Avatar billede nyegaart Nybegynder
14. juni 2007 - 21:57 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Langsom PC

Hej - min PC er blevet enortm langsom på det seneste. jeg har prøvet ALT for at få den op i hastighed igen: compacting, disc cleaner, CCCleaner, Spybot, RegistryFix, F-Prot,Ad-Aware...you name it og jeg har kørt programmet. Lige meget virker det. PCen er langsom med næsten alle ting men især webbet...det tager 100 år at downloade en mail eller skifte side på en website...og underligt nok kan PCen ind imellem indikere, på en begrænset del af en webside, at den ikke kan få adgang til en særlig del af siden...typisk en rekleme. Altså den er PÅ webbet, og KAN downloade websider men dele af siden får den der 'ingen forbindelse' besked?  Meget underligt.  Jeg har også prøvet at gå tilbage til tidligere indstillinger via systemgendannelse..dette vil PCen heller ikke udføre.
Hvis nogen overhovdet kan hjælpe er jeg MEGET taknemmelig.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. juni 2007 - 22:20 #1
Afinstaller programmer du ikke bruger alligevel... de fleste af os har et par stykker!

Hent og kør denne fil, som rydder op i dine temp mapper - www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskoprydning. Dette åbner værktøjet.
2. Vælg det drev der skal ryddes op på og tryk Ok. Nu beregner Windows, hvor meget plads der kan frigøres.
3. Så kan der vælges på hvad der skal fjernes, - Windows har valgt nogle på forhånd og der kan frit foretages til eller fravalg. Alt kan slettes uden problemer. - Tryk Ok.
4. Bekræft med Ja. Der udføres herefter oprydning, ud fra de principper der blev valgt.
5. Programmet lukker selv og der kan nu arbejdes med en kvikkere computer med mere plads på harddisken.

Defragmentering:

OBS!
Inden defragmentering er det en god idé, at hive stikket til Internetadgangen ud af netkortet og derefter genstarte computeren i fejlsikret tilstand og køre defragmenteringen derfra. Når defragmenteringen er overstået kan du genstarte computeren og montere netstikket igen.

Fejlsikret tilstand - http://www.spywareinfo.dk/#/htm/fejlsikret_tilstand.htm

1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskdefragmentering. Dette åbner værktøjet.
2. Grundlæggende handler det så om, at markere/vælge, det drev man ønsker at defragmentere. Og igen afhængigt af Windows version, er der forskel på, hvordan defragmenteringen sættes i gang, men det giver i alle tilfælde sig selv. Se efter en knap med påtegnelsen - Ok eller Defragmentér og tryk på den.
3. Når defragmenteringen er overstået for det valgte drev, kommer der en besked om, at det er gjort og afhængigt af Windows version, om man ønsker at defragmentere andre drev. Man kan så foretage sine valg.
4. Når det hele er overstået er der kun tilbage, at lukke værktøjet.
5. Genstart.

Gør så følgende:

Smid din Windows Cd i drevet - gå i Start > Kør og skriv  SFC /SCANNOW  (husk mellemrummet) og tryk Enter.
Når scanningen er overstået - gør følgende:

Gå i Start > Kør > skriv  CMD  og tryk Enter.
Skriv  CHKDSK /F /R  (husk de to mellemrum) og tryk Enter.
Skriv  J  og tryk Enter.
Skriv  EXIT og tryk Enter

Genstart.

Nu kører det hele sikkert lidt bedre ;-)
Avatar billede nyegaart Nybegynder
15. juni 2007 - 01:12 #2
Victor1
Mange tak for omfattende svar som jeg har udført. Desværre er vi på status quo - ekstrem langsom i alle hensigter. Suk :-(
Avatar billede nva Praktikant
15. juni 2007 - 07:53 #3
Prøv at køre denne vejledning igennem http://www.eksperten.dk/artikler/954 og tjek i enhedshåndteringen at overførseltilstanden IKKE er PIO under IDE ATA/ATAPI controllere.
Avatar billede nva Praktikant
15. juni 2007 - 07:56 #4
Du kan også kigge efter i C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts om der står noget 'underligt'
Avatar billede nyegaart Nybegynder
15. juni 2007 - 09:41 #5
tak nva
lige et par spørgsmål: hvad er enhedshåndteringen?  og hvad ville være 'underligt' (tror ikke jeg har nok erfaring til at vurdere hvad er underligt og hvad der ikke er)
tak
Avatar billede nva Praktikant
15. juni 2007 - 12:26 #6
Enhedshåndtering finder du under egenskaber for 'denne computer - hardware - enhedshåndtering'

En standard hosts-fil kan se ud som denne:

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97    rhino.acme.com          # source server
#      38.25.63.10    x.acme.com              # x client host

127.0.0.1      localhost
Avatar billede danm Nybegynder
15. juni 2007 - 12:34 #7
Det bedste vil nok at være at kopiere alle de programmer og filer du bruger over på en extern harddisk og derefter formatere hele maskinen og installere windows igen.. Det er vist den ultimative oprydning..
Men umiddelbart må der jo være et eller andet der bruger dine resurcer.. Hvordan ser din jobliste ud? Der skulle du gerne kunne se hvad der bruger alle dine resurcer, og så tage den derfra. Og hvor mange processer har du kørende?

Jeg går ud fra at du ved hvordan du får joblisten frem, men ellers er det bare trykke Control + Alt + delete
Avatar billede nyegaart Nybegynder
15. juni 2007 - 15:31 #8
jeg har ca. 30 processer i gang men kun 2 programmer. den mest cpu brugende process er 'aktiv systemproces'. jeg må tilstå at jeg ikke aner hvad de fleste processer bruges til. har i øvrigt prøvet at køre webbet på mozilla firefox men den er ligeså langsom så problemet ligger ikke der.
Avatar billede danm Nybegynder
15. juni 2007 - 17:30 #9
Aktiv system process er ikke en process i sig selv, der plejer blot at stå hvor meget der er tilrådig (som regel 99 hvis der ikke er noget der kører).
Men prøv så at åbne internet explorer og se hvor meget CPU bruget stiger. Hvis der ikke umiddelbart kan ses nogen processer der stjæler al din CPU kraft er din eneste løsning nok at geninstallere windows.
Men hvor meget ram bliver der egentlig brugt også? Dette kan også have lidt at sige med hvor hurtigt det hele kører..
Avatar billede nva Praktikant
18. juni 2007 - 07:54 #10
Har du gjort de ting jeg foreslog?
Avatar billede nyegaart Nybegynder
18. juni 2007 - 23:15 #11
nva - jeg har været væk i nogle dage - vil følge dine råd nu og vender tilbage
Avatar billede nyegaart Nybegynder
19. juni 2007 - 14:36 #12
nva
drweb gav ingen virus/felj
SAS gav følgende:
SUPERAntiSpyware Scan Log
Generated 06/19/2007 at 12:20 PM

Application Version : 3.5.1016

Core Rules Database Version : 3257
Trace Rules Database Version: 1268

Scan type      : Complete Scan
Total Scan Time : 00:57:37

Memory items scanned      : 489
Memory threats detected  : 0
Registry items scanned    : 6577
Registry threats detected : 0
File items scanned        : 40204
File threats detected    : 26

Adware.Tracking Cookie
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@revsci[1].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@ad1.emediate[2].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@doubleclick[1].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@ehg-tfl.hitbox[1].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@ads.as4x.tmcs[2].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@advertising[2].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@ads.ft[1].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@statse.webtrendslive[2].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@mediaplex[1].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@questionmarket[1].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@adtech[2].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@tradedoubler[2].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@adopt.euroclick[2].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@imrworldwide[2].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@bs.serving-sys[2].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@hitbox[1].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@serving-sys[2].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@valueclick[1].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@asw.valueclick[1].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@ad.uk.tangozebra[1].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@adinterax[1].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@bluestreak[1].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@atdmt[2].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@track.adform[2].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@ad.yieldmanager[1].txt
    C:\Documents and Settings\Thomas\Cookies\thomas@ad.uk.tangozebra[2].txt

jeg vender tilbage med resultater fra hijackthis
Avatar billede nyegaart Nybegynder
19. juni 2007 - 14:43 #13
far hijack this:
Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.0 (BETA)
Scan saved at 13:42:28, on 19/06/2007
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\System32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Programmer\Windows Defender\MsMpEng.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\FRISK Software\F-PROT Antivirus for Windows\FPAVServer.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\WINDOWS\system32\HPZipm12.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program Files\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
C:\Programmer\Windows Defender\MSASCui.exe
C:\Programmer\FRISK Software\F-PROT Antivirus for Windows\FProtTray.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SUPERAntiSpyware.exe
C:\Programmer\NETGEAR\WG111 Configuration Utility\WG111CFG.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\hijackthis\HiJackThis_v2.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyServer = proxy.homechoice.co.uk:3128
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre1.6.0_01\bin\ssv.dll
O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)
O2 - BHO: Windows Live Sign-in Helper - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\Program Files\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Microsoft Works Update Detection] C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Defender] "C:\Programmer\Windows Defender\MSASCui.exe" -hide
O4 - HKLM\..\Run: [F-PROT Antivirus Tray application] C:\Programmer\FRISK Software\F-PROT Antivirus for Windows\FProtTray.exe
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [SUPERAntiSpyware] C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SUPERAntiSpyware.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User '?')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User '?')
O4 - HKUS\S-1-5-21-3733393253-2443851729-62605228-1008\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe (User '?')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User '?')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O4 - Global Startup: Smart Wizard Wireless Settings.lnk = ?
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.6.0_01\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.6.0_01\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - %windir%\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe (file missing)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - %windir%\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe (file missing)
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=39204
O16 - DPF: {238F6F83-B8B4-11CF-8771-00A024541EE3} (Citrix ICA Client) - https://bba.bloomberg.net/Citrix/ICAWEB/en/ica32/wficat.cab
O16 - DPF: {493ACF15-5CD9-4474-82A6-91670C3DD66E} (LinkedIn ContactFinderControl) - http://www.linkedin.com/cab/LinkedInContactFinderControl.cab
O16 - DPF: {4ED9DDF0-7479-4BBE-9335-5A1EDB1D8A21} - http://download.mcafee.com/molbin/shared/mcinsctl/4,0,0,101/mcinsctl.cab
O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1163700582728
O16 - DPF: {92E7E45A-D8C8-480E-AF99-176E43997CAA} (Aurigma Image Uploader 3.5 Combo Control) - http://www.pixdiscount.co.uk/clients/ImageUploader3.cab
O16 - DPF: {BCC0FF27-31D9-4614-A68E-C18E1ADA4389} - http://download.mcafee.com/molbin/shared/mcgdmgr/1,0,0,26/mcgdmgr.cab
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{2E9A47BF-49E3-4C20-9B1A-B3EDFB2D90EC}: NameServer = 81.1.65.10,81.1.65.11
O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~1\FLLESF~1\Skype\SKYPE4~1.DLL
O20 - Winlogon Notify: !SASWinLogon - C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SASWINLO.dll
O22 - SharedTaskScheduler: Browseui preloader - {438755C2-A8BA-11D1-B96B-00A0C90312E1} - C:\WINDOWS\System32\browseui.dll
O22 - SharedTaskScheduler: Component Categories cache daemon - {8C7461EF-2B13-11d2-BE35-3078302C2030} - C:\WINDOWS\System32\browseui.dll
O23 - Service: Ati HotKey Poller - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: F-PROT Antivirus for Windows system (FPAVServer) - FRISK Software - C:\Programmer\FRISK Software\F-PROT Antivirus for Windows\FPAVServer.exe
O23 - Service: Google Updater Service (gusvc) - Google - C:\Programmer\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: iPod Service - Apple Inc. - C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: Pml Driver HPZ12 - HP - C:\WINDOWS\system32\HPZipm12.exe
O23 - Service: ServiceLayer - Nokia. - C:\Programmer\Fælles filer\PCSuite\Services\ServiceLayer.exe

--
End of file - 7205 bytes
Avatar billede nva Praktikant
19. juni 2007 - 15:37 #14
Er det med vilje du bruger denne?

Måske skyldes det Homechoice? Har du prøvet uden det?
Avatar billede danm Nybegynder
19. juni 2007 - 16:49 #15
Bare et lille forslag, prøv at slå spyware, adware og virus tjekkerne fra... De har en tendes til at gøre maskinen meget langsom da de tjekker filerne løbende..
Avatar billede nyegaart Nybegynder
19. juni 2007 - 19:18 #16
nva - homechoice er min isp - den kan jeg ikke slå fra
danm - jeg har normalt kun fprot og defender kørende så det burde ikke være dem der gør pc'en langsom.
n.b. det er mest ved web browsing at den er gal - der tager det nærmest et halvt minut at dawnloade en side - især sider med mange billeder/reklamer er langsomme og til tider 'crasher' dele af siden, altså computeren viser at den ikke kan vise særlige dele af en side...
Avatar billede victor-1 Nybegynder
19. juni 2007 - 19:54 #17
Prøv at downloade og geninstallere EI.
Kan hentes her - http://www.microsoft.com/danmark/windows/ie/downloads/default.mspx
Avatar billede danm Nybegynder
19. juni 2007 - 22:58 #18
Hm.. Og hvis det kun er internettet der er helt langsomt, har du prøvet at tjekke hastigheden og set om der er noget galt med forbindelsen??

Prøv en speedtest her:

http://speedtest.sydfynsnet.dk/
Avatar billede nyegaart Nybegynder
21. juni 2007 - 11:10 #19
nva - kunne du se noget galt i de filer jeg kopierede og ladge ud her?
under alle omstændigheder, mange tal for hjælpen til alle inkl. danm, victor-1 og nva.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
21. juni 2007 - 15:09 #20
Jeg er ikke specialist logtydning, men mener ikke der er noget at komme efter i dine logs. SAS fjernede nogle tracking cookies - ellers intet.

Prøvede du at geninstallere IE? > Hjalp det?
Prøvede du hastighedstesten? > Svarede den til det du kan forvente?
Avatar billede mark-ch Nybegynder
26. januar 2008 - 20:18 #21
jeg har et program der kan gøre din pc meget hurtigere
programmet hedder winclener du kan bare tage prøve versionen ejg har pro
det ratter op på fejl i start af pc`en og internet problemer og tømmer papirskurven

jeg foretrækker det(:
(:
26. januar 2008 - 21:34 #22
Næstsidste mulighed ->
http://www.eksperten.dk/artikler/1123

(Vil se loggen fra Combofix mm. ...)
26. januar 2008 - 21:37 #23
<mark-ch>: Spørgeren ka' da ikke bruge det til noget ? Gætter på at der er tale om http://www.wincleaner.com/ ?
26. januar 2008 - 21:37 #24
Så hellerer denne ->
Registreringsdatabase oprydning ->
RegCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm (Specielt punktet [Register]...)
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller NEJ til den.
Avatar billede mark-ch Nybegynder
24. februar 2008 - 12:33 #25
wincleaner er bedre for kan ikke få den anden til at virke
Avatar billede victor-1 Nybegynder
24. februar 2008 - 13:40 #26
Jeg tror "nyegaart" har opgivet denne tråd... Bemærk brugerens sidste kommentar er fra 21/06-2007, så mon ikke problemet er løst?
Avatar billede nyegaart Nybegynder
23. januar 2010 - 20:27 #27
beklager at jeg ikke er vendt tilbage. blev nød til at købe en ny pc.