afsnits nummerering via typografi overskrift 1?
Avatar billede erlandsen Seniormester
06. april 2008 - 11:32 #5
beklager - men jeg havde lige blandet to af mine sp. sammen...
Avatar billede erlandsen Seniormester
06. april 2008 - 11:42 #6
jeg tager alligevel sp. her - da det passer bedre til overskriften...

Mht. overskrifter med nummering i flere niveauer...
I word 2007 kan man vælge Opstilling i flere niveauer i gruppen Afsnit under fanen Hjem - men når man går via typografi - f.eks. Overskrift 1 - så kan man ikke vælge flere niveauer? Plejer man ikke at skulle lave sin afsnits nummerering via typografi overskrift 1?

Problemet er, at hvis jeg først tilføjer nummerering til Overskrift 1 og dernæst til Overskrift 2 i typografien, så kan den ikke finde ud af at niveau opdele - men starter med 1-n i begge niveauer?
Avatar billede erlandsen Seniormester
06. april 2008 - 11:54 #7
har selv fundet en løsning...
stod i overskrift 1 og valgte overskrift i flere niveauer fra listebiblioteket...

lene-fredborg - smid et svar...
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. april 2008 - 12:22 #8
Godt du fandt løsningen.
Svaret kommer her.
Avatar billede Delight Nybegynder
13. februar 2011 - 18:10 #9
Uhhh vil du ikke skrive hvordan du løste problemet?
For hvis du så tager Overskrift 2 så vil den ikke lave fortløbende nummerering. Fx hvis jeg er i afsnit 3 og laver et underafsnit skriver den 1.3 istedet for 3.1. Hvordan ændrer jeg det?