28. august 2005 - 21:15 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Muligt problem med billedratio

Hej,

Jeg vil gerne have mine digitale billeder fremkaldt. Nu er har jeg dog et par problemer.

1. Alle mine billeder er i 1600x = 4:3
Hvis jeg fremkalder mine billeder standarden 15x10-formatet vil det jo svare til 3:2.
Hvad vil dette gøre ved mine billeder?

2. Nogle af billederne har jeg roteret så de vises korrekt på skærmen. De har derfor nu 3:4, men bliver udskrivet i 3:2 så hvordan kommer det til at se ud?

På forhånd mange tak!
Avatar billede milter Ekspert
28. august 2005 - 21:55 #1
Hvis du sender filerne til en forretning, som skal printe dem for dig, vil de sikkert beskære dem, så det passer til 10x15 format. Hvis du selv vil bestemme, hvordan de skal beskæres, må du i gang med et billedbehandlingsprogram, som du kan gøre det i.

Hvad angår de billeder, du har roteret, så roter dem igen, så de ligger ned. Du kan jo altid vende billedet, når du får det fremkaldte billede tilbage :-)
Avatar billede re-flex Nybegynder
30. august 2005 - 12:08 #2
Mener du ikke at dine billeder er i forholdet 3:4? Mange kompakt kameraer tager nemlig billeder i dette forhold og det er sådan set kun alm. 35mm film kameraer eller digitale SLR kameraer som tager i 2:3 som svare til 20x15, 20x30 osv.

I 3:4 forholdet vil de enten blive beskåret, eller der vil komme en hvis kant, da et 3:4 billede er kortere end et 2:3 billede. Hvis de beskære dem, kan du risikere at de beskære dem uheldigt, og du derved mister noget af billedet. Sørg derfor at gøre forretningen klar over at de ikke må beskæres, da du jo altid selv kan gøre det.

Hvis du behandler dem i fx Photoshop, og laver dem til forholdet 2:3 vil der stadig ske en beskæring, dette kan du ikke undgå.

Billeder, som er roteret, så de vender rigtigt er ikke noget problem. De steder jeg har fået fotos fremkaldt, er det ligemget om billeder ligger vertikalt eller horisontalt.
01. september 2005 - 20:51 #3
Okay, tak for hjælpen. Læg venligst et svar!
Avatar billede milter Ekspert
01. september 2005 - 22:51 #4
Her kommer der et fra mig :)
Avatar billede re-flex Nybegynder
01. september 2005 - 22:55 #5
Og et fra mig...