Avatar billede scivias Nybegynder
09. april 2007 - 20:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Skærmopløsning og Dreamweaver

Min gamle CRT-skærm skal udskiftes med en TFT. Det betyder i praksis at jeg skal til at arbejde med Dreamweaver i en højere opløsning end de 800X600, jeg er vant til, og som mine "amatør" hjemmesider er designet i. Jeg køber sikkert en 19" 1280x1024 skærm, men vil min hjemmeside ikke se helt forkert ud i den opløsning, når jeg arbejder med den i Dreamweaver? Så vidt jeg har forstået kan man ikke uden kvalitetstab ændre på den "native" opløsning, som TFT-skærmen har. Skal siden helt designes om til den nye skærmopløsning eller er der en nem løsning? Er min problematik til at forstå og har nogen et forslag eller forklaring?
Avatar billede keysersoze Guru
10. april 2007 - 00:15 #1
Når man laver en hjemmeside skal man tænke på at mange med stor sandsynlighed kører med en anden opløsning eller andre indstillinger end en selv - gør man ikke det risikerer man at miste en stor del af de besøgende. Foruden det vil det bestemt også være synd at lade ens hjemmeside bestemme hvilken opløsning man skal køre med på sin skærm - 800-600 på en 19" vil næsten også være synd.

Om din side ser forkert ud i en anden opløsning er umuligt at svare på uden at have set den - det hele afhænger af din opbygning; bruges der frame - hvis ja, er de så opbygget med faste størrelser eller med procenter og hvordan er de placeret i forhold til hinanden. bruges der tabeller eller layers, hvordan er de så placeret og hvordan er de afhængige af hinanden. Så hvor meget eller hvor lidt du skal lave om er umuligt at svare på uden at have set den/dem - måske ingenting, måske meget.
Avatar billede scivias Nybegynder
10. april 2007 - 00:35 #2
Tak for svaret. Kunne jeg lokke dig til at kaste et blik på denne side og vurdere effekten. På forhånd tak.
www.timotheuskirken.dk
Avatar billede keysersoze Guru
12. april 2007 - 09:12 #3
Siden ser ikke helt umuligt ud på en høj opløsning - men den ligner trods alt ikke helt det den skal. Det burde dog let kunne løses ved at køre med en fast bredde på din ene tabel fremfor de nuværende 90%.
Avatar billede scivias Nybegynder
12. april 2007 - 12:25 #4
Nu afslører jeg mig selv som sand amatør. Men jeg tør ikke begive mig ud i den manøvre uden guide. Hvor gør jeg det og hvordan definerer jeg fast bredde? Har du tålmodighed til at give en forklaring for "dummies".
Avatar billede keysersoze Guru
12. april 2007 - 12:34 #5
fx width="500" i stedet for width="90%"
Avatar billede scivias Nybegynder
12. april 2007 - 12:56 #6
Jeg har nu sat den til 600. Er det gjort rigtigt, så forstår jeg ideen? Og virker det i en højere opløsning?
http://www.timotheuskirken.dk
Avatar billede keysersoze Guru
12. april 2007 - 13:08 #7
nu er siden i hvert fald "samlet" som det nok ser ud på en lavere opløsning - til gengæld skal du måske fjerne din centrering af siden også. Men prøv ellers selv at ændre din skærmopløsning - det sker der næppe noget ved :)
Avatar billede scivias Nybegynder
12. april 2007 - 13:37 #8
Tak for hjælpen. Der er mange parametre - vel også tekststørrelse. Men jeg har forstået at siden kan styres med tabelbredden og det er nyttigt. Det er jo bare et eller andet sted ærgerligt at man sidder og laver en pæn side í 800x600, hvor billeder og tekst har harmoniske forhold, og så ses alle disse bestræbelser ikke i højere opløsninger.
Jeg skal ud og have en ny skærm (jeg går fra CRT til TFT) og køber nok en Samsung 971P og spørgsmålet er jo så om jeg skal følge den nye opløsning 1280x1024 og tilpasse siden til den. Men hvordan ser det så ud på lavere opløsninger?
Er der en mirakelmetode?
Avatar billede keysersoze Guru
12. april 2007 - 14:21 #9
det mest normale er at finde ud af hvad ens målgruppe kører med af opløsning og arbejde ud fra det. Hvis langt størstedelen kører med fx 1024*768 laver man en side der er "optimeret" til denne opløsning men laver det så siden uden problemer kan ses med en højere opløsning (igen ved at have defineret en total fast bredde) - folk med lavere opløsning må leve med scroll og folk med højere opløsning må leve med at der er meget luft enten i den ene side eller på begge sider vi siden er centreret. Fontstørrelsen bliver igen defineret ud fra "normalen" af skærmopløsningen - folk med højere opløsning er vant til den mindre tekst osv osv.
Avatar billede scivias Nybegynder
12. april 2007 - 15:46 #10
Tak for dine svar. Som jeg har lært meget af. Er selvlært DW-bruger uden at have gået længere ind i teknikken end jeg havde brug for.
Orker du et sidste spørgsmål?
Hvis jeg nu køber Samsung skærmen i 1280x1024 kan jeg så vælge en lavere opløsning på billedet f.eks. 1024x768 og stadig have et godt skærmbillede eller giver det aspekt-problemer (hedder det vist)?
Eler kan jeg bevare den høje opløsning og indstille DW et eller andet sted til at have en arbejdsflade svarende til 1024x768?
For lige nu er det jo let. Jeg sidder jo med en skærm i 800x600. DVS alt hvad jeg laver i DW er umiddelbart til at se som det vil tage sig ud i den opløsning på andre skærme i tilsvarende opløsning.
Atter engang tak for hjælpen.
Avatar billede keysersoze Guru
12. april 2007 - 16:06 #11
som jeg tidligere har været inde på skal du lægge din tankegang om...

Allerførst kan nævnes, at på de sider jeg kører statistik har under 5% 800x600 som skærmopløsning, så dvs at du allerede nu bestemt hører til en minoritet og derfor er tankegangen omkring optimering til en så lille opløsning efterhånden gammeldags.

Dernæst skal ens egen skærmopløsning aldrig være målestok for hvad en hjemmeside skal optimeres til. Eller for den sags skyld omvendt, lad aldrig ens hjemmeside styre hvad man skal køre med af skærmopløsning.

Du skal køre med den skærmopløsning der passer dig og din skærm bedst - og så skal du lave din side så den bedst muligt passer målgruppen.

Du kan sagtens køre med andre opløsninger end 1280x1024 på den skærm - du kan for den sags skyld stadig køre 800*600 hvis du har lyst til det. Men som skrevet ovenfor - lad ikke hjemmesiden styre din skærm og lad ikke din skærm styre din hjemmeside.
Avatar billede scivias Nybegynder
12. april 2007 - 16:32 #12
Jeg nytænker. Når min TFT er på plads. Kan godt se det problematiske i at køre med en gammel standard som målgruppe. På denne side http://setmy.browsersize.com/ er det også angivet at 800x600 er en meget lille gruppe efterhånden.
Mange hilsener