Avatar billede hexar Nybegynder
24. maj 2007 - 12:51 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Min computer slukkede strømmen i hele lejligheden

Jeg er stødt ind i et ret stort problem. For nogen dage siden fik min PC alle sikringerne i min lejlighed til at slå fra, det skete ved en af mine venner kom til at rykke til computeren, efter nærmere efterforskning ser det ud til at grafik-stikket til mit TV-out blev revet ud af computeren da han rykkede den. Jeg koblede hele PCen fra, og prøvede at slutte skærm, mus osv til en efter en, for at finde ud af hvad der gik galt, hvad jeg har fundet ud af er, så snart jeg kobler mit TV-out stik til PCen, ligemeget om det er lyd eller grafik stikket, så slukker alt strømmen i lejligheden. Jeg går ud fra der måse er noget der har sat sig løst inde i pcen, eller måske en form for kortslutning? Problemet er jeg ikke har så fandens meget forstand på EL, og ej heller på Hardware. Til dette stadie virkede min computer fint, så længe tv-out stikkene ikke var i computeren (faktisk fandt jeg ud af så længe de bare rørte ved noget metal på bagsiden af pcen slukkede strømmen, jeg behøvede ikke engang at sætte dem helt til).

Men intet af dette er selve problemet, eftersom jeg ikke ejer et TV PT har jeg valgt at købeet nyt tv-out stik hvis det skulle blive nødvændigt.
Mit problem nu er, efter min pc lavede tricket med at slukke strømmen i min lejlighed for 5-6 gang, fik den problemer med at starte. Det stadie den er på nu er, jeg kan tænde PCen, og det går fint indtil den kommer ind i windows, efter at havde været i windows i ca 20 sekunder, kommer der blå skærm (BSOD), og man kan høre lyden af noget der slår fra inde i PCen (halvdelen af den støj mit monster plejer at udsende forsvinder), den virker dog fint i fejlsikret tilstand. Jeg har selvfølgetlig prøvet at tage siden af og se hvad det er der slår fra når de går i blå skærm, men det har ikke rigtig hjulpet mig, alle de synlige ventilatorer kører stadig fint.

Mit eget bedste bud på problemet, er noget med at købe et nyt grafikkort eller i værste tilfælde motherboard, men det er uheldigvis ikke mig der er "Eksperten" Så mit spørgsmål lyder: Er der nogen af jer der har en ide om hvad der kan være galt med min computer, og måske endda navnet på en butik/person i københavnsområdet der kan hjælpe mig med at få den fixet?

På forhånd tak,  Emil Christensen
Avatar billede c-holst Novice
24. maj 2007 - 13:48 #1
Lyden af noget der slår fra inde i pc'en kunne være din hardisk, som er mere eller mindre fysisk eller psykisk beskadiget. for at undersøge dette nærmere ved at lave en chkdsk fra genoprettelseskonsolen.
altså boote op på xp cd og gå ind i genoprettelseskonsolen og til sidst køre denne kommnado
chkdsk /r mener jeg det er ellers /?

ville nok ikke lege med med tvout stikkene da du evt er kommet til at beskadige stikke t i grafikkortet.
Avatar billede Jensen DK Novice
24. maj 2007 - 13:54 #2
Hold fingerne langt væk,du kan gøre fejlen meget værre, fin en person der har godt kendskab til reparation af komputer, og få ham/hende til at kigge på den.
Avatar billede fuldstop Nybegynder
24. maj 2007 - 13:55 #3
Lyder mærkeligt at din computer skulle sprænge/udløse alle sikringer i din lejlighed. Tror du ikke det er HFI-relæet som udløses, det lyder mere sandsynligt, da din computer højst sandsynlig kun går på en el-gruppe i din lejlighed.

Fuldstop
Avatar billede hexar Nybegynder
24. maj 2007 - 16:24 #4
Nu har jeg som sagt ikke synderligt meget forstand på Elektricitet, men der kunne nok være noget om at det er HFI relæet, altså der bliver simpelthen slukket for "kontakterne" ude på min sikrings-box, jeg kan sagtens tænde igen bagefter uden at skifte sikringer, så længe jeg slår tv kablet fra.

Jeg tror jeg holder mig fra pcen indtil jeg har fundet en der kan kigge på det, det kunne muligvis have noget med Harddisken at gøre, men jeg kan sagtens se alle mine filer fra fejlsikret tilstand, såh jeg ved ikke helt.

Er der nogen der kender til et godt sted jeg kunne få kigget på det, evt til en rimelig pris? Jeg har før benyttet en butik på Falconer Alle som uheldigvis er blevet lukket. Jeg har bare før oplevet at blive snydt af hardware-eksperter som sipelten udnyttede at jeg ikke har særlig meget erfaring inde for det område.

Tak for de hurtige svar, håber jeg snart kan få løst problemet :(
Avatar billede fedora Nybegynder
24. maj 2007 - 20:00 #5
Hvis den slår dit HFI relæ så har du en overgang et eller andet sted. Det er vel ikke sådan at din computer laver overgang til jord? Prøv evt at tjekke med en pol søger.
Avatar billede hexar Nybegynder
25. maj 2007 - 15:17 #6
det kan der nok være noget om.. men lige nu har jeg ikke det problem længere, ikke efter jeg slog tvout stikket fra og smed det på komposten. Det er mere den blå skærm der bekymrer mig
Avatar billede fedora Nybegynder
25. maj 2007 - 15:47 #7
Hvad står der når du får blå skærm (den hvide tekst).
Avatar billede c-holst Novice
25. maj 2007 - 19:54 #8
prøvede du mit forslag, eller skal jeg finde en mere minutiøs guide
Avatar billede hexar Nybegynder
26. maj 2007 - 08:50 #9
@c-holst - jeg er midt i alskens flytterod som min windows CD er begravet i, så jeg forsøger om nogle dage når jeg er nået ned til den.

Jeg finder også ud af hvilken tekst der står i BSOD næste gang jeg er hjemme, så vender jeg tilbage.

endnu en gang vil jeg efterlyse et forslag om hvor jeg evt. kan få min spand repareret
Avatar billede c-holst Novice
22. november 2007 - 22:03 #10
Da det er længe siden der har været liv i denne tråd, vil det være rart med respons fra spørgerens side.
er problemet løst, eller er der stadig problemer, så sig til, så tager vi den der fra.
Avatar billede Jensen DK Novice
30. maj 2008 - 06:58 #11
Hvad har vi fundet ud af????
Avatar billede hexar Nybegynder
30. maj 2008 - 12:34 #12
Undskyld, jeg har glemt at svare tilbage i denne tråd.. jeg endte med at bygge en helt ny PC eftersom der var en masse andre ting der stoppede med at virke, men tak for hjælpen
Avatar billede Jensen DK Novice
30. maj 2008 - 14:14 #13
Hvad med så at lukke spørgsmålet????????
Avatar billede hexar Nybegynder
30. maj 2008 - 14:25 #14
det ville jeg også gøre hvis jeg vidste hvordan. nu har jeg klikket rundt i over 10 minutter uden at finde det.. okay så bare kald mig dum, men jeg prøver altså ikke at snyde nogen!
Avatar billede hexar Nybegynder
30. maj 2008 - 15:17 #15
okay. spørgsmålet er hermed lukket. unskyld ventetiden