Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2005 - 22:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvad må jeg med fotos

Hej alle i kloge hoveder.

Jeg er leder i en forening hvor vi af og til tager nogle billeder af vores medlemmer. Så er mit spørgsmål: må vi gerne ligge disse billeder op på vores forenings hjemmeside eller skal vi have underskrift fra alle der er på billederne (deres forældre hvis de er under 18år) eller hvordan?
Avatar billede busschou Praktikant
26. maj 2005 - 22:30 #1
Jeg er selv leder hos sådan en forening
Loven er at hvis vedkommende ikke er "hoved emne" på billedet så kræves ingen underskrift
Hvis du tager et stemnings billede eller lignende hvor personen ikke er i fokus er det således helt legalt
Er det desideret person billeder hvor personen/personerne er i fokus
Så skal du have underskrift af forældre såfremt personerne er under 18
Avatar billede the_email Nybegynder
26. maj 2005 - 22:31 #2
Sidst jeg hørte om sådan regler, skulle man have skriftlig tilladelse af personen man gerne vil vise et billede af på sin hjemmeside.
Er personen ikke møndig skal personens værge/forælder give skriftlig tilladelse.
Denne tilladelse skal fornyes hver år. Hvis ikke personen ønsker at give tilladelse igen, skal du så naturligvis fjerne billedet igen.

Jeg ved ikke om disse regler stadig er gældende, men jeg vil da lige kigget lidt rundt på nettet.

/TheEmail
Avatar billede busschou Praktikant
26. maj 2005 - 22:32 #3
her er hvad min forening skriver om emnet
http://fdf.dk/fdfhomepage.nsf/sider/KKOP-5PEL7Q?Opendocument
Avatar billede busschou Praktikant
26. maj 2005 - 22:33 #4
på siden er også link til datatilsynet hvor de helt præcise love nok står defineret
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2005 - 22:36 #5
Jeg takker for hurtigt svar