Avatar billede dhpii Nybegynder
26. maj 2007 - 16:57 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Systemgendannelse, XP, Medion - fejl i drev.

Kære eksperter,

Jeg har en Medion (stationær) fra 2004. For nogle år siden brændte harddisken sammen, og reperatøren skiftede mit drev fra C:\ til I:\.

Dette gør imidlertidigt at, nu hvor jeg vil formaterer, mine support-cder ikke virker.

Når jeg booter fra min "Application & Support-Disc", kommer den under setupen op med en fejlmelding - den kan ikke åbne de nødvendige filer, da cden "går ud fra", at min computer stadig kører med C:\.

Nogen idéer/løsningsforslag?

På forhånd et stort tak!
Avatar billede ebe Praktikant
26. maj 2007 - 21:27 #1
hvis dit windows ligger på recovery-cd´en, ville jeg tage den disk som skal formateres ud, sætte den til en anden computer og slette alle partitioner. Hvis du har en recovery partition på disken, ville jeg kun slette de andre partitioner, og efterlade recovery partitionen intakt. Derefter burde det virke. Når nu den sidder på en anden computer, kan du også kopiere de data over, som du gerne vil bevare.
Avatar billede dhpii Nybegynder
26. maj 2007 - 22:13 #2
Dataerne har jeg kopieret over på en ekstern harddisk. Ved ikke om jeg har en recovery partition på disken, men hvordan sletter jeg de andre partitioner, og efterlader recovery partition? - det skal siges jeg, udover den eksterne, kun har en harddisk i min computer.
Har i øvrigt en Product recovery cd-rom - men for at installere denne, skal det gamle styresystem slettes. Kunne det også være en mulighed, og hvordan gøres det evt.?
Avatar billede ebe Praktikant
26. maj 2007 - 22:51 #3
hvis ikke du kan se en ekstra partition på din computer, har du sandsynligvis ikke nogen recovery partition. Jeg kan se min på min medion laptop. For at slette den gamle partition, sætter du din disk som "slave" på en anden computer, du kan så slette partitionen på disken under diskhåndtering. Jeg tror ikke du kan gøre det under diskhåndtering nu, jeg tror ikke windows kan slette sin egen partition. Men du kan jo prøve.
Avatar billede dhpii Nybegynder
26. maj 2007 - 23:25 #4
Nu spørger jeg (måske) dumt; hvad er min partition, og hvor kan jeg se/slette den. Ønsker helst ikke at skille min computer ad. Det ville være ideelt, hvis bare jeg kunne slette mit nuværende styresystem, for da at installere det igen fra product recovery-cden.

Måske kan jeg under diskhåndtering enten slette min disk I: (NTFS), eller ændre drevbogstav eller sti, for den (I:) - måske endda tilføje en sti (C:), således at min support-disk kan genkende det nye C:, og på den måde nulstille systemet.
Lyder det fornuftigt?
Avatar billede ebe Praktikant
27. maj 2007 - 00:31 #5
her er disk I: lige med en partition. På en fysisk disk skal der altid først indrettes en eller flere "logiske" diske (afdelinger/partitioner) før windows kan bruge dem. Partitionerne får så drevbogstav og kaldes i almindelig tale "diske".

Og jo, det lyder fornuftigt at prøve at skifte drevbogstav eller at prøve at slette den under diskhåndteringen. Det var det jeg mente før, da jeg sagde at jeg ikke var sikker på at du derfra kunne slette den partition som selve windows ligger på, altså dit I: drev.  Men det er afgjort et forsøg værd, inden du piller disken ud.
Avatar billede dhpii Nybegynder
27. maj 2007 - 12:26 #6
Okay, så er jeg med :)

Jeg kommer nok til at vente lidt med at gøre det, da jeg har den første eksamen rundt om hjørnet (hvorfor jeg skal bruge både tid og computer). Men hvis det lykkes, skal jeg nok bede om et "svar" fra dig, så du kan få dine fortjente points.
Avatar billede dhpii Nybegynder
31. maj 2007 - 15:35 #7
Når jeg via diskhåndtering prøver at slette disk I:, nægter den, og siger "Windows kan ikke slette partitionen, der indeholder Windows XP-systemfilerne".

Hvordan får jeg formateret? - Ønsker ikke at tage min disk ud.
Avatar billede ebe Praktikant
31. maj 2007 - 16:47 #8
Det er ikke så farligt at tage disken ud, du skal løsne nogle skruer og trække to stik af disken.
En anden mulighed er at finde en win98-startdiskette eller en dos diskette, køre fdisk og slette partitionen.
Avatar billede dhpii Nybegynder
31. maj 2007 - 16:55 #9
Jeg tror, jeg har slettet partiotionen vha. min windows xp Recovery-cd... Nu formaterer den. Så venter lidt, og ser hvad der sker (:
Avatar billede dhpii Nybegynder
01. juni 2007 - 14:23 #10
Så, nu har jeg formateret.

Tak for hjælpen, Ebe - skriv et svar, og du får fortjente point.
Avatar billede ebe Praktikant
01. juni 2007 - 14:49 #11
det var da godt det lykkedes! :)
Avatar billede dhpii Nybegynder
01. juni 2007 - 14:58 #12
Ja :) Nu er computeren også meget hurtigere!
Avatar billede ebe Praktikant
01. juni 2007 - 17:35 #13
det hjælper når der ikke er så megen skidt som kører med!  .. lol  takker for points :)
Avatar billede dhpii Nybegynder
01. juni 2007 - 17:57 #14
synes du har fortjent dem. Måske fandt jeg selv ud af hvordan, men du vejledte mig, og gav mig et indblik i styresystemet.