Avatar billede clausbeier Nybegynder
17. november 2005 - 10:03 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

kamera med fast IP på router med dynamisk IP adressering?

Har ADSL hos TDC med router automatisk/dynamisk IP tildeling og 2 PC'er - virker fint.

Nu vil jeg tilslutte et Web camera med indbygget WEB server til routeren. Kameraet kræver en fast IP-adresse.

Nogen siger, at routeren kun har reserveret et begrænset antal af IP adresserne på "min side" af routeren til den dynamiske tildeling (f.eks. de første 10 og de sidste 155 adresser) så jeg burde kunne tildele kameraet en fast IP adresse omkring 50 (192.168.1.50). Det virker bare ikke.

Jeg mistænker, at routeren måske alligevel har reserveret alle adresser på min side, så jeg ikke kan anvende et kamera med fast IP på den nuværende konfiguration - men det er rent gætværk, for jeg har ikke forstand på det.

Har prøvet at kontakte TDC, men de kender ikke ordet "support".

Er der nogen der har kan hjælpe??
Avatar billede japping Nybegynder
17. november 2005 - 10:26 #1
Har du prøvet at logge på Routeren ? Altså kalde routerens IP-adresse via IE.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. november 2005 - 10:42 #2
Princippet du har fået forklaret er godt nok!
Hvilke IP-adresser får dine PC-ere tildelt af routeren?
Der skal (typisk) også lukkes noget op i routeren for at kunne se det udefra.
Avatar billede draco999 Nybegynder
17. november 2005 - 11:30 #3
1. du har dynamisk IP adresse, det skal du enten lave op til Fast IP eller også skal du bruge et af de mange hjemme sider som Router folk vidre til dit camera selv om du skifter ip, for det netop det som du gør med dynamisk.
2. der burde ikke være noget problem med at router finde dit camera, kan du ikke bare få DHCPen til at tildele den en ip også når det er gjordt smide den ind som at det skal være den som den køre med fast.
3. for at folk kan se dit webcamera fra internttet skal der åbnes den port i din router som Webcameraet køre med. ellers er det kun dig selv der kan se det.
4. du skal vel også have et Domain af en art så folk kan trykke sig vidre, det er ikke en nødvendighed da folk bare kan instaste din Ip, men så er der ingen der kan finde frem til dig medmindre de kender din exakte ip.
Avatar billede clausbeier Nybegynder
17. november 2005 - 13:23 #4
til japping - hvad er IE ? (ja altså undskyld niveauet)
Avatar billede japping Nybegynder
17. november 2005 - 13:28 #5
clausbeier - det er Internet Explorer

Da jeg først læste spørgsmålet, gik jeg ud fra at du kun er interesseret i, at se dit webcam på LAN'et (dit eget netværk). Du skriver intet om at du vil kunne se dit webcam fra WAN (internettet). Derfor er spørgsmålet: hvor ønsker du at kunne se dit webcam fra ?
Avatar billede clausbeier Nybegynder
17. november 2005 - 13:30 #6
De tilsluttede PC'er får typisk adresser hvor sidste størrelse er under 10 (altså f.eks. 192.168.1.7)
Jeg tænkte at jeg bare kunne give kameraet en fast adresse (f.eks. .25) og så kalde den adresse fra en af mine PC'ere - men selvom det er en af dem som allerede er på indersiden af netværket, kan de ikke se kameraet.

Til draco
Hvordan ser jeg hvilken adresse DHCPen har tildelt det?  -det jeg gør nu er at slutte kameraet direkte til PCen og så påtvinge den en IP vha. et IP installationsprogram.

I første omgang er problemet ikke at folk er nødt til at kende IP adressen, fordi jeg bare skal bruge det til at sende billederen videre til en ftp server sætte - så pyt med at folk ikke kan se det eller at der iikke er et domain - bare jeg selv kan se det så jeg ved det virkeer.
Avatar billede draco999 Nybegynder
17. november 2005 - 13:45 #7
Jaa, det er et godt spørgsmål, altså da jeg selv lejede med Web Camera server, der gjorde jeg akurart det samme som dig, jeg instalerede dog Windows XP Webcamera program og i det program kunne jeg se alle de infomationer jeg skulle bruge med hvilken port den brugte..

Men Ipen til Kameraet burde jo være det samme som den PC du har tilsluttet den til. når du skriver at det er et Webcamera med egen webserver går jeg ud fra at Cameraet kan stå tænt uden en pc som skal styre den.

Det du så gør nu er at du tilslutter det som et almindeligt Webcamera, til computer, også bruger du computerns Internet IP til det. det som du så skriver i din browser er http:\\IP:PORT på hvilken den køre på.  ( IP ? Den INTERNE ip som computern har hvor kameraet er tilsluttet) ( PORT er jo den port som selve programmet vil bruge til at du kan connecte til cammet, hvilken port det må enten stå i dit pgram eller måske i manualen som følger med( hvis der følger en med)
Så skulle du gerne kunne se den internt.
Avatar billede draco999 Nybegynder
17. november 2005 - 13:47 #8
Husk at hvis du har noget firewall noget at Webcameraet har adgang til at må gå uden for Computeren.
( håber det virker )
Avatar billede clausbeier Nybegynder
17. november 2005 - 13:51 #9
Kameraet går IKKE gennem PCen men er sat direkte til routeren - det er derfor jeg ikke kan se hvilken IP adresse DHCPen evt. tildeler den

Jeg har ikke tænkt på det med firewall - om der går noget galt i kommunikationen mellem kameraet og routeren pga. firewall ??
Avatar billede draco999 Nybegynder
17. november 2005 - 14:03 #10
Okay.
Dvs Cameraet køre for sig selv, så må det også have sin egen interface du kan connect til og lave tingende om akurart lige som du vil gøre med en router, ergo må der stå i din Maunal hvordan du connecter til cameraet og med hvilken port du skal connecte til og hvordan.

Routeren mener jeg ikke du skal tænke på lige nu så, da det vist kun er når du skal ud af huset at den spiller en rolle.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. november 2005 - 14:06 #11
Som du oplyser, så kan det lade sig gøre. Om det er nemt, vides ikke ;)

Du skal sætte IP-adressen på kameraet. Følger der en vejledning med til kameraet om hvordan man gør? Den skal du selvfølgelig følge.

Kan du sætte en fast adresse på, så vælge bare en stor (når dine automatiske er små), fx. 192.168.1.200. Det vil aldrig gå galt ;)

Så skulle du kunne se den fra PC-erne på dit netværk. Skal du se den udefra, skal du pille i routeren, men vent med det til den virker lokalt.
Avatar billede clausbeier Nybegynder
17. november 2005 - 14:18 #12
Iflg manualen kan det køre for sog selv uden interface - direkte opkoblet på routeren

Der er software med til at sætte IP adressen i kameraets webserver hvilket gøres når man tilslutter kamera og PC direkte med et cross over kabel.

Kameraet virker fint hvis man laver en sådan tilslutning direkte mellem PC og kamera med Cross over kamera og kalder den adresse i browseren som man har givet kameraet, men når man så skifter IP adresse til det område som routeren bruger, og skifter kabel og sætter den på routeren og fra en af PCerne kalder den adresse man har givet kameraet sker der intet. Jeg har prøvet forskellige versioner med mellem-store adresser (50-100), store adresser 200 og tilfældige små nede i det område DHCPen tildeler mine PCer, intet af det virker. Jeg er helt på linie med dig erikjacobsen - jeg vil have det til at virke internt før jeg går videre. Er I sikre på at DHCP-routeren tillader at man har fast tildeling af IP adresser i et område ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. november 2005 - 15:26 #13
"cross over kabel" - du bruger vel et almindeligt netkabel, når du slutter kamera til routeren (nogle routere kan bruge begge, men et almindeligt ikke krydset kabel vil altid virke).
Avatar billede clausbeier Nybegynder
17. november 2005 - 18:11 #14
Ja, ja - cross over til den direkte opkobling på PCen og et almindeligt netkabel ved tilslutning til routeren
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. november 2005 - 20:24 #15
Jeg tror, der er noget vi ikke har fået at vide ;)  Det du skriver skal selvfølgelig virke. Om du kigger på webcamet gennem et krydset kabel, eller gennem 2 almindelige og en switch (som også findes i din router), det er ligemeget, og skal give samme resultat.
Avatar billede clausbeier Nybegynder
17. november 2005 - 23:04 #16
Hmm - du mener altså ikke at routeren kan nægte at jeg "kigger gennem den" - hvis den f.eks. ikke vil acceptere den der faste adresse jeg er nødt til at tildele kameraet

Til de andre adresser (subnet og gateway) bruger jeg de samme som mine PCer har, så det kan vel ikke være der.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. november 2005 - 23:16 #17
Nej, routeren vil ikke gøre noget - burde ikke ;)

Når du siger router forstår jeg en dims kaldet en router, med 4 (ca) stil bagpå, der reelt sidder i en switch inde i routeren. En simpel switch vil ikke nægte noget.

Jeg ville gerne se fænomenet ;)
Avatar billede clausbeier Nybegynder
17. november 2005 - 23:31 #18
Du skal være velkommen - hvis jeg lige kunne få den der kamera-dims til at virke kunne jeg jo sende et billede - ha!

Nå, men routeren er sådan en almindelig sort standard box ("efficient") fra TDC med et kabel ind fra en "speedstreamer" og op til 4 udgange til PC'erne i huset (og kameraet). Og den udgang kameraet sidder i virker for det er den samme jeg bruger til den bærbare.

Det lyder på dig som om "det skal virke" = det hjælper ikke engang at tage fat i leverandøren af kameraet.
Avatar billede clausbeier Nybegynder
23. november 2005 - 08:33 #19
alle siger det samme - men det virker ikke - så nu må leverandøren tage sig af det. Når jeg pinger den anden computer i huset får jeg fint svar, men der er intet der lader til at gå igennem når jeg skal kontakte kameraet - ping, arp "no matter what" - men det virker fint med krydset kabel - hmmm

Tak for hjælpen under alle omstændigheder
Avatar billede clausbeier Nybegynder
04. januar 2006 - 17:20 #20
Det har vist sig, at der var en fejl i internetstikket på det pågældende kamera - hvorfor det alligevel virkede direkte opkoblet ved jeg så ikke. Det er nu rettet og kameraet kører efter hensigten - og helt i overensstemmelse med de råd jeg fik - men jeg ved ikke lige hvordan jeg skal komme af med pointene.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. januar 2006 - 19:14 #21
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede cyberkox Nybegynder
25. september 2007 - 23:24 #22
Hey. Må jeg lige spørge hvilket webcamera du bruger? Og hvad din løsning har kostet :)
Mvh Carsten
Avatar billede clausbeier Nybegynder
25. september 2007 - 23:49 #23
KAM-IP4 købt hos Danbit

http://www.danbit.dk/produkter/2200.phtml

KAmeraet er fint og efter noget besvær i starten fungerer det godt, men det er en lidt dyr løsning synes jeg, specielt fordi vi mest har brug for still billeder og har pc med internet lige ved hånden. Desuden er opløsningen ikke så stor.

Det største besvær er nok at det kører med scripts, men hvis man først har vænnet sig til det, er mulighederne mange.

Du kan se et billede fra vores på http://83.95.9.194/

God fornøjelse
Claus
Avatar billede cyberkox Nybegynder
26. september 2007 - 07:14 #24
Jeg siger mange tak, havde dog håbet på en billigere løsning. Men nu har jeg en ide om hvordan landet ligger :)