Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. maj 2005 - 11:53 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Sortering af mange digital foto - GUI baseret

Jeg kunne forestille mig at andre også kunne bruge denne funktion i disse digitale tider...

Jeg har fornylig været til en festlig sammenkomst over flere dage. Fik undervejs selv taget >200 digitale foto af diverse episoder (!). Hældte dem løbende ind på en bærbar og lod billederne blive vist i Windows Fax&Billed fremviser/show (ganske sjovt...).

Fik også en masse billeder fra andre deltagerer; endte samme sted.

Efter at have sovet ud(!) vil jeg nu sortere/slette dårlige/crop/rotate/(osv) i samlingen. Samt sortere dem i en slags hændelsesrækkefølge.
Filerne hedder jo pt. noget i retning af
HP_0XXX
Image_XX
Pic_0XXX
(osv)
i forskellige undermapper; nogle med samme filnavn da der var tre deltagere med samme kamera (og dermed smidt i forskelige mapper)

Jeg ka' jo ikke sortere efter filnavn.
Jeg ka' jo ikke sortere efter dato/klokkeslet da en del filer er efterfølgende pillet ved.

Det jeg søger er en form for grafisk manuel sorteringsmulighed altså se ALLE billederne (evt. incl undermapper) som tumbnails og så (med musen?) flytte rundt på rækkefølgen som man evt. ville gøre med papirbilleder/legoklodser. Når det så ser fornuftigt (hændelsesrækkefølge) ud så "create" (?) og alle filerne vil få eks. fortløbende numre ell. lign. system...

Hvad ka' I byde på...

Jo - jeg kender godt fidusen med
http://www.irfanview.com/ + http://www.eksperten.dk/artikler/180
Det har jeg hidtil brugt mht. omdøbning af filer til mere sigende navn...
Avatar billede hhjensen Nybegynder
30. maj 2005 - 12:07 #1
Kender du www.picasa.com ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. maj 2005 - 12:08 #2
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. maj 2005 - 12:22 #3
Kender den "kun" af navn...
Vil den i sidste ende omdøbe filnavnene til noget fortløbende ell. lign. som DERMED kan bruges i andet program(pakke) ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. maj 2005 - 17:33 #4
Nej du skal selv omdøbe filerne... Tror jeg nok, men den kan trylle med billeder og samle dem i albums, som du så kan brænde ud på en skive.
Avatar billede hhjensen Nybegynder
30. maj 2005 - 18:11 #5
Der er vist en batch rename funktion. Måske kan du bruge den?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. maj 2005 - 18:23 #6
Jeg er IKKE interesseret i at programmet ændre noget som helst i (grafik)filerne - det er "kun" et spørgsmål om at Rename/omdøbe filnavnene i en af MIG bestemt system/rækkefølge.

Jeg prøver lige den der http://www.picasa.com/ ting på en copy af mine nu >500 billeder...

Så spm. er på sin vis stadig åbent...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. maj 2005 - 16:59 #7
Picasa.

Scan de ønskede foldere.
Opret et album, med de ønskede billeder.
Brænd album til CD.

Bliver filerne så ikke nummereret som du vil have dem?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. juni 2005 - 12:45 #8
<hhjensen>: Jeg har ikke haft tid til at 'forske' i http://www.picasa.com/ programmet - endnu...

Info følger...

Billederne skal i først omgang på en hjemmeside - efter aftale med parterne...
Avatar billede toksvig Praktikant
14. juni 2005 - 09:37 #9
Du kan også gøre det i windows stifinder. Når billeder er i den rækkefølge de skal være, kan man bare markere dem alle, og vælge omdøb. Så giver man dem et navn feks. "festival", så kommer de efterfølgende til at hedde "festival 1", "festival 2" osv...
Er det ikke det du mener?
Avatar billede toksvig Praktikant
14. juni 2005 - 09:39 #10
Sorter dem først i mapper, feks. "før middag", "efter middage", og efter den første kasse øller".. :)
Dernæst følger du bare min kommentar ovenfor. Det bruger jeg selv til billeder, og det går sku nemt...
Avatar billede toksvig Praktikant
19. juni 2005 - 12:12 #11
Majsmarken: Hvad finder du ud af???
Avatar billede majsmarken Nybegynder
23. juni 2005 - 12:51 #12
... lige den detalje havde jeg ikke luret af i farten...

Den vil jeg bruge ved næste "sammenkomst" ...