Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2007 - 15:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

IP-Telefoni via 3G / Edge

Hei !

Jeg har akkurat bestilt en Nokia E61 og så er jeg interessert i å finne ut om det er mulig å overføre iptelefoni fra laptop via 3G forbindelsen på E61 eller eventuelt fra SIP klienten på E61 via 3G.

Teoretisk sett så skulle man tro at dette er mulig. Jeg har forsøkt med min gamle telefon som kun støtter Edge og en IAX klient satt opp på min laptop og koplet opp mot min Aterisk server.

Det viste seg at forbindelsen faktisk fungerte og at det var mulig å ringe, men at lydkvaliteten ble uakseptabelt "hakkete", sannsynligvis på grunn av for liten ip transport kapasitet.

Hva så med 3G ? Man skulle nesten tro at dette var mulig, med maks kopresjon av telefoni signalet / GSM codecs.

Er det noen som har testet og som kan bekrefte eller avkrefte at det er mulig å overføre ip telefoni over 3G nettet med en mobiltelefon som modem ?
Avatar billede langbein Nybegynder
28. marts 2007 - 01:25 #1
Ingen som vet eller som kjenner en link som redegjør for saken litt detaljert ?

Jo mer jeg tenker over det så blir jeg overbevist om at det må være mulig å overføre ip telefoni, for eksempel hjem til ens Asterisk server via 3G datatransmisjon.

Tatt i betraktining det er mulig å overføre videosamtaler via 3G, så viker det også rimelig å tro at det skulle være mulig å overføre alminnelig ip telefoni via 3G datastream.

Mon det ikke har dukket opp kommersielle produker av denne typen ?
http://www.3g.co.uk/PR/Feb2007/4284.htm

Noen som vet noe mer om temaet ?
Avatar billede langbein Nybegynder
28. marts 2007 - 01:42 #2
Hmm ..

Når vi koblet mobiltelefonen mot 3G-nettet merket vi en del hakking i lyden, spesielt når vi gjemte oss fra 3G-antennene bak robuste vegger. Å bruke 3G-nettet til dataoverføring koster også penger, så vi vil klart anbefale å heller ringe på vanlig måte når du befinner deg utenfor Wi-Fi-soner.

http://www.amobil.no/tester/traadlos_teknologi/ip-telefoni_paa_mobilen/32334

For ip-telefoni via 3G så behøver man altså en mer effektiv løsning enn Skype og som altså kjører med bedre kompresjon og mindre overhead. Mon en IAX2 basert klient mot Asterisk som kjører GSM codecs skulle kunne fungere ????!!!!
Avatar billede langbein Nybegynder
28. marts 2007 - 01:51 #3
Vel de sier dette om overføring av SIP telefoni via 3G (Som i likhet med IAX2 er UDP)

"Når vi koblet mobiltelefonen mot 3G-nettet merket vi en del hakking i lyden, spesielt når vi gjemte oss fra 3G-antennene bak robuste vegger. Å bruke 3G-nettet til dataoverføring koster også penger, så vi vil klart anbefale å heller ringe på vanlig måte når du befinner deg utenfor Wi-Fi-soner."

Dette var en test basert på en standard SIP tjeneste. Mon det ikke ved å benytte IAX2 som er en enklere protokoll å overføre og en Asterisk server som er optimalisert for oppgaven, skulle være mulig å presse marginalene slik at ip-telefonien skulle kunne kjøre feilfritt via 3G data nettet ?????
Avatar billede langbein Nybegynder
28. marts 2007 - 20:26 #4
Så var det testet. Kan ikke konkludere annerledes enn det som ellers står å lese på nett. Det fungerer, men det fungerer foreløpig ikke godt nok til at det kan brukes til noe. Testet med en Nokia E-61 og PC som klient. Effektiv 3G hastighet ble målt til 243/107. Det viste seg at lyden kjørte helt fint den ene trafikkretningen med 243 kbs mens det oppsto problemer den annen vei som bare hadde 107.

Hvis noen av dere andre skulle vite noe mer, så må dere gjerne legge et par ord. Pointene kan selvfølgelig opprettes på nytt.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2007 - 19:33 #5
Rettelse:

Det kan man godt gjøre. Med litt tweaking og optimalisering så kan man godt kjøre iptelefoni via mobilt 3G nettverk. Fikk det omsider til å virke helt ok begge veier.

(Ikke ekko eller andre vesentlige problemer men kanskje ikke helt top hifi når man kjører med Asterisk/GSM codecs. Det virker godt nok til at det kan brukes til telefoni.)

Enhver videre info omkring emnet vil forstsatt være av interesse.