Avatar billede piratos Nybegynder
28. august 2007 - 16:04 Der er 4 kommentarer

Rækkevidde på trådløs net?

Hvor langt kan et trådløst net række i forholdvist frit landskab?

PFT

Henrik
Avatar billede a1a1 Novice
28. august 2007 - 16:10 #1
det kommer an på vilken router og evt. antenne du har, der er nogle er påstår at du kan sende 300m med "normale", du kan også få point to point antenner der kan sende meget mere (fwa 20km)...
Avatar billede piratos Nybegynder
28. august 2007 - 16:13 #2
Jeg står overfor og skal ud at købe noget der kan række maks 500 m, så hvad kan anbefales?
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. august 2007 - 17:56 #3
Det første du skal vide er at trådløs kommunikation afhænger rigtig meget af de lokale forhold, så der er ingen der kan sige noget som heldst om hvor langt du kan række uden at kende præcist de forhold sender og modtager står under.

De ting der kan nedsætte rækkeviden meget er elektronisk støj og skærmning. Elektronisk støj kommer fra alle elektriske installationer, herunder motore, ventilatore, lystofrør, elhegn, køkkenudstyr m.m. Afskærmning kommer fra alt metal, f.eks. metal i konstruktioner, metal i isolering (alucraft) metal tage, hegn, møbler der placeres tæt på antenner. Afskærmning kan også komme fra naturlige materialer der indeholder vand, f.eks. et levende hegn særligt i regnvejr, eller en trævæg.

Med de rigtige antenner og de rigtige forhold kan du række op til 14 Km. Det du bør gøre er i første omgang at se om du kan placerer antennerne så du har line-of-sight. Det vilsige at antennerne kan "se" hinanden. Herefter er du nøst til atprøve dig frem med retningsbestemte antenner. Bl.a. D-link har nogle udendørs paraboler der rækker ganske langt og du kan også lave antennerne selv. Søg i google på "wifi antennae howto" eller "Wifi pringles antennea howto" så får du en del opskrifter på hvordan man kan lave langtrækkende retningsbestemte antenner selv, det er ikke så svært.
Avatar billede nva Praktikant
29. august 2007 - 09:51 #4
Kom lige i tanke om en test i Ekstrabladet http://ekstrabladet.dk/forbrug/test/article331058.ece - se links under billedet.