Avatar billede ppr Nybegynder
19. maj 2005 - 22:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gamle papirbilleder

Jeg har en del gamle billeder som skal scannes og lægges på nettet. Spørgsmålene er følgende:

1. scanner program og opløsning.
2. billedbehandlingsprogram
3. udgivelse på nettet.

Forslag imødekommes.

Eventuelle sider om emnet modtages også.

der er 50 point til hver kategori.
Avatar billede coderdk Praktikant
19. maj 2005 - 22:31 #1
1. Det program der følger med din scanner. Er det kun til nettet vil jeg foreslå 72 dpi, og et eller andet halvstort, måske 1600x1200 som max opløsning

2. Hvis du er nybegynder så vil jeg foreslå Picasa (http://www.picasa.com/) eller Paint Shop Pro: http://www.jasc.com/ eller hvis du er pro, så skal du naturligvis bruge photoshop (ikke gratis, ikke shareware)

3. Picasa kan lave HTML-albums ;)
Avatar billede ppr Nybegynder
19. maj 2005 - 22:40 #2
1. hvilket format skal det være i, hvis det skal kunne downloades skal det vel være mere ikke?

2. ser umiddelbart ud til at kunne anvendes. Andre forslag.

3. andre forslag
Avatar billede coderdk Praktikant
19. maj 2005 - 23:24 #3
1. JPEG :) Gerne i så høj kvalitet som muligt, 90-95% eller endda 100% kvalitet er bedst - 1600x1200 er rimeligt stort, dem kan man lave fine 10x15cm papirbilleder af :) Det burde være nok

Resten vil jeg lade andre prøve at besvare, jeg tror der er masser af gode alternativer :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. maj 2005 - 06:51 #5
1) programmet der kom med scanneren 72 dpi (skærm opløsning)
2) www.gimp.org
Avatar billede coderdk Praktikant
20. maj 2005 - 10:35 #6
Ja, hvordan kunne jeg glemme IrfanView - The Gimp er god, men den virker lidt ...esoterisk ;) Den kræver lidt (meget?) øvelse :)

Der er nok også lidt her:

  http://tucows.tdconline.dk/imagetools_virtual_default.html

og her:

  http://tucows.tdconline.dk/imgedit95_default.html
Avatar billede ppr Nybegynder
20. maj 2005 - 10:42 #7
kigger på det senere - foreløbig tak.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
23. maj 2005 - 10:41 #8
1. Ja brug det program der følger med, eller scan via photoshop, acdsee eller hvad du nu har. - Hvis det er for at få dine billeder digitaliseret så du sidenhen kan bruge dem til lidt af hvert, og har du plads nok - så giv den gas.
Da det er papirbillieder og IKKE avistryk kan du roligt placere billede lige i scanneren, og vælg så color scan, i en fornuftig høj opløsning, de foreslåede 1600x1200 er ikke helt dumt! men du skal helst lidt højere på. Sagen er nu nok den at dit scanner program helst vil definere din scanning i cm. og dpi - her vælger du, foreslår jeg, 1200 dpi hvis det er muligt og ellers 600 dpi. Det er altid muligt at konvertere ned igen, men umuligt at scallere ordenligt op på computeren!

2. ACDSEE er, hvis du ikke har photoshop, eller ikke er øvet udi programmet, et rigtigt godt bud på et all-in-one program, når du vil have dine billeder til at ligge digital, lave albums, webpublikationer og lignende.

3. Udgivelse på nettet skal altid være i JPG når det er fotos, og opløsningen på en skærm er 72ppi (ofte omtalt som 72dpi).

Spørg endelig hvis der er andet!