Avatar billede tiger_dk Mester
27. november 2005 - 21:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Digital kamera, men hvorfor et skal det være ?

Hej Eksperter !

Nu nærmer julen jo sig og derfor er det jo gavetid, og derfor vil jeg lige spørger jer til råds !

Vi er en fire stykker, der har snakket om at gå sammen om et digital kamera til en, vi ligger ud med hver i sær for 500,-, lidt mere, hvis det er lidt dyere end beregnet !

Vi har kigget på 3 digital kamaeraer, så har hver i sær deres finæsse, her er de:

Canon Digital IXUS 40
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=113666

Fujifilm FinePix F10
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=134831
Set ved PlatanFoto til 2400,- (ligger på vesterbrogade i kbh)

Sony Cyber-shot DSC-W7
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137196

Så er det lige, hvorfor en skal det være ??

For at starte for toppen, så har jeg set Canon kamaeret i Merlin til 2199,-, der var så en specielt printer der kan printe billederne ud på stedet med i købet, den har fået gode anmeldelser på www.edbpriser.dk, men det er en lille hage ved den har jeg hørt, glasset bag på kamaeraet, kan let blive risset hvis man taber det ved et udheld, altså der er ikke en ekstra glas der beskytter.

For at tage Fujifilm kameraet, så er det et min ene bror der har snakket om det, eller vi kom til at snakke om det pga. han havde nemlig et magen til, der er nemlig en pæn stor skærm bag på kameraet, det har min far nmelig også snakket om (det er nemlig ham vi vil give et i julegave) at det var det han helst ville have. Og på det kamera, er det også den ekstra glas plade jeg snakkede om, der beskytter mod risser ! Ved det her, skal det så siges, der er så ikke sådan et lille hul man kigger igennem også tager billedet, kun den displayet !

Det trejde kamera fra Sony, var et jeg så i A-Z (i Bilka også), men det ved jeg ikke så meget om, bage at det har fået en enkelt god anmeledelse på www.edbpriser.dk  !

Så er resten op til jer, hvad siger i ?

Jeg har et lille ordsprog: "Så mange megapixel for få penge"

Mvh
tiger_dk
Avatar billede dreamless Nybegynder
27. november 2005 - 21:26 #1
Hvis jeg var dig ville jeg holde mig til Canon IXUS, de tager gode billeder med god farve gengivelse. Læs mere på www.dpreview.com ang. de forskellige kameraer.
Avatar billede tiger_dk Mester
27. november 2005 - 21:27 #2
det er med at få så mange kommentare som muligt !
Avatar billede tiger_dk Mester
27. november 2005 - 23:10 #3
er der andre med andre meninger ?
Avatar billede lonepeter Novice
28. november 2005 - 11:40 #4
Jeg vil anbefale dig et Casio Exilim. Købte selv et Z3 for godt to år siden og har være rigtig tilfreds med det. Jeg udskiftede det med et Z500 for en lille månedes tid siden og er også godt tilfreds med det.

Af positive ting kan jeg nævne den rigtig store 2,7" skærm, en rigtig lækker bygge kvalitet og så tager det selvfølgelig nogle ganske glimrende billeder. Specielt har videofunktionen også overrasket mig positivt, det eneste negative jeg kan sige om den er at der kun kan ligge 13 minutter på mit 1gb kort i bedste kvalitet.

Iøvrigt leveres kameraet med docking station, hvor det står og lader og den bruges også når billederne skal overføres til computeren. Det synes jeg er rigtig rart, og jeg er ikke sikker på at det leveres med som standard til f.eks. Canon kameraer...

Kameraet har 5 megapixel hvilket jeg vil sige er mere end rigeligt til langt de flestes behov. Og så vil jeg lige sige at jeg ikke vil give dig ret i dit ordsprog angående megapixel. Selvfølgelig er 5 megapixel bedre end 2 megapixel. Men jeg vil faktisk ikke mene at f.eks. 7 megapixel nødvendigvis er bedre end 5 megapixel, men hvorfor så det? Jo for at flere megapixel skal være bedre så kræver det jo også at optikken er tilsvarende bedre og det er den ikke nødvendigvis hvis ikke at kameraet er tilsvarende dyrer. Iøvrigt så sløver det også kameraet jo større billedfiler den skal tage. Til sidste er der jo også det at det optager mere plads på dit hukommelseskort, men det har måske mindre at sige når man efterhånden kan få et 1 gb kort til en rimelig pris.

Hvis jeg skal nævne nogle negative ting ved Casio kameraet så skulle det være at det har nogle funktioner som efter min bedste overbevisning er aldeles ubrugelige. Eksempelvis har det elektronisk billedstabilisering, men det resultere i uacceptabel digital støj på billederne, det samme gør sig gældende med "flash assistent" en digital måde at forsøge at bringe de rigtige objekter i den rette belysning.

Men heldigvis kan begge dele ganske let slås fra og så skal man ikke bekymre sig mere om det. Det skal også lige nævnes at menuerne står på engelsk og at brugsanvisningen også er på engelsk (selvom jeg er blevet lovet en dansk brugsanvisning tvivler jeg nu meget på at jeg nogensinde får den)

Kameraet koster omkring 2.400,-
Avatar billede tiger_dk Mester
03. december 2005 - 23:30 #5
Det er blevet bestemt, det bliver et Fujifilm FinePix F10 der er en gemmegang af kameraet her http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf10zoom/
Avatar billede tiger_dk Mester
03. december 2005 - 23:30 #6
er der nogen der vil have point ?
Avatar billede lonepeter Novice
03. december 2005 - 23:36 #7
Hvis du vil have et svar, så er det her