Avatar billede smh Nybegynder
21. januar 2006 - 08:35 Der er 7 kommentarer

Opsætning af zyxel p650 og Linksys trådløs router/switch

Et godt råd til opsætning af router og trådløs.

Fra have haft Stofanet har vi nu fået CyberCity ADSL.

Før havde jeg kabelmodel. Hertil har jeg haft en Linksys BEFW114 trådløs router/switch tilsluttet til wanport. Alt virkede perfekt.

Nu har jeg en router Zyxel prestige 650 HW31 fra Cybercity. Til den har jeg koblet en Linksys BEFW114 trådløs router/switch.
Zyxel og linksys er koblet sammen gennem lanportene. Jeg har givet Linksysswitchen en ipadresse i samme serie som routeren fra Zyxel.

Er det rigtig sat op?

Herudover har jeg iptelefoni gennem rentale.dk. Fra dem har jeg en linksys pap2 adapter. Den har jeg koblet til en af linksys' lanporte.

Er min opsætning rigtig og skal jeg være opmærksom på noget specielt i forbindelse med skiftet til CyberCity?
Avatar billede nemesis Nybegynder
21. januar 2006 - 16:13 #1
Lyder korrekt. Du skal lige forwarde de porte i zyxel, som din telefoniadapter skal bruge. Sikkert 5060. Husk at slå dhcp fra i linksys, så klienterne får korrekt lease fra zyxel.
Avatar billede smh Nybegynder
21. januar 2006 - 17:04 #2
Hvordan slår jeg dhcp fra i linksys - i admin værktøj er den en mulighed der hedder Wan - obtain ip adress, den kan jeg sætte til static, men jeg bruger jo ikke wan porten. Er det et andet sted jeg skal slå dhcp fra?
Avatar billede nemesis Nybegynder
22. januar 2006 - 12:43 #3
Det står på den aller første side, der vises, når du tilgår Linksys webinterface. Samme sted, som der hvor du angiver dens lokale IP adresse.
Avatar billede smh Nybegynder
22. januar 2006 - 12:48 #4
Har jeg forstået det rigtigt. Jeg skal have Zyxel routeren til at fungere med DHCP.
Og jeg skal have DHCP i linksys fjernet.

I linksys. først side i admin:

Her står der:

Specify WAN IP Address

Den sætter jeg til Static IP.

Så fremkommer:

Subnet Mask:  .  .  .
Default Gateway Address:  .  .  .
DNS(Required)

Hvad skal jeg skrive her?

Zyxel routeren har 10.0.0.1
Avatar billede nemesis Nybegynder
22. januar 2006 - 13:45 #5
Både ja og nej:)

Det er på LAN du skal slå DHCP fra. WAN skal ikke bruges. Jeg ved ikke om det ser anderledes ud på BEFW114, jeg har selv en WRT54G. Men du skal finde den side i webinterfacet, hvor du angiver den lokale IP adresse. Sæt den til 10.0.0.10. Så er det nemt at huske: Routerne ligger på 1 og 10, og computerne derimellem. Jeg antager, at du tilslutter maks. otte computere.

Du sætter DHCP server til disabled samme sted, som du angiver lokal IP.
Avatar billede nemesis Nybegynder
22. januar 2006 - 13:46 #6
Egentlig mener jeg WAN og LAN indstillinger er på samme side. LAN står bare i nederste del af siden.
Avatar billede smh Nybegynder
22. januar 2006 - 14:55 #7
Det man ført bliver blind på....
Jeg fandt DHCP i linksys'ens admin på tredje fane. Er nu disablet og alt kører som det skal. Tak for dine svar!!