Avatar billede meiland Mester
08. oktober 2007 - 11:33 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Finde bogmærker i sidehoved med VBA

Hej Alle !

Jeg skal lave en brevskabelon, hvor jeg skal have skrevet en tekst i sidehovedet på side 1 og side 2. (Der er sektionsskift mellem disse sider).

Jeg ville bruge 2 bogmærker (side1 og side2) for at angive hvor teksten er, på samme måde som jeg angiver hvor modtagers navn og adresse skal står i dokumentet, men.... lige så nemt som min funktion kan finde bogmærket for modtagers navn, lige så svært har den ved at finde bogmærkerne side1 og side2.

Jeg bruger normalt denne funktion :
Selection.GoTo what:=wdGoToBookmark, Name:="Side 1"
Selection.Text = JournrTekst

Hvad skal jeg bruge af kode for at jeg kommer videre ??
Avatar billede word-hajen Nybegynder
08. oktober 2007 - 11:57 #1
Er det efter grundig overvejelse, at du har sektionsskift mellem side 1 og 2? For hvis det kun er et spørgsmål om, at du skal have noget forskelligt i sidehovedet, er det ikke nødvendigt at lave sektionsskift. Så kan du nøjes med at sætte første-side-speciel.

En af de helt fede ting ved bogmærker er, at du ikke behøver at selecte dem; du kan tilgå dem direkte, uanset hvor de står :-)

ActiveDocument.Bookmarks("Side1").range.text = JournrTekst

Det er i øvrigt en god idé at tjekke på, om bogmærket eksisterer, så du ikke får en fejl, hvis det er "forsvundet" af en eller anden grund (If ActiveDocument.Bookmarks.Exist("Side1") then)
Avatar billede jkrons Professor
08. oktober 2007 - 19:00 #2
word-haj-> det vil netop være nødvendigt med sektionsskift, hvis det, der skal indsættes i de to bogmærker er forskelligt.
Avatar billede jkrons Professor
08. oktober 2007 - 19:11 #3
Desværre kan Selection.GoTo ikke gå til bogmærker i Sidehovedet/foden.

ActiveDPrøgv med

ActiveDocument.Bookmarks("side1").Range.Select
ActiveWindow.View.Type = wdPrintView

Desværre går Word i normalvisning, når du lukker sidehovedet igen. Men det kan du nok håndtere i koden.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
08. oktober 2007 - 21:23 #4
#jkrons -> Nej, det er ikke nødvendigt med et sektionsskift, hvis man opererer med forskellig første side, hvilket er årsagen til, at jeg spørger meiland, om der er en speciel årsag til sektionsskiftet. Det er heller ikke nødvendigt (se din kommentar af d.d. 19:11:11) at selecte bogmærket og ændre view, hvis man benytter den kode, som jeg har angivet i min kommentar af 11:57:14. På den kommer man i øvrigt også uden om det problem, som du selv nævner med, at Word går i normalvisning.
Avatar billede meiland Mester
09. oktober 2007 - 00:11 #5
Hej Alle !
Tak for de mange kommentarer.
Der skal være sektionsskift mellem side 1 og side 2 da sidehoveder er markant forskellige. Der er mere "firma-grafik" på side 1.
Nu vil jeg prøve at lægge Word-hajens kode ind i mit doc og se hvad der sker.
Avatar billede meiland Mester
09. oktober 2007 - 00:24 #6
Hej Word-Haj.

Det var lige det der skulle til for at få skabelonen til at virke.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. oktober 2007 - 08:14 #7
Super - så smider jeg et svar :-)

Det er helt fint, at du har sektionsskift ml. 1 og 2, hvis du har en anden sideopsætning, men hvis der alene er tale om forskellig logo/tekst, så er det ikke nødvendigt. Ved du, hvad jeg mener med "speciel første side"?
Avatar billede netro Nybegynder
09. oktober 2007 - 22:20 #8
Tillykke med spørgsmål 800k :-)
Avatar billede meiland Mester
10. oktober 2007 - 00:14 #9
Hej Word-Haj.

Har egentlig ikke spekuleret over "speciel første side", men kan godt se, at det ville være en god eller bedre løsning end sektionsskift i dette tilfælde.

Nu har jeg ikke selv lavet brevskabelonen, men jeg vil huske det til næste gang jeg roder med en sådan opgave. Tak for det ekstra fif.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
10. oktober 2007 - 08:00 #10
Velbekomme.