Avatar billede kazaam1205 Nybegynder
29. marts 2007 - 09:56 Der er 8 kommentarer

Foskellig hastighed i samme hus

Situationen er således at hjemme i mit hus har vi en forbindelse på 6/0,768 Mbit, hos TDC.

Opkoblingen går igennem en router, hvorefter der går 2 ledninger ind i 2 forskelilge rum. Et netværkskabel i hvert rum.

I det ene rum er der mig der bruger computeren, men ikke mig der bruger den anden computer. For nylig sad jeg og kedede mig og tjekkede lige vores hastigheder. På min computer fik jeg et konstant reultat på at jeg kunne uploade med ca. 36 kB/s, mens computeren i det andet rum kunne uploade med ca. 70 kB/s. Vores download var ca. det samme.

Jeg ville lige se om det nu også var rigtigt, så jeg gik igang med nogle linuxtorrents, som jeg satte til at uploade. Og ikke en gang kom uploaden over 40 kB/s, mens edn i det andet rum uploadede for livet løs med 70 kB/s.

Se det jo lige voldsomt irreterende synes jeg, så hvordan ordner jeg det problem? Kan det være det netværkskabel der går ind til min computer der er dårligt? En latterlig indstilling et eller andet sted?
Avatar billede nva Praktikant
29. marts 2007 - 09:59 #1
Bruger i samme fabrikat netkort? Opdaterede drivere?
Avatar billede kazaam1205 Nybegynder
29. marts 2007 - 10:07 #2
Nej. Den anden computer har et realtek netværkskort, og min har et marvel yukon.

Vi har prøvet at opdatere driverne. No result
Avatar billede kazaam1205 Nybegynder
29. marts 2007 - 10:21 #3
Okay, nu prøvede jeg at sætte mit kabel uden om routeren og bare direkte til nettet. Så har jeg fuldt hastighed.

Så det må være routerend der driller. Hvilken indstilling kan det være? Det er en D-link 604
Avatar billede nva Praktikant
29. marts 2007 - 10:26 #4
Såvidt jeg ved (uden at være ekspert på området) så kan routere og netkort have problemer, hvis de ikke er af samme producent. Så det behøver ikke at være en indstilling, der står forkert. Prøv med et andet netkort, hvis du har mulighed for det.
Avatar billede kazaam1205 Nybegynder
29. marts 2007 - 10:29 #5
Ja, men problemet er bare at min computer før var sluttet til det netkabel der står inde i det andet rum, og den anden computer til dette netkabel jeg sidder ved, og da kunne jeg godt køre med fuld hastighed. Den anden computer også. Så det må vel næsten være en indstilling i routeren
Avatar billede kazaam1205 Nybegynder
29. marts 2007 - 13:22 #6
Okay, så har jeg resettet routeren og tastet ip og alt det der ind. Efter jeg gjorde det, kunne jeg med fuld hastighed igen. Men det varede ikke længe, for efter 2 timer ca. og en genstartning, så var jeg tilbage til de dårlige hastigheder.

Hvad er der der går galt her
Avatar billede nva Praktikant
29. marts 2007 - 13:41 #7
Det lyder ret underligt.
Som sagt er jeg ikke ekspert på området, så jeg håber en sådan kommer forbi.
Avatar billede langbein Nybegynder
12. april 2007 - 09:23 #8
Mon det ligger en Quality of Service funksjon ett eller annet sted enten i routeren eller hos internettutbyderen som reduserer hastigheten etter at nedlastingen har kjørt et stykke tid. Dette skulle i så fall virke likt i begge rom. En annen problemstilling det er hvis det finnes en switch etter routeren. Hvis det gjør det, hvordan er denne koplet ? (En switch skulle kunne virke på en slik måte at den ved visse oppkoplingsmåter skulle gi forskjellig hastigheter mellom to rom/noder.)