Avatar billede c-sharp Nybegynder
02. januar 2007 - 13:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Få alle kolonne navne fra en bestemt tabel

Hvordan får jeg på den pæneste måde alle kolonnenavne fra en bestemt tabel. jeg skal ikke bruge noget dataudtræk men kun kolonnenavnene...
Avatar billede kalp Novice
02. januar 2007 - 13:51 #1
dinReader.GetName(0)
dinReader.GetName(1)
dinReader.GetName(2)
dinReader.GetName(3)

osv.. men ikke pænest:P
Avatar billede kalp Novice
02. januar 2007 - 13:54 #2
Avatar billede kalp Novice
02. januar 2007 - 13:56 #3
for(int i = 0; i < dinReader.FieldCount; i++)
{
Console.WriteLine(dinReader.GetName(i));
}

Det var hvad jeg lige kunne komme med:)
Avatar billede c-sharp Nybegynder
02. januar 2007 - 13:57 #4
Da jeg bruger et DataSet har jeg gjort følgende:

        for (int i = 0; i < ds.Tables["Table"].Columns.Count; i++)
        {
            Response.Write(ds.Tables["Table"].Columns[i].ColumnName + "<br/>");

        }

Men jeg synes bare at det måtte kunne gøres pænere?
Avatar billede kalp Novice
02. januar 2007 - 14:01 #5
eksempler på nettet ligner meget det her så kender ikke rigtig en pæner måde.. se f.eks her. præcis det samme som det vi har lavet

http://www.dotnetjunkies.com/Article/B82A22D1-8437-4C7A-B6AA-C6C9BE9DB8A6.dcik
Avatar billede c-sharp Nybegynder
02. januar 2007 - 14:04 #6
Inden ovenstående har jeg fyldt mit dataset med en eller anden forespørgsel men det er jo lidt "overkill" var nemmer hvis jeg bare på en eller anden måde kunne spørge direkte på kolonnenavnene...
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. januar 2007 - 14:09 #7
SELECT * FROM INFORMATION_SCHEMA.Columns where TABLE_NAME = 'dintabel'
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. januar 2007 - 14:10 #8
Mere præcist:
SELECT Column_name FROM INFORMATION_SCHEMA.Columns where TABLE_NAME = 'dintabel'
Avatar billede c-sharp Nybegynder
02. januar 2007 - 14:21 #9
sådan dr_chaos det var lige det jeg skulle bruge :-) smid et svar så er der point...

Også mange tak til dig kalp for dine kommentare!
Avatar billede kalp Novice
02. januar 2007 - 14:26 #10
ingen årsag:-) ret sejt det kunne klares i en sql sætning.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. januar 2007 - 14:29 #11
svar :)
Man kan ret meget i sql, men til tider kan det være svært at finde relevant info :)
Avatar billede c-sharp Nybegynder
02. januar 2007 - 14:33 #12
Ja den finde havde jeg ikke hørt om før :-)