Avatar billede jessrasmussen Nybegynder
19. september 2005 - 12:27 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Hardware firewall vs software f-w

Hej eksperter

Jeg har en hardware firewall i min router, er det så nødvendigt at have en software firewall installeret, fx xp's firewall, zonearlarm ect.

mvh Jess Rasmussen
Avatar billede azar Nybegynder
19. september 2005 - 12:29 #1
ja
1: du kan stadig blive pinget
2: port scan
3: Trojaner som connecter ud af
Håber det var nok =)
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. september 2005 - 12:32 #2
Derer god fornuft i at anvende både routerens firewall funktionalitet, en "rigtig2 firewall og en softwarefirewall på klienterne. Disse forskellige enheder betjener sig af forskellige teknologier og komplementere derved hinanden på bedste vis. Om du kan nøjes med router og software firewall er et spørgsmål om trudslen, for de fleste privar brugerre vil det være rigeligt. hvis du opsætter servere, vil jeg dog anbefale at du overvejer at opsætte en "rigtig" firewall også
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. september 2005 - 12:33 #3
Med en software firewall får du programkontrol, som jeg mener er et "must".
Avatar billede jessrasmussen Nybegynder
19. september 2005 - 12:36 #4
tak, smid et svar så i kan dele pointene
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. september 2005 - 12:42 #5
Svar  :-)
Avatar billede azar Nybegynder
19. september 2005 - 12:54 #6
scar :)
Avatar billede langbein Nybegynder
24. september 2005 - 15:09 #7
Det vil ikke ha noe fra eller til å si for å bli pinget om man har en software firewall, hvis man har en hardware firewall in front. Likeså, så vil det heller ikke ha noe å si fra eller til mht portscanning, dette blir også likt.

Når det der i mot gjelder slike ting som trojanere og andre virusliknende programmer så er det klart at en softwarefirewall gir en type (prosessorientert)beskyttelse som en hardwarefirewall ikke gir.

Når det der i mot gjelder en avveining mellom fordeler og ulemper, så er det slik, etter min mening at en hardware firewall gir meget store og også helt nødvendige fordeler, mens en software firewall gir mange ulemper og nødvendige fordeler kun for de som behøver det.

Pleier normalt å ha min software firewall slått av mens jeg lar hardware firewall (Linux gateway, men det kunne også vært en 500 kr boks) gjøre jobben. Dette forutsetter at man har et annet ok opplegg for å passe på trojanerne. Med en slik oppkopling så merker man så godt som aldri at det er noen firewall der. (Bortsett fra at de store ulykker uteblir.)