Avatar billede uffesteenberg Novice
24. august 2005 - 13:26 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Køb af godt digitalkamera??

Skal snart have udskiftete mit gamle Nikon F70 spejlreflekskamera med et godt digitalkamera..

Læste i Digital Foto (9/2005) en test af ultra-zomm-digitalkameraer, som Canon PowerShot S2 IS vandt...det overvejer jeg at købe. ALternativer kunne være Panasonic Lumix, Nikon Coolpix 8700, Sony Cybershot DCS H1, Knica-Minolta Dimage Z5 og lignende.. her nævnes f.eks. Sony'en som et bedre alternativ http://www.akam.dk/artikkel/18328

Ser meget fedt ud (5 megpix, 12x optisk zoom osv..)
Har efterfølgende checket flere mere grundige tests på nettet og der har været lidt kritik af især korn/"noise" ved højere iso-værdier..og det har heller ikke RAW-format (er det vigtigt?)

Jeg lægger især vægt på høj billedkvalitet og kraftig zoom.. (fritids- og rejsefotografering).
Canon'en har også video/lyd-optagelse osv, men er det ikke muligt at finde et kamera med lignende specifikationer (min. 5 mio.pixels, 8x optisk zoom eller derover, antishake).. som er BEDRE RENT BILLEDMÆSSIGT (støj, fortegninger osv.)? Jeg har egentlig ikke brug for alt det smarte video-halløj og vil hellere undvære og have bedre foto-kvalitet..

PS: Det skal ikke være digitalt SLR, da jeg ikke gider bøvle med linser og stor kamerataske..

PS: Uerfaren med digitalfoto: Lad os sige jeg tager et billede af f.eks. en bjergudsigt i højeste opløsning med et 5 megapix-kamera... hvor stort vil jeg kunne få det udskrevet/fremkaldt (til væggene hjemme) før kvaliteten bliver for ringe??

Forslag og kommentarer er meeget velkomne! Pointene deles mellem bedste indlæg ;-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. august 2005 - 15:29 #2
generelt er http://www.dpreview.com/ et rigtig godt site til at vælge digital kamera. Bl.a. http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp  kan du bruge til at sammenligne modeller og alle cameraer har fora hvor du kan læse hvad folk der har købt kameraene mener om dem ligesom du kan stille spørgsmål til forskellige gode mennesker med forstand på den slags.

Jeg har selv brugt sitet med succes til 2 køb
Avatar billede re-flex Nybegynder
30. august 2005 - 12:35 #3
Canon S2 IS er et rigtigt godt valg.Et lidt billigere alternativ kunne være Sony DSC H1. De har begge stortet samme specifikationer, og deres brændvidde ligger også inden for samme felt.

Rent billedmæssigt vinder Canon S2 IS og så er der den fordel, at det har billedstabilisator, som fungere rigtigt godt. Sony DSC H1 er ikke helt så godt som Canon S2 IS, men det er meget tæt på. Hvis du ser 2 billeder taget med hvertsit kamera, vil du ikke umiddelbart kunne se forskel. Mener ikke Sony'en har billedstabilisator. På mit Nikon D50 DSLR har jeg benyttet objektiver med billedstabilisato i, men dette har egentlig kun vist sig nødvendigt hvis jeg tog billeder, mens det var aften og jeg ikke benyttede et stativ. Det tillader en lidt langsommere lukketid, men det er ikke meget.

RAW er vigtigt, hvis du behandler dine billeder i fx Photoshop. Så vil du kunne gøre det uden at miste kvalitet, når du gemmer det igen. Medmindre det selvfølgelig gemmes og komprimeres til .JPEG eller lign. Alle kompaktkameraer/ultra-zoom kameraer har problemer med støj ved de høje ISO tal. Dette er simpelthen fordi deres CCD/CMOS ikke er nær så stor, som i fx DSLR kameraer og kan derved ikke tage imod nær så meget lys.

Med hensyn til opløsningen og størrelse på udprint er du godt kørende med et 5MP. Da jeg fik mit Nikon D50, også på 5MP, blev jeg fortalt at jeg ville kunne tage billeder i 70x100 centimeter såvidt jeg husker. Dog er vil der oftest være gødt med støj på sådanne billeder, hvis man betragter dem tæt på. Man skal på afstand af billedet før det ser godt ud. Jeg har dog ofte fået lavet print i 20x30 centimeter, og her er kvaliteten rigtig god. Dog kan jeg ikke huske om Canon S2 IS og Sony DSC H1 tager billeder i 3:4 eller 2:3 format. 3:4 format svare til opløsningen på computerskærme. 2:3 format svare til at tage billeder med et alm. 35mm film kameraer. Så hvis der udskrives billeder i 3:4 format på almineligt 2:3 formats fotopapir, vil billederne enten blive beskåret eller der vil være en hvis kant. Uanset hvad, kan du ikke få 3:4 formats billeder til at blive 2:3 formats billeder uden sker sker en beskæring, hvis du ville ordne det i fx Photoshop.

Men jeg ville helt klart anbefale Canon IS S2 eller Sony DSC H1.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. september 2005 - 10:36 #4
Hvad endte denne tråd med ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. september 2005 - 12:55 #5
Se venligst bort fra mit svar
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. september 2005 - 14:34 #6
Endte med et Panasonic Lumix FZ5 pga. anmeldelser!! Bestilte fredag fra http://www.warsteiner-fotoversand.com/, overførte penge mandag og venter nu blot på postbudet :-)

Læg svar og jeg deler pointene ud ;-)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. september 2005 - 14:37 #7
Ping (deles evt. med andre...)
Avatar billede re-flex Nybegynder
13. september 2005 - 15:08 #8
Svar