Avatar billede rephint Nybegynder
16. november 2005 - 21:09 Der er 17 kommentarer

Computer genstarter.

Hej.

Igår aftes slukkede jeg min computer uden problemer, men da jeg kom hjem fra Gym idag var den gal.
Den starter normalt, som alle andre computere - og kommer til XP loadscreen (altså XP screenen med den loadende bar) - derefter bliver skærmen som bekendt sort, og så plejer der at komme logonboksen til Windows. Nu kommer den lige nøjagtig så langt som blackoutet efter loading-screenen og så klikker den, og genstarter. Det gør den så bare igen, og igen, og igen.

Jeg har prøvet følgende:
1) Trykke på diverse stykker hardware for at sikre at de sidder ordentligt i slæden og motherboard. (RAM, G-kort, tjekket blæser osv.)
2) Prøvet at hoppe i både Fejlsikret, "tidligere virkende indstillinger" og "start windows normalt."
3) Tjekket CPU varmen, og sat alarmen ned til minimum for eventuelt at kunne høre bippene, hvis den nu blev overophedet.

Derudover har jeg haft XP CDen i op til flere gange, og det tyder på at den sagtens kan registrere harddisken - og alt andet hardware på computeren. I så fald noget var brændt sammen ville jeg så ikke have fået en advarsel, da den jo kan komme forholdsvist langt - alt lige indtil logon. ?

Hurtig hjælp ville være lækkert, og formatering er absolut aller sidste nødudvej da jeg har uvurderligt materiale liggende på computeren, eksempelvis .psd filer til jobs jeg er igang med!

På forhånd tak.

vh. Rasmus Toft
Avatar billede peet49 Nybegynder
16. november 2005 - 21:19 #1
Tryk F8 under opstart og prøv fejlsikret.
Avatar billede rephint Nybegynder
16. november 2005 - 21:20 #2
Læs nu bare mit problem for du poster..
Avatar billede strych9 Praktikant
16. november 2005 - 21:28 #3
Jeg tror der er en eller anden dårlig windows opdatering i luften for tiden, fordi det er tredje gang jeg ser den fejlbeskrivelse på 2 dage.
Har fedtet med det før, og jeg kan kun sige: Lav en parallel installation af Windows. Altså, under windows installationen vælger du ikke at formatere med derimod at beholde det nuværende filsystem intakt, og så installerer du i en folder der hedder windows2 eller lignende.
Avatar billede strych9 Praktikant
16. november 2005 - 21:29 #4
(Dette forudsat at du har 1GB fri på disk)
Avatar billede rephint Nybegynder
16. november 2005 - 21:32 #5
Aha. - og derefter får jeg reddet mine filer ud og formaterer igen?
Avatar billede strych9 Praktikant
16. november 2005 - 21:33 #6
jeps
Avatar billede gratis Nybegynder
16. november 2005 - 21:35 #7
du ka evt. prøve med et disktjek fra gendannelsekonsolen:

boot på din xp cd vælg R for at komme i Genoprettelses Konsolen, når du står i promten skal du logge på din windows installation, typisk 1 , derefter skal du angive adgangs kode ( samme som i windows ) har du ingen trykker du enter.
Du står nu i promten C:\Windows , her skriver du, chkdsk C:\ /p /r ( går ud fra at din installation ligger på c drevet... ellers skifter du drev-bogstavet ud)det tar' lang tid.
Her http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;314058 er beskrivelse af Windows XP Genoprettelseskonsol

retter det ikke fejlen, ka ud udføre en repair installation, http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede gratis Nybegynder
16. november 2005 - 21:36 #8
fik ikke opdateret...
Avatar billede rephint Nybegynder
16. november 2005 - 22:59 #9
Hvor lang tid? Den har kørt i over en time nu, og har siddet fast ved 53% i knap 20 minútter...
Avatar billede gratis Nybegynder
16. november 2005 - 23:20 #10
det tyder på der er fysisk fejl på disken.. mange hardware fabrikanter har tools der ka tjekke disken, måske det var en idé at prøve med det .Her er en site med links til en del fabrikanters tools, http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287
Et bud ku' også være at prøve med "Ultimate Boot CD" ka hentes her, http://www.ultimatebootcd.com/  Blir disken genkendt i bios ?
Avatar billede rephint Nybegynder
16. november 2005 - 23:32 #11
Bios genkender den ja, og f.eks. i XP installationsvinduet kan den sagtens fastslå partitionens størrelse osv. The Ultimate Bootcd kræver vel en computer med brænder? :)
Avatar billede rephint Nybegynder
16. november 2005 - 23:37 #12
YDERMERE - kan jeg jo for dælen ikke teste harddisken da jeg ikke kan komme i Windows?
Avatar billede strych9 Praktikant
16. november 2005 - 23:39 #13
Parallel installation dude ;)

Det skal stå dig frit for at prøve alle forslag der kommer, men jeg tror ikke det kommer til at føre til noget.
Avatar billede rephint Nybegynder
16. november 2005 - 23:41 #14
Hvis jeg kan klare mig uden at skulle formatere i sidste ende, har jeg helt sikkert tænkt mig at gøre det - men den parallele installationsmulighed er ikke glemt :)
Avatar billede gratis Nybegynder
16. november 2005 - 23:46 #15
ikke hvis du hverken har cd/brænder eller floppy drev, de fleste værktøjer ka køre derfra (bootes fra enten cd eller floppy) det skal så undersøges hos hardware fabrikanten.Har du mulighed for at sætten den i en anden pc ku det være en mulighed.
Den paralelle instalation sq så være på en partiton/disk du ved er iorden.
Avatar billede gratis Nybegynder
16. november 2005 - 23:50 #16
smutter for idag, morgendagen kalder Zzzzz... kigger forbi imorgen og håber du har fået løst problemet ;)
Avatar billede gratis Nybegynder
19. november 2005 - 11:23 #17
hvordan gik det, fik du løst problemet ?