Avatar billede hoejgaard Juniormester
06. juli 2005 - 14:32 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvor meget fylder 1pixel

Hej.
Når man tager et billede med et 5MP digitalt camera fylder et billede måske 1MB i hukommelsen.
Jeg har spekuleret på hvad en pixel fylder i hukommelsen ??
Der må være en sammenhæng mellem pixels og så hvor meget billedet fylder i MB..
Nogen kloge hoveder til at fortælle mig om det ??
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. juli 2005 - 14:48 #1
Det kommer helt an på hvilket format denne pixel gennes i, hvor stor farvedybden, hvor stor kompression du vælger osv osv.
Den letteste måde at finde ud af det på er at lave et 1 pixel billed i photoshop og så se hvad den fylder i de forskellige formater.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
06. juli 2005 - 15:09 #2
Nu har jeg hørt at jpeg komprimerer billedet, men er det ikke bedst at benytte ukomprimerede billeder, da der så ikke går noget tabt ??
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. juli 2005 - 15:36 #3
Det kommer jo helt an på hvad billedet skal bruges til, Taler vi f.eks. web, vil et ukomprimeret billed i RAW format og 5 mMpixel fylde omkring 25 Mb. Et sådant billed er jo ikke voldsomt anvendeligt til en webside, det er derimod den komprimerede version i jpg på 900 Kb osv, osv. Virkeligheder er sjældent enkelt, de forskellige formater har forskellige stærke og svage sider, tricket er at kende disse og bruge formaterne der hvor de egner sig bedst
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. juli 2005 - 20:56 #4
jeg her ni prøver. 1 * 1 pixel i 72 dpi fylder.

jpg kan jeg få ned på 302 byte
Gif med 2 farver kan jeg få ned til 42 byte
PNG-8 bit fylder 153 byte
PNG-24 fylder 125 byte

om tallene kan bryges til ret meget ved jeg ikke, jeg tror det giver et falsk billed når der kun er 1 pixel, maget af de informationer der skal med er jo billed informationer, der skal med ligegyldigt hvor mange pixels derer
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2005 - 21:01 #5
lige et par betragtninger:

1)  man skal skelne mellem lossless og ikke lossless compressions - lossless
    billeder mister intet ved at blive komprimeret

2)  der er ganske rigtigt en header i så godt som alle grafik formater

størrelsen af en billed fil vil være

header + højde i pixels * bredde i pixels * (1 eller 2 eller 3 hvis 256 eller 65546 eller 24 millioner farver) * komprimeringsfaktor

komprimeringsfaktor kan godt være meget lav (under 0.10 er normalt)
Avatar billede hoejgaard Juniormester
07. juli 2005 - 09:42 #6
arne v, hvad er en header ??
Og hvad sker der når man tager billeder med et digital camera, bliver de også komprimeret (de bliver lagret i jpg format) og kan man ikke undgå en komprimering ??
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2005 - 09:49 #7
en header indeholder information om dimension, farve palette etc.etc..

jeg kender ikke JPEG formatet godt nok til at kunne sige det med sikkerhed, jeg ved
at JPEG komprimering ikke er lossless, og jeg mener at man maed JPEG selv kan
bestemme komprimerings graden, formentlig betyder det at man kan komprimere
med en faktor 1.0 = ingen komprimering
Avatar billede borrisholt Novice
30. juli 2005 - 11:13 #8
bufferzone>> Lige til din orientering. Et billede optaget i RAW, 6.2 MP fylder omkring 5.5 MB

Jens B
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. juli 2005 - 17:17 #9
borrisholt>Uden at være helt sikker, så mener jeg at et TIFF billed i 5 Mpixel fylder 23 til 25 Mb med mit sony
Avatar billede borrisholt Novice
30. juli 2005 - 18:33 #10
bufferzone>> Jeg er HELT sikker. Jeg har et Nikon D70. Mine bileder ligger på omkring 5.5 MB der er taget i RAW. Og så lige for en god ordens skyld TIFF og RAW er ikke det samme :D

Det er muligt der ligger noget komprimering i RAW formatet. Det gør der formentlig siden du siger det andet. Men i såfald er det "ren" komprimering på samme måde som ZIP RAR etc. Der er INGEN billede behandling i RAW. Der af navnet.

bufferzone hvis du sammenligner størelsen på et billede med 1 pixel kontra 2 pixels får vi et bedere svar.

Jens B