Avatar billede mummy85 Nybegynder
13. oktober 2005 - 13:33 Der er 1 kommentar

IPcop Proxy ban

Hej.

Jeg sidder med IPcop v. 1.4.8 og vil gerne vide om det er muligt at blokere brugen af andre proxy servere end den som er installeret på serveren. Hvis dette er muligt vil jeg gerne vide hvordan.

På forhånd tak.

Jacob.
Avatar billede langbein Nybegynder
24. oktober 2005 - 23:54 #1
Hei !

Er ingen spesialist på ipcop (har faktisk aldri prøvd den). Kjenner rimelig godt til Linux firewalls generelt. Ser at spørsmålet har stått ubesvart noen dager.

Hvilke proxyservere er det som skal blokkeres ? Dreier det seg om andre proxy inne på lan eller dreier det seg om andre proxy servere ute på internett ?

Dersom det dreier seg om å sperre ute eksterne proxyservere ute på internett så behøver man filtrering av utgående trafikk. De fleste "standard firewalls", for eksempel Smothwall har ikke det. Forsøkte å slå etter i ipcop sin dokumentasjon og synes det ser ut som om den ikke har det. (men er ikke sikker på det.)
http://www.ipcop.org/1.4.0/en/admin/html/

Ser at ipcop har trafikkshaping. Det har Smoothwall sin gratisversjon ikke. Vurderer å laste den ned for uttesting. Den kan kjøre ok på en gateway med 128 Mb RAm ? Ville i så fall kunne teste ut mht filtrering av eksterne proxy servere (hvis det er det som er problemstillingen.)

Kunne eventuelt forsøke å lage et firewallscript som gir bla utgående filtreing og blokkering for eksterne proxy servere. (Men da vil det ikke lengere være en ipcop installasjon, men en standard Linux firewall/gateway. Trafikk shaping forsvinner og det gjør også snort intrusion detecting system.)

MVH Langbein.