Avatar billede piratos Nybegynder
30. oktober 2007 - 21:11 Der er 4 kommentarer

Hvilket styresystem

Hejsa...

Jeg har en PDA, men med en meget gammel version af windows, den har bare lagt i skuffen i flere år efterhånden. Nu er jeg ved at starte den op igen, men der skal et nyr styresystem til.

Hvad akn i anbefale mig at købe, jeg har netop købt den neste version af tomtom, så den skal være kompatbel med Tomtom!

Så kom med jeres erfaringer:)

M
PFT

MVH
Henrik
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. oktober 2007 - 21:18 #1
Man lægger ikke umiddelbart bare et nyt styresystem på en PDA. Det operativsystem der fulgte med, er typisk tilrettet til at køre præcis på denne hardware.

Så lev med det der ligger på den - eller køb en ny PDA.

Nu vil nogen så skrive, at man sagtens kan få opdateringer - ja, men hvis du siger du har en gammel PDA, kører den WinCE, WinMob2002 eller Winmob2003. De to nyeste versioner er WinMob5 og 6, og der er en grundlæggende forskel på hardwaren mellem v2003 og v5 - så det vil være umuligt at køre på noget nyere.

De fleste andre opdateringer man kan være heldige at finde, er ikke andet end et sæt rettelsesinstrukser, og sjældent en egentlig opdatering af operativsystemet. Og som regel kendt for ikke at være særligt stabile...

Så rådet - få den op at køre med det "fødte" operativsystem, eller køb en ny.
Avatar billede ladyhawke Novice
30. oktober 2007 - 21:26 #2
kan kun tilslutte mig ole_madsen, du kan ikke bare skifte operativsystem på en PDA. Du kan måske skifte en software version op, hvis det var en meget fremadsynet PDA, ellers er der kun den hårde vej.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
31. oktober 2007 - 13:05 #3
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. oktober 2007 - 15:03 #4
Til nød kan man vist få TomTom5 til PalmOS - men jeg er ikke stødt på en udgave til Linux.....

Men bort set fra det, kører jeg da TomTom6 på min Windows Mobile 2003 baserede PDA.