Avatar billede malatesta Nybegynder
27. marts 2008 - 19:31 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

intern eller ekstern HD?

Hej, jeg vil købe mindst 300 GB ekstra lagerplads til min PC, men er i tvivl om hvorvidt jeg skal købe en ekstern eller intern HD.

Jeg overvejer om jeg skal købe en ekstern HD som den her:
http://www.prcdata.dk/produkt/my-book-home-edition-wdh1cs3200/76130441/udvidet/

Eller om det vil være smartere at købe en intern med højere RPM, og så bruge den til styresystemet. Det har jeg læst, vil kunne gøre PC’en hurtigere. Er det rigtigt?

PC’en er en AMD Athlon XP 2500+ 1.84 Ghz, 512 MB RAM, med en 120 GB HD som hedder ”Promise 1+0 Stripe/RAID 0 SCSI”. Jeg har ikke kunnet finde ud af hvor mange RPM den kører med.

Hvad ville i gøre? Og hvad skal jeg være opmærksom på i forhold til kompabilitet, strømforbrug, støj eller andre ting?

på forhånd tak
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. marts 2008 - 19:49 #1
I min verden giver en stor disk til operativsystemet absolut ingen mening.

Eksempel på opdelingen

C: 10 GB - Operativsystem, f.eks. Windows XP (måske 20, 25, 30 GB hvis man bruger Vista)

D: 10 GB - Programmer (hvis man er til tunge programmer, øges f.eks. til 20 GB)

E: 10+ GB - Dokumenter og andre personlige ting

F: 10 GB (måske 5 GB) - Til dit midlertidige drev (dette kan formateres med jævne mellemrum)

Hvis man samtidigt sætter størrelsen på pagefile til en fast størrelse, vil man opnå bedre performance, da pagefilen så ikke bliver lige så fragmenteret, som den ellers kan blive.

Med andre ord:
40 GB er sådan set nok til et system. Skulle der gå noget galt med dit Windows-drev, er det en "smal sag" at skanne 10 GB for fejl, fremfor f.eks. 30 GB (eller 120/320 GB). Og skulle det gå helt galt, og du er nødt til at formatere og geninstallere Windows, så skal der kun formateres 10 GB.
Da dine programmer ligger på et andet drev, mister du dem ikke, hvilket er godt da de fleste programmer sagtens kan køre selvom man geninstallerer Windows. Og da du har dine personlige filer på et andet drev, mister du ikke dine dokumenter..

Hvis man vil have mere end 40, kan man også dele den store disk.. igen:
lille disk = hurtig skan, hurtig formatering
stor disk = langsom skan, langsom formatering

Og endnu et plus:
Jo færre data du kan samle på en disk, jo færre data mister du hvis disken går død..
En lille disk svarer faktisk til, at man har penge både i pengepungen og lommerne: Man har penge flere steder, og hvis man mister sin pengepung, har man stadig penge så man kan komme videre.. :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. marts 2008 - 19:52 #2
PS: Angående "Jo færre data du kan samle på en disk, jo færre data mister du hvis disken går død":

Her menes der "disk" (fysisk enhed) og ikke "partition" (en del af en disk).

Hvis man har flere partitioner på en disk, og disken går død, mister man alle partitioner..
Avatar billede malatesta Nybegynder
27. marts 2008 - 20:14 #3
Tak for svaret Thesurfer, jeg kan godt forstå hvad du mener. Men mit spørgsmål handler jo egentlig mere om pladsmangel, end om sikkerhed.
27. marts 2008 - 20:55 #4
... jeg vil en vis grad give <thesurfer> ret ... Rent "lagerplads" mæssigt brug en EXTERN. Den ka' du pænt slukke for og pakke af vejen nør den ikke bruges. Larmer/varmer så heller ikke unødvendigt (for ikke at nævne strømforbruget i disse 'spare' tider *S*)
Og sig så ikke at du bruger noget til/fra den "lagerplads" 10-20 gange om dagen *S*

Står også noget om det herfra -> http://www.eksperten.dk/artikler/1104
27. marts 2008 - 20:57 #5
Jeg vil også hellere have 3 stk. HD á 100Gb end ét stk. HD á 300Gb ...
Samme mht memorykort til digitalfoto.
Jeg har af samme årsag 5 stk. 256Mb til mit digitalkamera...
Avatar billede justrace Novice
27. marts 2008 - 21:27 #6
>Da dine programmer ligger på et andet drev, mister du dem ikke, hvilket er godt da de fleste programmer sagtens kan køre selvom man geninstallerer Windows.

Hvilke programmer er det lige der er tænkt på?
27. marts 2008 - 21:36 #7
(Det er nok de simple spil/programmer ála PackMan ell. lign *GH*) - nej jeg har heller ikke oplevet seriøse programmer/spil som vil nydeligt virke direkte fra en andet drev UDEN af det har krævet en (gen)instalation af det pågældende program/spil. At der så i visse tilfælde bevare evt. special settings i det pågældende program er en helt anden sag...
Avatar billede enriko Nybegynder
27. marts 2008 - 23:06 #8
Et externt drev vil jeg  anbefale , da jeg har selv anskaffet mig på et på 500gb.

Det gode ved extern er , at det  kan transporteres og du kan bruge den der hvor du vil .
Avatar billede malatesta Nybegynder
28. marts 2008 - 00:00 #9
Mange tak for svarene. Især til "Karise-Larry" for linket. Jeg går ud fra at der ikke er nogen der mener det med HD hastigheden har nogen speciel betydning?

Hvis jeg udover en ekstern HD også køber en 40 GB intern HD er der så nogen spefikationer jeg skal gå efter? Altså for at det er kompatibelt?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
28. marts 2008 - 23:51 #10
malatesta> Angående det med 40 GB HD: Hvad mener du med kompabilitet? Du skal naturligvis vælge et interface (stik) der passer til dit motherboard/bundkort.. dvs, hvis dit motherboard kun understøtter IDE, skal du ikke købe SCSI.. Hvis du er usikker på hvad dit motherboard understøtter, check manualen til det.. det er surt at købe en HD med forkert interface..
Generelt: Jo højere RPM (Revolutions/Rotations Per Minute = omdrejningshastigheden) jo hurtigere er harddisken, men samtidigt larmer den også mere. Omdrejningshastigheden for en "normal" 3.5" harddisk er 7200 RPM (og 5400 RPM til 2.5" harddiske i bærbare). Lav søgetid (måles i MS, millisekunder) er at foretrække (højst 8 MS).
Rent teoretisk kan USB 2.0 overføre data med op til 480 Mbit (svarende til 60 MB) i sekundet. 8 bit er lig 1 byte.

justrace & karise_larry> Jeg snakker ikke om simple PacMan spil, men jeg har ikke eksempler lige nu..

For at teste det (uden at skulle formatere), kan man:
1) Installere et program
2) Kopiere de installerede filer (f.eks hele mappen hvor de installerede filer ligger i)
3) Afinstallere programmet igen (sørg for uninstalleren fjerner alle filer og indstillinger/registry)
4) Køre programmet via den kopierede filer (evt lige omdøb mappen først)

Hvis man kan køre programmet, er der en god chance for at programmet kan bruges, uden at man skal installere det først (f.eks. efter en formatering)..
Avatar billede malatesta Nybegynder
29. marts 2008 - 12:56 #11
Min nuværende HD hedder noget med SCSI så..

Mine dumme spørgsmål skyldes ganske simpelt at jeg er uvidende omkring hardware. Men nu er jeg blevet lidt klogere, så tak igen
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. marts 2008 - 14:56 #12
Spørg hellere en gang for meget, end en gang for lidt.. ellers risikerer du at købe noget du ikke kan bruge.. spild af penge.. :-)
Avatar billede malatesta Nybegynder
05. juli 2010 - 21:02 #13
Undskyld jeg var ikke klar over jeg skulle bede om svar før jeg kan give point. Hvis thesurfer eller Karise Larry gider skrive et svar vil jeg være taknemmelig
05. juli 2010 - 21:12 #14
Ping...
(Det var så et [svar]...)

Deles med flere ...