Avatar billede belsen Nybegynder
06. oktober 2006 - 08:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordag får jeg Word til at bruge rigtige anførselstegn?

Hej!

Jeg laver design af et magasin og får altid artiklerne fra Word. Problemet er, at jeg ikke kan få Word til at lave de korrekte anførselstegn, hvor det ikke som her er "" (to 'oppe'), men 'en nede', som begynder citatet og 'en oppe', som afslutter det. Hvordan kan jeg få det til at gælde i Word?

Som det er nu, må jeg lave en søg og erstat i InDesign, men det kunne være fedt, at det var rigtigt allerede fra Word.

Håber nogen vil hjælpe.
06. oktober 2006 - 11:04 #1
[Funktioner][Indstilninger for Autokorrektur]
Se hvad der er af muligheder der ...
Avatar billede falster Ekspert
06. oktober 2006 - 13:10 #2
Dumt forslag, men ku' du ikke gå over til de "vinklede"?

»Hvem har egentlig skrevet 'Højt fra træets grønne top'?«

Alt+187 og 171: » og «
Avatar billede falster Ekspert
06. oktober 2006 - 13:13 #3
Glemte at tilføje, at det ser ud til at være "de vinklede", som Retskrivningsordbogen 2001 bruger, selvom reglen er:

Anførselstegnenes form er primært et typografisk spørgsmål. Det er således ikke afgørende om anførselstegnene er dobbelte eller enkelte ... om de er placeret oppe eller nede, eller om de vender opad eller nedad.
Avatar billede falster Ekspert
06. oktober 2006 - 13:30 #4
For resten: Low quotation mark er Alt+0132 - „ og de ovenfor er Alt+0171 og 0187.
Avatar billede belsen Nybegynder
10. oktober 2006 - 10:13 #5
Hej Falster. Tak for din hjælp. Tror jeg kører "Søg - erstat" og bruger dine "koder". Du kan smide et svar hvis du vil have dine point.
Avatar billede falster Ekspert
10. oktober 2006 - 10:17 #6
OK, tak. Men 30 p er fint. Tag resten retur selv.
Avatar billede belsen Nybegynder
10. oktober 2006 - 10:23 #7
det er ok.