Avatar billede smh Nybegynder
05. oktober 2005 - 14:25 Der er 4 kommentarer

En elevdatabase - design

Jeg underviser en klasse - jeg har altså en liste med elever.
De deltager i en række moduler. Efter gennemførsel af et modul skal
de have en kommentar og en karakter.

Til sidst skal hver elev have et ark med en samlet liste hvorpå
modulerne, kommentarerne og karakteren er skrevet på.

Jeg er kommet frem til at jeg skal have en elevtabel, en kommentar, en karaktertabel og
en modultabel.
Men hvilke relationer skal jeg have?

ELEVtabel:
- elevid
- navn
- modulid

Modultabel
- modulid
- modulnavn
- kommentarid

Kommentartabel
- kommentarid
- kommentar
- modulid

Karakter
- karakterID
- karakter

Ser det rigtig ud?
Avatar billede jensen363 Forsker
05. oktober 2005 - 14:46 #1
Relationsdatabase

Kommentartabel : her behøver du ikke have modulid med. Du har relationen til modultabellen i fbm. kommentarid

Karakter : du mangler relation til een af de andre tabeller
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2005 - 19:28 #2
Jeg vil lave en 5. tabel der med kombinationsbokse "plukker" data fra de andre tabeller og så at sige samler informationerne. Denne skal indeholde:

- elevid
- modulid
- kommentarid
- karakterid
- og en PK

herefter baserer du dine formularer / rapporter på forespørgsler således, at du fra samletabellen tager feltet elevid fra ELEVtabel og øvrige felter fra ELEVtabel og så fremdeles med de øvrige tabeller.

Hvis kommentarerne er forskellige og ikke nogle faste udtryk vil jeg slette den, og medtage feltet kommentarer i samletabellen.
Avatar billede smh Nybegynder
05. oktober 2005 - 20:41 #3
Tak til jer begge.
Jeg er nu godt i gang. Især det sidste svar hjalp mig.
Kunne jeg lokke en eller anden til at kigge på databasen?
Hvad siger du mugs? Jeg er sikker på at der der vil tage dig 10 minutter skal jeg bruge timer på. Mvh Søren Maagaard
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2005 - 20:45 #4
OK - Men ikke noget tidskrævende i aften, da jeg har gæster. Husk at zippe den:

mugs@mail.dk