Avatar billede pjuskefuglen Nybegynder
17. november 2005 - 16:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Komprimere wma /mp3 filer

Jeg har nogle foredrag liggende, som både mp3 og wma filer.
Hvert fylder ca 55 Mb
Jeg vil gerne uploade disse til min hjemmeside, oplyse et link til mine venner, hvorpå de kan downloade dem.
Men det er store filer, og dermed tager det lang tid at op- og downloade dem.
Jeg har forsøgt at højreklikke på filen og så zippe den (winzip). Men det eneste jeg får ud af det, er en besparelse / komprimering på 1 %. Så er den jo ikke blevet meget mindre.
Kan jeg gøre noget andte, eller er det ikke muligt at komprimere disse typer filer?
Avatar billede jokkejensen Novice
17. november 2005 - 17:01 #1
mp3 og wma er rigtigt hård komprimeret lydfiler, så nej de kan ikke pakkes..

Man ser faktisk nogen gange at winzip og winrar kan forøge størrelsen på filerne, da mp3 og wma er hårdere komprimeret..
Avatar billede jokkejensen Novice
17. november 2005 - 17:02 #2
Du kan selvfølgeligt gemme dem i en svagere bitrate.. men så mister du kvalitet.. altså hvis det ex er 192kbit kunne du smække dem ned i noget under 100kbit eller mindre...

Leg lidt med det :)

Et foredrag behøver ikke nødvendigvis at gemmes i CD kvalitet, specielt ikke hvis det er noget shitty lyd optaget med mic 8 meter fra foredragsholderen..

/JJ
Avatar billede exe-s Nybegynder
17. november 2005 - 17:11 #3
Dine filer fylder for meget... De er komprimerede rigeligt i forvejen, det du skal gøre nu er at mindske kvaliteten... Du kan få dem til at fylde rigtigt lidt, men husk de skal også være til at høre på!!!

Brug dette program: http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm

Det er smadder let og brugbart...
Avatar billede pjuskefuglen Nybegynder
18. november 2005 - 10:03 #4
jeg takker for jeres svar - og leger videre med det nye program - tak for jeres tid
Avatar billede exe-s Nybegynder
18. november 2005 - 12:36 #5
Selv tak, tak for point...