Avatar billede geforce3 Praktikant
11. december 2005 - 20:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

MJU600 og MJU800

Hej, jeg har kigget lidt på Olmpus mju600 og mju800 http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=158553 og http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=141211 og kan ikke rigtig finde den store forskel udover design og 6mpixel og 8 mpixel. Det jeg skla bruge det til er alm. familiebrug/ferie osv.. Der er 6 mpixel vel rigeligt? MEn nogen der kender til andre forskelle på de 2 kameraer, og bør jeg købe det 6-700 kr dyere mju800?
Avatar billede re-flex Nybegynder
28. december 2005 - 02:58 #1
Største forskelle:

Olympus Digital 600
Frames pr. sek.: 1,3
Mega Pixel: 6
Blænde: F/3.1-5.2
Display: 2,5" 115.000 Pixels
Lukkertid: Max 4 sek. Max. 1/1000 sek.
Vægt 129 Gram

Olympus Digital 800
Frames pr. sek.: 1,5
Mega Pixel: 8
Blænde: F/2.8-4.9
Display: 2,5" 215.000 Pixels
Lukkertid: Max 4 sek. Max. 1/2000 sek.
Vægt 165 Gram

På papiret er Olympus Digital 800 bedre. Displayet har bedre opløsningen, objektivet er mere lysstærkt, lukkertiden er en tand hurtigere samt det har 1,5 frames pr. sek. ved kontinuerlig fotografering. Derudover har kameraet bedre opløsning, men dette er ikke i sig selv en fordel. Idet at begge kameras billedsensor er på 1/2,5" eller 5,760x4,290 milimeter, så vil Olympus Digital 800, rent teoretisk, have mere støj på billederne end Olympus Digital 600. Dette skyldes at der skal mere lys til at lave et billede på 8MP end 6MP og da størrelsen på CCD'en er den samme, rammes begge CCD'er af samme mængde lys. Det betyder at 6MP kameraet for "mere" lys idet at der ikke skal nær så meget lyd til at lave billedet. Dette burde dog ikke være det store problem og jeg tvivler på man virkelig vil kunne se forskel, medmindre man benytter en høj ISO-værdi og tager billedet i mørke.

Om Olympus Digital 800 er de ca. 600-700 kroner mere værd skal jeg ikke kunne sige. Det komemr også an på hvad du skal bruge kameraet til. Benytter du kameraet meget indendørs, hvor lysforholdende ofte er dårlige, så er det vigtigt med så lavt blændetal som muligt og der er Olympus Digital 800 med sit F/2.8 godt eller hvertfald bedre. Som udgangspunkt er 6MP rigeligt. Selv i Nikons semi-professionelle DSLR kameraer såsom D70s sidder der "kun" en 6.1MP CCD chip.

Ved almindeligt brug vil jeg mene at Olympus Digital 600 klare sig helt udemærket.
Avatar billede geforce3 Praktikant
28. december 2005 - 08:46 #2
Mange tak for det gode svar :) Jeg kan se at 800 har næsten dobbelt så mange pixels i displayet, kunne sådan noget blive til gene? Eller vil kvaliteten stadig være udemærket? Jeg skal som udganspunkt bruge det til familie/ferie billeder... Men er efterhånden begyndt lidt at hælde over på 600.
Avatar billede re-flex Nybegynder
29. december 2005 - 00:58 #3
At et display har flere pixels er aldrig en ulempe, men kun en fordel. Det giver bedre kvalitet og flere detaljer. Eftersom du skal bruge det til familie/ferie billeder vil jeg tro at et Olympus Digital 600 vil klare opgaven helt udemærket.

Jeg ville kun vælge Olympus Digital 800, hvis de 600-700 kroner i merpris ikke er et problem, eller hvis man virkelig gerne vil have 215.000 prixels istedet for 115.000. Man skal jo også tænke på at man ikke skal se billederne på displayet, men computeren. Men selvfølgelig er et godt display rart.
Avatar billede geforce3 Praktikant
29. december 2005 - 14:50 #4
arh, fik vist ikke forklaret mig ordenligt. Mente om man kunne mærke at 800 havde dobbelt så mange pixels. Om det ville være en gene kun at have 115.000 pixels i forhold til 215.000...

Ved du hvad andre kamerer ligger på?
Avatar billede re-flex Nybegynder
29. december 2005 - 17:15 #5
Okay, hehe... Nej... Jeg tror ikek du vil kunne se forskel på 215.000 og 115.000 pixels. Hvertfald ikke en forskel af betydning.

Jeg har en digitalt spejlreflekskamera, Nikon D50, som jeg gav ca. 6600 kroner for det det kom på gaden og det har 2.0" display og 130.000 pixels. Dog er det ikke kun pixels som afgør om et display er godt, men også hvordan den generelle kvalitet af displayet er. Det display som er på mit Nikon D50 er rigtig god kvalitet i forhold til pixel antal og størrelse. Men det er stadig ikke godtnok til at kunne se om billeder er 100% skarpe.
Avatar billede geforce3 Praktikant
17. januar 2006 - 07:20 #6
Mange tak, har fået MJU600 nu :)