Avatar billede boost1 Nybegynder
03. januar 2007 - 20:14 Der er 8 kommentarer

net use med remote server (ikke tilsluttet netværket)

Vores skole har endelig fået skiftet system, og det er nu muligt at forbinde sig til deres 2003 server med fjernskrivebord (og dele diskdrev, så man kan dele filer).
Spørgsmålet er nu, om det så er muligt at bruge net use til denne server, så man ved opstart kunne forbinde sig til de drev man har på serveren. Det skal siges at det er over internettet og IKKE lokalnetværket. Jeg har prøvet med:
net use z: \\server-ip\h$ * /user:(brugernavnet der virker ved brug af fjernskrivebord).

Jeg håber jeg har gjort mig klar nok. Jeg lægger ud med 150 point, men dette kan godt hæves hvis det findes rimeligt.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 20:16 #1
forhåbenligt er det ikke muligt, det ville nemlig betyde et emget stort sikkerhedshul, men logger du på via RDP, er problemet der jo slet ikke, da du jo så logger på serveren.
Avatar billede boost1 Nybegynder
03. januar 2007 - 21:28 #2
Idéen med det er, at det skal vises som et drev på min egen computer, og at man ikke behøves logge ind med fjernskrivebord først.
Jeg var ikke sikker på om det kunne lade sig gøre, men da man jo har alle oplysninger, kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre, med mindre det er en funktion der skal slås til på win2003 serveren.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 21:33 #3
sikkerhed, sikkerhed, sikkerned, hvis man åbner for den traffik direkte på nette udgør det en meget stor risiko, alle der bare ved lidt om emnet, vil ALDRIG åbne for det direkte, men køre det over en VPN tunnel.
Avatar billede boost1 Nybegynder
04. januar 2007 - 07:59 #4
Det forstår jeg godt :)
Men hvis man har adgang til drevene, må der vel være en funktion, hvori du kan få vist drevene på din egen computer, istedet for at have samme funktion, bare "inde" i mstsc, evt. ved brug af andet end net use, evt. noget der benytter sig indirekte/direkte af mstsc. Jeg kan ikke se hvor den store sikkerhedsbrist skulle være, ved at få dem vist lokalt, hvis man allerede har fuld adgang til alle drev, og det allerede kører over en VPN tunnel.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
04. januar 2007 - 11:23 #5
jeg tror vi taler lidt forbi hinanden, 1 det er muligt (hvis administrator ikke har disabled det) at få ens lokal drev vist i en RDP session, 2 en RDP sesssion kan afvikles fra en hvilken som helst ting med en RDP client installeret, det kan være en tynd client, ens private computer, eller ens mobiltelefon.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
05. januar 2007 - 09:44 #6
som niels hansen skriver. (Mapning af lokale drev)

du klikker på start og vælger Accesories/tilbehør.
Her under vælges Communications/kommunikation.
vælg remote desctop Connection (fjernskrivebord)- Højreklik og vælg åben
I det login vindue der dukker op klikkes options.
herunder er der et faneblad der hedder lokale resourcer - her under lokale resourcer
her sættes flueben i dem der skal mappes igemmen.

Husk at gemme

Hvis det kan bruges -  så god arbejdslyst
Avatar billede boost1 Nybegynder
06. januar 2007 - 22:39 #7
Det er det, det handler om :)
Hvis man vælger at få adgang til serverens mapper, via RDP, må der også være en mulighed for at få dem vist som drev på lokal computeren, istedet for kun at få det vist inde i mstsc sessionen :)
Spørgsmålet lyder kun på om man kan få dem repræsenteret på sin egen computer, så det er til at arbejde med, istedet for at skulle arbejde inde i selve mstsc vinduet.
I har nok ret i at net use så ikke er den rette løsning, men jeg kan simpelthen ikke se problemet i at få drevene vist lokalt, evt. ved brug af et andet program :)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
10. januar 2007 - 09:58 #8
når du logger på lokalt(ikke rdp) så kører der et login script, måske kan du få tilføjet dine mapninger i dette.