Avatar billede lch Nybegynder
10. januar 2006 - 23:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Små filmklip på min hjemmeside. Hvordan og hvilket format?

Hejsa.

Jeg har et digitalkamera som jeg har taget nogle "små" filmklip med. Nu kunne jeg tænke mig at lægge dem op på min hjemmeside, men de fylder enormt meget som de er. Filformatet er .mpg og de fylder mellem 25 og 30 Megabyte stk. Har desværre ikke mulighed for at vælge anden format på kameraet.

Kan jeg gøre noget med dem så de fylder mindre, evt. konvertere til andet filformat??

mvh Liz
Avatar billede lch Nybegynder
10. januar 2006 - 23:53 #1
Kigger ind igen i morgen og ser om der er nogen der har et svar på mit spm.
Nat nat...;-)
Avatar billede old-faithful Praktikant
11. januar 2006 - 01:25 #2
Du kunne evt. bruge Microsoft MovieMaker 2 (gratis) til at lave en WMV-fil (Windows media video), men der findes mange muligheder for at komprimere/streame videoer.
Avatar billede lch Nybegynder
11. januar 2006 - 16:36 #3
okay, det vil jeg da prøve at se om jeg kan finde ud af.

Lader lige mit spm. stå lidt endnu og prøver i mellemtiden at se om jeg kan hente MovieMaker 2.
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2006 - 16:43 #4
mulgvis på samme måde som når man ripper en DVD.. med programmet DVD shrink..

http://www.doom9.org/index.html?/mpg/dvdshrink31-main.htm
Avatar billede djmaster Nybegynder
19. januar 2006 - 00:39 #5
Du kan prøve Virtual Dub http://virtualdub.sourceforge.net/ til at gøre mine filmklip(avi) fra mit kamera mindre. Måske kan det hjælpe dig.
Åbn filen med programmet og gå ind i video-> compression (vælg en metode), og slut med "save as"
Avatar billede mobius6 Juniormester
12. februar 2006 - 04:44 #6
en mulighed er at du henter programmet "flash pro 8" som både kan komprimere, klippe og klargøre til www på ca. 5 klik med musen, formatet (.swf) er platformsuafhængigt så alle kan se det uden at have en mediaplayer på maskinen.

der findes rigtigt meget dokumentation på nettet om brugen af flash (som er et stort program hvor videohåndtering kun er en lille bitte del)

hent e 30 dages gratis version: http://www.macromedia.com/downloads/

skriv hvis du skal have hjælp til programmet, men det er faktisk forbavsende nemt at importere, editere, komprimere og gemme til www med flashPRo (skal være pro)
Avatar billede lch Nybegynder
02. marts 2006 - 20:18 #7
Beklager det sene svar men har været syg.

Jeg vil da prøve om jeg kan finde ud af flash, men synes efterhånden ikke det er så "vigtigt" at lægge de filmklip ud.

Takker ellers for jeres svar.