Avatar billede themosh Nybegynder
07. juni 2006 - 15:19 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Webserver ekspert søges

Hejsa,
Jeg har en rackserver som jeg ikke længere skal bruge da mit firma er blevet afviklet. Den blev brugt til at hoste firmaets hjemmeside.

Jeg har prøvet at sælge den men uden held så nu vil jeg prøve at udnytte den bedst muligt.

Min ide går ud på at sætte servern op hos mig. Jeg har godt nok kun en 2mbit/515kbit, men det er fint til at starte med. Derefter vil jeg hoste mine egne websites samt mine venners og arbejds kollegaeres. Meningen er så at de betaler et symbols beløb for det per måned. Og forhåbenlig bliver det udvidet med tiden, og selvfølgelig blive der betalt skat af det!!!!
Hvis det skulle komme til at give mere end 50k om året så hedder det moms registering.

Problemet er at jeg ikke selv kan programere serveren, så derfor søger en jeg der kan der linux gylle ;)Dealen ved jeg ikke helt endnu, men kunne være et eller andet med at vi deler overskudet 50/50 efter skat!

Kravene til dig:
Du har tid til at sætte serveren op og få det til at virke
Du har tid til at vedligeholde den
Du har forstand på programering/linux og alt det server halløj

Min email: mosh@mosh.dk
Min msn: amen@mosh.dk
Mit nummer: 28886170
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
07. juni 2006 - 15:58 #1
hmm uden at skulle stille mig selv yderligere til rådighed end hvad jeg kan svare på via eksperten.dk hvad så med at du evt kiggede på SME 7.0 serveren. Du kan finde den på www.contribs.org
Jeg bruger den selv til noget lignende det du omtaler.
Der er en linux CentOS ombygget. Den indeholder Webserver, mail(med webmail) mysql, php og nemt brugeradministration via webinterface.

Som jeg bruger det pt er det
1) opret en bruger med brugernavn og password
2) opret en "ibay"
3) lås brugeren i hans egen ibay via chroot
4) tilføj hans domæne/subdomæne på serveren og pg det hen på hans ibay.
5) opret en database til brugeren om nødvendigt via phpmyadmin.
happy days... alt er klaret
Avatar billede themosh Nybegynder
07. juni 2006 - 16:03 #2
Jeg forstår ikke helt hvad du mener? Et det et program til at sætte serveren op med?
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
08. juni 2006 - 10:37 #3
Det ER en server. SME er en linuxdistribution som indeholder et operativsystem og alle de komponenter der skal til for at lave en hostet løsning med php, mysql og mail.
Man installerer SME 7.0 og følger installationsguiden på skærmen. Bagefter tilgår man serveren fra en anden PC på samme netværk med https://ip-adresse/server-manager
vupti.. så er du kørende.
Avatar billede themosh Nybegynder
08. juni 2006 - 11:02 #4
Jeg har ikke brug for en server!! jeg har tilfældigvis en jeg ikke bruger og ikke kan sælge! Derfor vil jeg bruge den!!!
Damn læs dog hvad jeg skriver!
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
08. juni 2006 - 14:55 #5
ok.. SME er en linuxdistribution i stil med Debian, Redhat, SuSe etc. Forskellen på denne og de nævnte er at den er forberedt til webserver out-of-the-box. Det vil sige at du installere SME (på samme måde som du installere et hvilket som helst andet operativsystem) på din server. Og så har den allerede alle de programmer installeret som du har beskrevet at du skal bruge.
Jeg ved at det var lidt ved siden af det du efterspurgte og da du tydeligvis ikke er interesseret i den slags input trækker jeg mig hermed ud fra tråden.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
08. juni 2006 - 15:04 #6
mcp_dk foreslog et slags styresystem du kunne installere på din server, og som har det hele.. Han har faktisk givet dig svaret på hvad du skal bruge.. Bortset fra du sparer penge, ved at kunne håndtere det selv
Avatar billede spalten Nybegynder
08. juni 2006 - 22:32 #7
Hej ville lige høre om der var nogle af jer der vidste om man kunne få denne løsning i ASP ?
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
12. juni 2006 - 11:58 #8
@Spalten

SME serveren findes kun til PHP/Mysql. Man kan få en udvidelse til den så den kan køre Tomcat Java men så vidt jeg ved findes der ikke noget som kan få den til at afvikle ASP.
Avatar billede spalten Nybegynder
12. juni 2006 - 21:55 #9
Okay. har hørt / læst lidt om microsoft server 2003 eller hvad den nu hedder. Er den god ? og ville den være en god løsning til afvikling af en server med.
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
13. juni 2006 - 16:04 #10
he he Server2003 er nok alt rigeligt til at køre en server med men nok lidt i den dyre ende for en privatperson. 10-35.000 alt efter hvor mange klienter der skal være mulighed for.
Avatar billede leif Seniormester
13. juni 2006 - 19:52 #11
mcp_dk -> Hvis vi snakker at den kun skal agere Webserver, skal han da ikke tænke på CALs.
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
15. juni 2006 - 09:40 #12
nej det er self. rigtig.
Avatar billede themosh Nybegynder
13. juli 2007 - 10:57 #13
fik den solgt
Avatar billede webnews Nybegynder
18. juli 2007 - 06:29 #14
Hej mcp_dk

Jeg vil gerne vide lidt mere omkring den hardware/soft man er nød til at have for at en server vil virke. Da det lyder somom du har forstand på sådan noget.

Jeg har en "gammel" pentium 4 1,8 Ghz, 512 RAM, 80 GB harddisk, vil den kunne bruges?

Hvis ja vil min 1024/512 internet forbindelse så¨være nok eller hvad skal jeg op på der for at serveren vil virke optimalt?

Jeg ønsker at serveren kan :
----------------------------

1: Klare PHP, flash, evt. Cpanel jeg vil gerne kunne afvikle disse programmer på serveren: http://www.boonex.com/, da jeg lige har købt licens til et af dem.

2: Ønsker selv at opsætte, samt vedligeholde den

3: Ønsker selv at kunne tage backup, (ved ikke om man kan sætte den til automatisk at gør dette?)

4: Vil gerne kunne hoste for mine venner, samt den boligforening jeg bor i.

5: Evt. med en dansk manual

Jeg håber du gider svare på mit spørgsmål, TAK
Avatar billede themosh Nybegynder
18. juli 2007 - 11:54 #15
Det er ikke længere aktuelt, beklager