Avatar billede driogan Nybegynder
31. oktober 2006 - 14:00 Der er 27 kommentarer og
3 løsninger

Problem Med WLAN

Hejsa Jeg har et kæmpe problem, med nogen hotspots, brugerne bliver kastet af et par gange om dagen.

Vi har 3 hotspots i det hele, og det køre på 3 forskellige kanaler, jeg kan se via oversigten over trådløst netværk at der er flere trådløst netværk i bygninge, kan problemet måske komme af at vi måske køre på de samme channels som de andre ?

Jeg kan ikke se noget i loggen med at brugerne bliver smidt af.

Mvh Peter
Avatar billede robotten Praktikant
31. oktober 2006 - 14:20 #1
Kanalerne skal helst ligge med et par trins afstand. Dvs. som 1-6-11. Det giver, at man er sikker på de ikke ligger for tæt, og generer hinanden.
Avatar billede driogan Nybegynder
31. oktober 2006 - 14:38 #2
Okay, lige nu ligger de på 1,2,3 er det nok afstand hvis de hedder 11,9,7 eller ?
Avatar billede robotten Praktikant
31. oktober 2006 - 14:49 #3
Hvis det overovedet kan lade sig gøre, så giv dem al den afstand der kan blive. Ellers burde to trin jo teoretisk være nok.

Hvad er de andre trådløse netværk for noget?
Avatar billede driogan Nybegynder
31. oktober 2006 - 15:06 #4
Det er nogen små virksomheder som ligger rundt omkring.
Avatar billede robotten Praktikant
31. oktober 2006 - 15:18 #5
Ok. Prøv i første omgang med ændring af kanalerne. At en router i et tilstødende område skulle have samme kanal burde være ligemeget, da du ikke er koblet op på den.

Husk nu selv, at sætte dine routere op til ikke at broadcaste sig selv, så naboerne og tilfældige forbipasserende ikke kan se dit netværk.
DEt kan dine klienter jp så heller ikke, men det ordner du via dit SSID
Avatar billede driogan Nybegynder
31. oktober 2006 - 15:23 #6
Okay will try.. du kommer til i høre i morgen om du er min nye helt :D
Avatar billede renehinsch Praktikant
31. oktober 2006 - 16:11 #7
Jeg tillader mig at korrigere
- radioteknologien der anvendes i 802.11 WLAN er spread spectrum. Det betyder at kanalerne fylder fem kanaler (frekvenser) i bredden, Derfor vil kanal 6 forstyrre (sende ind over) kanal 4-8. Derfor benytter man normalt kanal 1-6-11 som benævnes "non-overlapping"
- Andre access points, mikroovne og hvad der ellers benytter samme frekvenser støjer og forstyrrer lige meget om du er forbundet til dem eller ej. Derfor bør du tage højde for dem når du planlægger hvilken kanaler du benytter hvor.
- SSID bør du ikke slå fra hvis det er et hotspot. Så vil det værre mere besværligt at finde servicen for dine kunder/gæster. Sikkerheden skal ligge i en adgangskode via web browser eller alternativt i en WPA nøgle du udleverer til dem der ska have adgang.
Avatar billede robotten Praktikant
31. oktober 2006 - 18:56 #8
rene>> Enig, indtil i det med SSID, om den skal skjules eller ej.

Men lad det ligge, det er op til egen sikkerhedsniveau, om det skal på eller ej.
Der er både for og imod. Jeg er bare for :)
Avatar billede driogan Nybegynder
01. november 2006 - 07:47 #9
Syntes ikke rigtigt det virket.... Hvad for et af spotne skal jeg prøve at pille af det i midten eller ???? andre ideer til hvad det kan være ?
Avatar billede robotten Praktikant
01. november 2006 - 08:33 #10
Virker den enkelte router når du tester den alene uden de andre er tændt?
Kan der være problemer med rækkevidden?
Hvis du slår alt kryptering mv. fra, kan du se routeren i netværksteder, og tilkoble dig den?
Avatar billede driogan Nybegynder
01. november 2006 - 08:56 #11
Har ikke prøvet at tage den ene fra, endnu fordi folk sidder og arbejder. så vil vente på at folk går til froskost, før jeg piller den ene fra.

Tror ikke det er et problem med rækkevidten for jeg sidder lige under den ene af dem og jeg er blevet smidt af et par gang her til morgen... Men det næste hotspot er ca. 6 meter fra mig...

Selv om jeg sidder lige under det ene kan det så være min maskine en gang imellem prøver at skifte over til det andet hotspot som er 6 meter fra mig ?

Det er Zyxel P 334 wt jeg sidder med...
Avatar billede driogan Nybegynder
01. november 2006 - 09:25 #12
Hej igen,

De router jeg har køre med WPA2-PSK. Jeg har hørt at det skulle køre mere ustabilt end WPA-PSK

Nogen af jer der ved om det passer ?

Hvad er den store forskel på WPA2-PSK/WPA-Psk ?
Avatar billede robotten Praktikant
01. november 2006 - 09:56 #13
Ja, 6 m. er ikke meget, så der kan være et roamingsproblem. Men der er jeg så ikke lige på hjemmebane.
Har fundet den her:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=154698

Og det forstår jeg ikke, der står at den ikke understøtter Wifi, og heller ikke kryptering.
Avatar billede robotten Praktikant
01. november 2006 - 09:57 #14
Sludder, det er jo en model 334 wt, så bare glem det...
Avatar billede robotten Praktikant
01. november 2006 - 09:58 #15
Avatar billede driogan Nybegynder
01. november 2006 - 10:03 #16
Ja det er dem der, jeg sidder med... Men Køre WPA2-PSK Ustabilt ? og hvis det køre ustabilt, kan det så være derfor der er problemer ?
Avatar billede robotten Praktikant
01. november 2006 - 10:11 #17
Kan jeg ikke lokke dig til at prøve forsøgvis uden kryptering først? Hvis det kører fint, så prøv med kryptering igen. Bliver det så ustabilt, er der her hunden ligger begravet.
Avatar billede driogan Nybegynder
01. november 2006 - 10:17 #18
hehe... Kan godt se din point med det, det er bare noget møg hvis nogen kommer forbi uden for og får adgang til vores netværk.
kigger lige på det :) tror jeg prøver WPA-PSK først for at se om den køre ligeså dårligt.

Passer det at WPA2-PSK skal have en hotfix for at virke ordenligt på xp maskiner ?
Avatar billede robotten Praktikant
01. november 2006 - 10:29 #19
At du lige et kort øjeblik slår kryptering fra, sker der ikke noget ved. Du kan jo også bare koble dit interne netværk fra, så er risikoen minimal.
Avatar billede driogan Nybegynder
01. november 2006 - 12:35 #20
Jeg har lige skiftet til WPA-PSK, for at se om det hjælper på det, når den kommer op og siger at computeren har forbindelse, er det så ens betydning med at den har været af netværket ellers har det bare fundet et stærker signal ?
Avatar billede robotten Praktikant
01. november 2006 - 12:50 #21
Når den siger det, så er den tilkoblet routeren. Men har du aktivt bedt den om at går på, ved at vælge tilslut til det netværk du kan se i din oversigt? Den kan nemlig godt finde på, bare at gå på det med det stærkeste signal i stedet.
Avatar billede driogan Nybegynder
01. november 2006 - 12:55 #22
Lige nu har jeg kun et nætværk hvor jeg her password til og alle andre netværk skal og bruge password af dem jeg kan se... Men nogen gang siger den det alligevel selv om jeg ikke ryger af... er det fordi den skifter mellem de 3 hotspots jeg har ?
Avatar billede robotten Praktikant
01. november 2006 - 13:13 #23
Vi er nødt til at starte fra en ende af:

Glem alt om kryptering i første omgang. Se så om du kan komme på, det skulle kunne lade sig gøre, uden der skal anvendes password mv.
Så længe du cykler rundt med kryptering, er det ikke nemt.
Avatar billede robotten Praktikant
01. november 2006 - 13:14 #24
Det kan jo selvfølgelig også være naboen netværk du finder, men skidt med det. Du skal kun gå på dit eget. Det må jo som standard hedde noget med Zyxel.
Avatar billede driogan Nybegynder
01. november 2006 - 13:34 #25
Hva har du en ide til hvad man kan gøre hvis man bliver smidt af nogen gange når en mobil telefon ringer ?? Det er også et tilfælde lige nu, da jeg tog min mobil for at ringe blev en smidt af.. men det sker ikke hvergang nogen ringer men kun en gang imellem, skal jeg bare prøve mig frem med kanalerne ? eller ?
Avatar billede robotten Praktikant
01. november 2006 - 15:46 #26
En ting ad gangen :)
Opret meget gerne et nyt spm. til dit spm. vedr. mobil telefonen.
Avatar billede driogan Nybegynder
02. november 2006 - 07:32 #27
hehe okay.... det virker megea godt med WPA-PSK, køre meget mere stabilt, det eneste problem nu er mobil telefonerne :)
Avatar billede robotten Praktikant
02. november 2006 - 12:34 #28
Fint.
Mobiltelefonerne må du slev slåsse med, der er jeg ikke ekspert :)
Avatar billede renehinsch Praktikant
02. november 2006 - 12:59 #29
Vedr mobiltelefoner er det højst sandsynlig ikke telefonen selv der skaber problemet. De benytter andre frekevenser 900/1800/1900MHz for GSM tri-band så vidt jeg husker. WLAN fungerer på 2400MHz (bg) og 5000 MHz (a).
Jeg tor snarere at det er evt bluetooth headsets som også opererer på 2400MHz og kan være meget forstyrrende for WLAN. Få brugerene til at lade være med at anvende (slukke) deres headsets.
Avatar billede robotten Praktikant
06. november 2006 - 11:51 #30
Lukker du igen?