Avatar billede belsen Nybegynder
22. november 2006 - 09:21 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fungerer beregning i tekstfelter?

Hej

Nu har jeg snart prøvet alle slags formateringer af tekstfelter i Word... :-(

Jeg har et beskyttet dokument, hvor det kun er tilladt at udfylde tekstfelter.

Jeg har et sted, hvor jeg ønsker at Word skal sammentælle flere tal, som står lige under hinanden. Hvordan skal jeg formatere tekstfelterne? Enten tæller den ikke sammen eller også får jeg slet ikke lov til at skrive i felterne...
22. november 2006 - 09:52 #1
Det handler ikke om formatering af cellerne. Formateringen påvirker ikke beregningen.

I de celler, der skal summeres indsætter du et teksfelt. Højreklik i tekstfeltet, og vælg Egenskaber. Som type angiver du: Tal.

I den celle hvor der skal summeres, indsætter du også et tekstfelt. Højreklik i tekstfeltet, og vælg Egenskaber. Som type angiver du: Beregning. I feltet Beregning kan du anvende regnearks-princippet. Skrib f.eks. =Sum(b1:b5) for at lægge de øverste 5 celler i kolonne 2 sammen.
Avatar billede belsen Nybegynder
22. november 2006 - 10:06 #2
Jeg kan stadig ikke få det til at virke. Der er i tabellen forskelligt antal celler så jeg er i tvivl om hvad netop den kolonne hedder, jeg skal have regnet sammen. Jeg har nu prøvet med forskellige a, b, c - uden held. Kan man aflæse, hvad de hedder et sted? Eller regne sammen med en anden metode?

Jeg skal også høre om der skal være krydset af i "Beregn ved afslutning"?
22. november 2006 - 15:51 #3
Første kolonne hedder A, anden kolonne hedder B....osv
Første række hedder 1, anden række hedder 2....osv
Cellen øverst til venstre er altså A1, umiddelbart til højre herfor B1, under A1 har du A2.....

Du akn ikke aflæse det nogen steder, er dette ikke fleksibelt nok for dig, hedder løsningen sikkert Excel.

Feltet "Beregn ved afslutning" skal ikke markeres for SUM-cellen; men derimod for de celler, der skal summeres. Ellers kan du først se resultatet når der opdateres - f.eks. ved udskrivning.
Avatar billede belsen Nybegynder
23. november 2006 - 08:44 #4
Hej Erik.

Tak for hjælpen! Nu virker det...