Avatar billede mlundholm Nybegynder
29. juli 2007 - 04:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Video fryser, lyd fortsætter, ender med windows fryser

Hej.

For nogle uger siden begyndte jeg at opleve, at mine video players frøs nogle gange når jeg startede filer, og så frøs windows når man prøvede at lukke dem. Så fra i forgårs har den frosset HVER gang jeg starter en video fil. Det der sker er at den loader playeren og det første billede af filmen, hvorefter den fryser. Lyden fortsætter dog med at spille indtil den er nået ca. 10% ind i filmen hvorefter den også fryser. Jeg har alle de nyeste drivers. Jeg har prøvet at formatere, men det virker ikke. Når jeg har formateret installerer jeg de nyeste drivers, kan jeg godt afspille. Lige indtil jeg indstallerer det nyeste directx 9.0c, så begynder den at fryse igen. Hvis jeg så installerer ATI catalyst 4.5 (meget gammel version, nyeste er 7.7) kan jeg godt afspille film igen, men ingen nyere driver virker. Det mærkelige er at jeg har haft directx 9.0c indstalleret i et par uger nu, samtidig med at jeg har haft de nyeste drivers installerede og det virkede ok med kun få frysninger. Men så lige pludselig i forgårs begyndte den at gøre det KONSTANT.

Her er et link til nogle som har haft problemer alla mine, men der er ikke noget svar der som har virket for mig, udover at bruge den gamle driver. Og det er jo ikke fedt at bruge en driver som er over 1 år gammel vel?

Plz hjælp mig. TAK...

Operating System                                          Windows XP
DirectX Version                                          DirectX 9.0c
CPU Model/Name                                            AMD Athlon(tm) with MMX(TM) Technology
CPU Speed                                                2.0GHz
# of Processors                                          1
Total Physical Memory                                    2GB
% Memory Used                                            24%
Resolution                                                1280 x 1024
Color Depth                                              32-Bit
Free Disk Space                                          C:\  15.34GB
Free Disk Space                                          D:\  2.12GB
Max Swap File Size                                        2.98GB
Available Swap File                                      2.81GB
TCP/IP Protocol                                          Installed
Avatar billede halifax Nybegynder
29. juli 2007 - 13:21 #1
Jeg tror ikke det er dine players, der er noget galt med. Det er snarere samspillet mellem dit hardware og drivere, primært sikkert dit grafikkort. Du oplyser ikke hvilken model, eller hvor gammelt det er.

Prøv at tænke 1 eller 2 år tilbage (måske mere) hvor dit udstyr dengang var (noget af) det nyeste med nyeste driver sat til. Det virkede og du var glad.

Så kommer der nye grafikkort på markedet med tilhørende nye drivere. Måske kommer der også nye drivere til ældre kort, som optimerer dem eller tilføjer nye features. Det kan man kun vide ved at læse om den nye driverudgivelse.

Men hvis nye drivere er lavet alene for at understøtte nye udgivelser af grafikkort, er der vel ingen der siger, at man absolut skal have den nyeste version. Den er jo ikke lavet med henblik på at forbedre noget vedrørende ældre grafikkort, eller hur...?

Min pointe er, at man nødvendigvis ikke skal have nyeste version (bare fordi den er ny) når man sidder med en ældre model af grafikkort. Den kan vise sig at lave kludder som hos dig. Hvorfor så ikke rulle tilbage til en ældre driver som virker og være tilfreds med den? Jeg kan ikke se logikken i dit udsagn: "Og det er jo ikke fedt at bruge en driver som er over 1 år gammel vel?"

Jo, det er fedt nok såfremt den virker. Og den nyeste virker ikke. Morale: lad vær at ændre på det, som virker, bare fordi man kan ændre på det. Virker det med DirectX 9c og Catalyst 4.5 er det vel OK.

Jeg gætter på at nyeste driver får din Video RAM (billedet) til at fryse af en eller anden årsag, formentlig fejl i kompatibilitet med ældre kort. Og dernæst fryser hele systemet. Mit svar er, brug senest fungerende driver, selv om det ikke er nyeste ver.
Forudsætter at der ikke er opstået en fysisk defekt i kortet.
Avatar billede mlundholm Nybegynder
29. juli 2007 - 14:39 #2
Jeg har et Club 3D Radeon 9800pro 128mb ram. Jeg bruger den seneste omega driver til radeon serien, og 9800 pro ER understøttet. Det mærkelige er jo at jeg har haft den nyeste driver i flere uger nu, men først i forgårs begyndte den at fryse konstant. Nu er der dog sket endnu et mærkeligt twist. Igår frøs min comp, så jeg slukkede den på kontakten og gik i seng. Nu her til morgen kan jeg godt afspille videofiler igen. Jeg tør næsten ikke genstarte for at se om jeg afspille video der.
Avatar billede halifax Nybegynder
30. juli 2007 - 03:00 #3
he he, ja, det er godt nok et mærkeligt problem så - og nemt at løse, hvis bare det holder.

Du må hellere tjekke om det skulle være et varmeproblem. Det kan jo få dyret til at fryse, og da det hjalp at have den slukket, kan man aldrig vide....

Riv siden af den, find en lille blød børste og støvsugeren frem, og gør den ren for snavs og støv ved køleren over CPU, grafikkort, ram-kredse og andre relevante steder + ved strømforsyningen. - Utroligt hvad der kan samles af skidt inde i en comp.
Avatar billede mlundholm Nybegynder
31. juli 2007 - 15:33 #4
Ok. Hvordan giver jeg dig point? Tak for hjælpen og de gode råd.
Avatar billede halifax Nybegynder
31. juli 2007 - 22:00 #5
Selv tak! - Fik du bekræftet om det var et varmeproblem = holdt den op med at fryse?

Lægger et svar her som du kan akceptere, så gives der point og spørgsmålet lukkes. Eller du må skrive om du skal have mere hjælp til problemet.
Avatar billede mlundholm Nybegynder
03. august 2007 - 17:24 #6
Ikke varmen der gjorde det.