Avatar billede rbl Praktikant
25. marts 2008 - 10:53 Der er 9 kommentarer

Tjekke om klienten er en mobiltelefon

Hejsa

Jeg sidder og laver et mobilsite. Hvis en mobiltelefon-bruger kommer ind på mit normale website, vil jeg gerne redirecte dem til mobilsitet.

Hvordan kan jeg afgøre, om klienten er en mobiltelefon eller ej?

Jeg har testet disse værdier på min mobil:

Browser: Sony Ericsson
Platform: Unknown
Type: Sony Ericsson K610i
UserAgent: SonyEricssonK610i/R1ED Browser/NetFront/3.3 Profile/MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1

Er der noget af det, der kan afgøre, om det er en mobil eller ej?

På forhånd tak
Avatar billede rbl Praktikant
25. marts 2008 - 11:01 #1
Hov, skal lige nævne, at jeg bruger C#
Avatar billede nielle Nybegynder
25. marts 2008 - 13:00 #2
Måske noget i denne stil?

        System.Web.Mobile.MobileCapabilities browser = this.Request.Browser as System.Web.Mobile.MobileCapabilities;
        if (browser.IsMobileDevice)
            Response.Redirect("url til mobil site");
Avatar billede rbl Praktikant
25. marts 2008 - 14:55 #3
ja, hvis bare det virkede for alle mobiltelefoner. Mobiltelefoner med specielt udviklet styresystem returnerer "false".
Avatar billede nielle Nybegynder
25. marts 2008 - 18:56 #4
Der er nu browseren og ikke styresystemet som indikere det. Men hvad er det for et styresystem du snakker om der?
Avatar billede rbl Praktikant
25. marts 2008 - 19:53 #5
F.eks. WinCE. Derudover bruger Nokia et system, der hedder SymbianOS. Ved begge systemer bliver browser.IsMobileDevice = "false"
Avatar billede nielle Nybegynder
25. marts 2008 - 20:00 #6
Ok så du kalder de absolut to største styresystemer til smartphones for specielt udviklede. :^)

Umiddelbart mener jeg at browseren i hvert fald i WinCE fortæller at det er en WinCE. Jeg vil da gætte på at der gælder det samme for Symbian.
Avatar billede rbl Praktikant
25. marts 2008 - 21:04 #7
Ja, de er specielt udviklet til mobile enheder. Derfor er det lidt mærkeligt at de bliver opfattet som mobile enheder.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2008 - 01:19 #8
Hvis det ikke kan bringes til at virke, så er der jo altid the hard way - en if
med 10 Contains på de mest brugte mobil producent/browser.
Avatar billede rbl Praktikant
26. marts 2008 - 08:52 #9
Ja, det bliver nok også løsningen. Jeg ville bare gerne have en lidt "pænere" løsning.
Det jeg leder efter er en indikator/værdi, der definitivt fortæller om det er en mobil enhed.

Hov, jeg kom til at lave en skrivefejl i min forrige kommentar. Der skulle have stået: "Derfor er det lidt mærkeligt at de IKKE bliver opfattet som mobile enheder".