Avatar billede jesph02 Nybegynder
18. juli 2006 - 22:11 Der er 16 kommentarer

Har fået flere faste IP'er. Men hvordan fungerer det

Jeg har tidligere skrevet et spørgsmål om hvordan man kan opsætte et netværk med flere faste IP adresser: http://www.eksperten.dk/spm/717789

Nu har jeg så talt med TDC og fået tilsendt mine IP adresser. I dette brev står der én WAN IP adresse, gateway, netmaske, IP-net, primær og sekundær DNS.
Udover ovenstående information står der følgende:
Ekstra IP-net(LAN adresser):
IP-net: 80.67.76.8/29
Netmaske: 255.255.255.255.248
IP-adresser til rådighed: 80.67.76.9 - 80.67.76.14

Nu er mit spørgsmål så hvordan jeg skal konfigurere mine routere. Hvis jeg vælger at opsætte netværket som vist på denne figur: http://www.ljnet.dk/exp/717789/Tegning2.jpg
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2006 - 22:17 #1
Hej igen,

Jeg kan se at du har fået tildelt LAN IPadresser, det betyder at opsættet er en lille smule anderledes.
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2006 - 22:21 #2
Så skal du faktisk have en router ind i stedet for Switchen
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2006 - 22:22 #3
LAN IP adresser betyder du selv skal route dem.
Avatar billede jesph02 Nybegynder
18. juli 2006 - 22:32 #4
jamen det lyder da spændende ;-)

Hvilken type router skal jeg bruge til dette formål?
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2006 - 22:35 #5
En Draytek burde kunne bruges til formålet, kan bare ikke lige se opsætningen af den da jeg normalt har WAN ip adresser som er routet i TDC's kantrouter.

Jeg vil skyde på, (Et gæt), at du sætter den op til WAN IP adressen, og derefter sætter du de 4 andre med en WAN ip fra dine LAN adresser.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2006 - 22:52 #6
hvis du har en windows xp pro maskine stående, kan du jo også bare bruge den til ICS (internet connection sharing)  der er dog en limit på 10 maskiner (10 samtidig,  du kan sagtens have 50 tilsluttet, men kun 10 har adgang til nettet)

du skal konfigurer din ene router med 1 wan-ip og en lan ip.
De andre med de efterfølgende ip addresser, og lade deres gateway være den første router.

Det er faktisk ret simpelt når du står med tingene i hånden, start med wan/lan routeren (router A), og forbind derefter endnu en router (router B) og tilslut en computer til denne router (B)  se om du kan for forbindelse, og rod lidt med instillingerne indtil dette virker.
Derefter skulle det være en leg at sætte de andre routere op.

Hvis du skal tilslutte mange computere til de enkelte routere skal denne / de  selvfølgelig køre DHCP.
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2006 - 22:57 #7
Hvorfor ikke bruger et stykke hardware som er baseret på det og ikke har en Limit ?
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2006 - 22:57 #8
Med ICS får du samme effekt som med en Router
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2006 - 22:58 #9
jesph02 -> Du er meget velkommen til at kontakte mig på MSN eller email.
Avatar billede jesph02 Nybegynder
19. juli 2006 - 09:52 #10
Jeg har lige opdaget at TDC har placeret de faste IP adresser på et forkert telefonnummer. Typisk.
Må jeg vende tilbage om en uges tid når TDC har fået ændret det. Hvad er din email?
Avatar billede leif Seniormester
19. juli 2006 - 10:19 #11
Avatar billede leif Seniormester
19. juli 2006 - 10:20 #12
Så se om du ikke kan få dem til at ændre det til WAN i stedet for som routets i deres Kantrouter, jeg har hørt fra nogen de ikke vil, men jeg har ingen problemer med det.
Avatar billede leif Seniormester
19. juli 2006 - 10:21 #13
Så kan du nemlig direkte bruge min tegning uden at skulle til at route flere IP adresser selv.
Avatar billede jesph02 Nybegynder
19. juli 2006 - 10:38 #14
Har lige spurgt om det. Men problemet, i følge TDC, er at vi har en fast wanip på nuværende tidspunkt og at denne vil blive fjernet hvis vi skal bruge flere faste wanip'er, da de faste IP'er skal ligge i rækkefølge. Og da denne wanip benyttes af en server vil det ikke være hensigtmæssigt at denne wanip blev erstattet af en ny.

Om ovenstående passer ved jeg ikke men det var det jeg fik at vide :D
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2006 - 10:49 #15
du vender bare tilbage om en uges tid !
Avatar billede leif Seniormester
19. juli 2006 - 10:49 #16
Ja, okay, hvis I forlanger at beholde den WAN IP I har nu, passer det vist meget godt med den information du har fået.

Jeg har kun lavet det med nyoprettet forbindelser og der er det jo ikke problem.