Avatar billede skrupsak Nybegynder
19. september 2006 - 15:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Validering af inddata

Hej Alle
Jeg har en tabel med felterne A,B,C,D og E (+ nogle flere).
A er nøglefelt.
Kombination B og C må kun forekomme én gang. Dette gælder i øvrigt også kombinationerne mellem B og D, hhv. B og E.
Hvordan laver jeg en validering, således kombinationerne kun kan indtastes én gang.

Eksempel
Har jeg en post i tabellen med flg. data [1,2,3,4,5], så skal det ikke være muligt at indtaste B=2 OG samtidigt C=3 i en efterfølgende post.

Af forskellige årsager er det ikke hensigtsmæssigt at opsplitte tabellen.

Er der en af jer, der kan hjælpe, vil jeg blive begejstret og gi' 150 point for ulejligheden.
På forhånd tak for hjælpen og med venlig hilsen Skrupsak
Avatar billede jensen363 Forsker
19. september 2006 - 15:51 #1
Ved at benytte/kombinere B og C som nøglefelter, kan du skabe den unikke kombination
Avatar billede mugs Novice
19. september 2006 - 16:31 #2
Oprette et indeks for at søge efter og sortere poster hurtigere
Du kan oprette indeks på basis af et enkelt eller flere felter. Indeks over flere felter giver dig mulighed for at skelne mellem poster, hvor det første felt kan have den samme værdi.

Der er jo flere kombinerede værdier der skal være unikke, så den med nøglen duer ikke, da der jo kun kan være een nøgle i en tabel. Lav istedet flere unikke indeks i tabellen som nedenstående fra hjælpen anviser:

Oprette et indeks med ét felt

Åbn en tabel i designvisning.
Klik i øverste del af vinduet på det felt, du vil oprette et indeks til.
I den nederste del af vinduet skal du klikke i egenskabsboksen Indekseret og derefter klikke på Ja (Dubletter tillades) eller Ja (ingen dubletter).
Oprette et indeks over flere felter

Åbn tabellen i designvisning.
Klik på Indeks  på værktøjslinjen.
Skriv et navn til indekset i første tomme række i kolonnen Indeksnavn. Du kan navngive indekset efter et af indeksfelterne eller bruge et andet navn.
Klik på pilen i kolonnen Feltnavn, og marker det første felt til indekset.
Marker det andet felt til indekset i den anden række i kolonnen Feltnavn. Lad kolonnen Indeksnavn stå tom i rækken. Gentag dette trin, indtil du har markeret alle de felter, du vil medtage i dette indeks.
Bemærk!  Standardsorteringsrækkefølgen er Stigende. Marker Faldende i kolonnen Sorteringsrækkefølge i vinduet Indeks for at sortere data i tilsvarende felter i faldende rækkefølge.
Avatar billede mugs Novice
19. september 2006 - 16:32 #3
Selv om der er skrevet:

Oprette et indeks med ét felt

Drejer det sig om flere felter i samme indeks. Der kiksede noget ved kopieringen.
Avatar billede skrupsak Nybegynder
26. september 2006 - 09:08 #4
Hej mugs.
Beklager den sene tilbagemelding.
Jeg synes, det er en simpel og elegant løsning, du kommer med.

Jeg var simpelthen ikke klar over, at man kunne oprette indekser over flere felter. Derfor fik jeg heller ikke den tanke at søge efter det i hjælpen til Access.
Jeg takker for indsatsen.

Mvh. Skrupsak
Avatar billede mugs Novice
26. september 2006 - 09:16 #5
Selv tak - Godt problemet blev løst. Er du venlig at afslutte spørgsmål.
Avatar billede skrupsak Nybegynder
26. september 2006 - 09:21 #6
Hej igen
Ja, jeg opdagede at point'ene ikke blev overført. Jeg troede at det var nok at klikke på accepter-knappen (er ny på eksperten.dk).
Prøver lige igen.
/Skrupsak
Avatar billede skrupsak Nybegynder
26. september 2006 - 09:24 #7
Jeg har tilsyneladende problemer med at få afsluttet korrekt.
Hvordan gør jeg?
/Skrupsak
Avatar billede mugs Novice
26. september 2006 - 10:25 #8
Point er overført og tak for det. Du skal markere den bruger som du ønsker skal modtage point, og derefter trykke accepter.