Avatar billede mulemule Nybegynder
18. juli 2006 - 19:07 Der er 5 kommentarer

Could not retrieve directory listing skriver den

Jeg har oprettet en ftp server på min computer, som peger ned i en mappe med nogen filer jeg som jeg gerne vil overføre til en anden computer.

På den anden computer har jeg installeret filezilla. Men når den forbinder skriver den til sidste "Could not retrieve directory listing" hvad gør jeg galt. Den må koble på min server, fordi hvis jeg ændre brugernavn eller password skriver den at den ikke kan logge på

Mvh
Avatar billede pidgeot Nybegynder
18. juli 2006 - 19:09 #1
Prøv at slå passive mode til/fra i din klient. Hvis det ikke virker, så skal du se om du kan finde et sted at konfigurere hvilke porte der må bruges til passive mode, og åbne disse i din router.
Avatar billede mulemule Nybegynder
18. juli 2006 - 20:06 #2
Hvad er passive mode.

I router nat-forwarder jeg port 21 både tcp og udp, skal der mere til ?

Tak indtil videre.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
18. juli 2006 - 20:30 #3
Passive mode er en indstilling der afgør om det er serveren der skal oprette forbindelsen til filoverførsler, eller om det er klienten. Hvis man sidder bag en router skal man stort set altid have passive mode slået til, fordi serveren ellers ikke kan komme igennem. Jeg bruger ikke FileZilla, så jeg ved ikke hvor det skal slås til.

Fordi klienten skal oprette forbindelsen på en anden port end 21 når der bruges passive mode, skal der derfor forwardes de porte serveren er sat op til at anvende til dette. Det bør stå et sted i serverens indstillinger eller dokumentation - hvor det står ved IIS, ved jeg ikke (jeg bruger XP Home, så jeg HAR ikke IIS), men det burde kunne ændres i dens konfiguration.
Avatar billede mulemule Nybegynder
18. juli 2006 - 20:55 #4
Tak, det lyder som det rigtige at gøre. Og der er også en indstilling i filezilla, som hedder use passive mode/default mode/active mode.

Jeg kan dog ikke prøve det nu, da jeg ikke er hos vennen der skal forbinde p.t.

Men altså er det så også nødvendigt at viderestille andre porte i Routeren ?.

Mon ikke at det er sådan at når først forbindelsen imellem de to pc er etableret må den godt køre igennem andre porte. Der er ikke nogen desideret firewall funktionalitet i Routeren (udover at de porte jeg ikke bruger ikke står til Nat).

Flere kommentarer og hjælp er stadig velkommen.

Mvh
Avatar billede pidgeot Nybegynder
18. juli 2006 - 22:16 #5
Nej, sådan fungerer det ikke. En router blokerer alt det der kommer udefra og som den ikke ved hvad den skal stille op med - og det er de færreste routere der holder øje med FTP trafik og åbner porte dynamisk. Derfor SKAL der forwardes flere porte for at du kan få en forbindelse når begge parter er bag en router, med mindre routeren sættes op til at bruge din FTP-server som DMZ (hvilket vil sige at alt det den ellers havde smidt væk bliver sendt til den IP). Gør du det sidstnævnte, er en firewall yderst vigtig.

Hvor mange porte der kræves, afhænger af hvor mange samtidige brugere der kan være - hvis det kun er en 2-3 personer ad gangen, skulle ca. 20 porte være rigeligt.