Avatar billede smh Nybegynder
09. oktober 2005 - 09:24 Der er 7 kommentarer

Elevdatabase - hjælp til udbygning

Kan jeg få lidt mere hjælp til designet af en database?

Jeg underviser i et valgfag (med elever fra 2 klasser) - jeg har altså en liste med elever.
De har et fag og i dette fag er der en række moduler. Efter gennemførsel af et modul skal
de have en kommentar og en evaluering.

Nu er jeg er kommet frem til at jeg skal have en elevtabel, en deltagelsetabel, en modultabel, og en karaktertabel.

ELEVtabel:
- elevid
- navn
- klasseID

Modultabel
- modulid
- modulnavn

Klassetabel
- klasseID
- klassenavn

Deltagelsetabel
- deltagelseID
- elevID
- modulid
- kommentar
- karakterID

Karaktertabel
- karakterID
- karakter

Ser det rigtig ud?

Jeg kunne godt tænke mig at udbygge min database, således at den kan bruges af flere lærere og i flere fag.

Jeg vil bruge den som udgangspunkt for nogle aspsider hvor læreren kan logge ind og administrere sine klasser, fag, elever og moduler.

Arbejdsagang:
Superadmin logger ind og opretter en lærer.
Læreren logger ind. Opretter et fag og moduler.
1) enten skal eleverne oprettes og tilmeldes faget
2) eller de er oprettet og læreren kan via en klasseliste enten tilmelde alle eller bare nogle af eleverne til faget vha checkboxe.

Når fag, moduler og elever således er oprettet, kan læreren nu vælge det fag han vil give evalueringer til. Han vælger faget, får en liste med elever. Klikker sig ind på eleven. Får en liste med moduler. Klikker sig ind på modulet og skriver her en evaluering til hver eleven.

Hvordan skal tabellerne for lærere og tabellen for fag indbygges i databasen?
Hvilke relationer skal der være?

mvh Søren Maagaard
Avatar billede mugs Novice
09. oktober 2005 - 09:53 #1
Hvis du ser på det relationsvindue jeg sendte dig sidst, kommer svaret næsten af sig selv.

Du har jo oprettet een til mange relationer mellem ovenstående tabeller og det fungerer jo fint.

Hvis du mener, at modulet Word er et fag, begøver du jo ikke nogen ekstra tabel men opretter blot fagene heri.

M.h.t. lærertabellen kan du oprette et felt i deltagelsestabellen som en combo der plukker læreren fra lærertabellen på samme måde som øvrige data.
Avatar billede smh Nybegynder
09. oktober 2005 - 10:29 #2
Tak igen til dig Mogens!!!
Du skriver: Hvis du mener, at modulet Word er et fag, behøver du jo ikke nogen ekstra tabel men opretter blot fagene heri.

Jeg mener at faget er IT; heri er der en række moduler, eksv word1, word2, internet1, internet2 osv.
På samme måde kunne jeg have et fag Dansk. Med en række moduler, Noveller1, Noveller2 osv. Og der her jeg synes at jeg mangler en tabel til Faget.
Avatar billede mugs Novice
09. oktober 2005 - 10:55 #3
Så ville jeg fjerne relationen mellem Deltagelse og moduler. Lav en ny Tabel (Fag) og et nyt felt i Deltagelse der relateres til tabellen Fag. Tabellen Modul relaterer du til Fag på samme måde som Klasse til elever.
Avatar billede smh Nybegynder
09. oktober 2005 - 11:20 #4
Så, er jeg ved at være der. Må jeg sende DB til dig, således du kan se om jeg er på rette spor?
Avatar billede mugs Novice
09. oktober 2005 - 11:35 #5
OK - Men jeg er nede i haven, så det bliver først senere
Avatar billede mugs Novice
14. oktober 2005 - 17:50 #6
Hvordan går det her?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
17. marts 2007 - 22:55 #7
Uha det er en lang tur i haven det her :-P