Avatar billede fiskeben Nybegynder
28. juli 2006 - 08:21 Der er 1 kommentar og
1 løsning

DISTINCT på bestemt kolonne

Dav,

Jeg henter data fra kolonnerne a, b og c fra en tabel. Mit kriterium er, at c skal være unik, men det funker ikke rigtig. En DISTINCT select giver mig kun rækker, hvor kombinationen af alle tre kolonner er unik, men jeg er lidt ligeglad med a og b.

Findes der en måde kun at tjekke på c?
Avatar billede fiskeben Nybegynder
28. juli 2006 - 08:45 #1
Juhu - jeg har selv svaret :)

SELECT DISTINCT ON (c) a,b,c FROM tabel WHERE blablalbla;

Ifølge PostgreSQL dokumentationen (http://www.postgresql.org/docs/8.1/interactive/queries-select-lists.html) er denne metode dog ikke en del af SQL og skal bruges varsomt, fordi den kan give underlige svar. I mit tilfælde ser det dog ud til at være OK.
Avatar billede nielle Nybegynder
28. juli 2006 - 08:52 #2
Hvis du er "lidt ligeglad" med a og b ... hvorfor udtrækker du dem så?

SELECT DISTINCT c FROM tabel WHERE blablalbla