Avatar billede suss Nybegynder
28. februar 2005 - 22:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Server - open source

Hejsa

Jeg har 2 ekstra pc'er. På den ene vil jeg gerne installere en server, som skal fungere som filserver og iss server for den anden pc, der sættes op som workstation. Jeg har kigget lidt rundt på nettet ang. open source servere, men jeg er desværre lidt grøn mht installation af servere og mister derfor overblikket. Håber en af jer nørder derude har erfaring med ovenstående og vil være behjælpelig med svar på følgende:
Er Fedora et godt sted af starte for en nybegynder eller....?
Hvis jeg vælger Fedora, kan programmet så administrere fx. en win2000 workstation?
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2005 - 22:49 #1
Jeg er SuSE mand så i mit univers er SuSE det eneste rigtige, men hvis man ikke som jeg er forudindtaget og miljøskadet så tror jeg såmænd at Fedora er lige så god / dårlig. Med hensyn til "Hvis jeg vælger Fedora, kan programmet så administrere fx. en win2000 workstation?" så er svaret JA
Avatar billede suss Nybegynder
13. marts 2005 - 17:23 #2
Hej Helgec. Beklager mit svar har været så længe undervejs - bare meget travlt på arbejde. Jeg har ikke haft lige så let ved at finde info ved suse som Fedora - derfor tror jeg, at jeg vælger dette. Tak for dit svar! 200 point på vej til dig :O)
Avatar billede suss Nybegynder
13. marts 2005 - 17:23 #3
Hov - du skal give din kommentar som svar, inden jeg kan give dig point!
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2005 - 17:54 #4
Nu ved jeg ikke hvor langt oppe i systemet du påtænker at starte forstået på den måde at jeg ikke ved hvor nye og store computer du agter at benytte, men jeg vil benytte lejligheden til at tilbyde dig et sæt originale SuSE 7.3 (7 cd-er) med original manualer til en pris af 200.00 kr incl porto
Systemet er fra 2002 og er efter min opfattelse det mest stabile system Suse overhovedet har lavet. Er du interesseret så lad mig høre fra dig
Avatar billede suss Nybegynder
13. marts 2005 - 18:07 #5
Faktisk er pc'en næsten ny - 2,8 Ghz, 1028 Mb ram. Dit tilbud lyder godt. Må jeg spørge hvorfor du selv har skiftet? (hvilket jeg går ud fra, siden du vil sælge).
Avatar billede suss Nybegynder
13. marts 2005 - 18:12 #6
Ved ikke om jeg må spørge men prøver alligevel. Når jeg skal downloade Fedora, skal jeg vælge mellem 32bit og 64bit. Hvad/hvilket afgør om jeg skal vælge det ene eller det andet? Jeg tror selv, at det har noget med pc'ens alder at gøre - altså hvorvidt den kan køre 32 el. 64 - og regner med at 64bit er bedst og til nye pc'er. Er det rigtigt eller.....?
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2005 - 18:40 #7
"13/03-2005 18:07:40" Værsgod at spørg, fordi jeg altid kører med de sidst versioner PT 9.2

"64 - og regner med at 64bit er bedst og til nye pc'er. Er det rigtigt eller" Ja men det har du da ret i

Ps. glem nu ikke at acceptere det svar jeg har lagt
Avatar billede suss Nybegynder
13. marts 2005 - 19:13 #8
Jeg har klikket på knappen én gang, men nu gør jeg det selvfølgelig igen.

Suse - ja det tænkte jeg nok - spurgte lidt dumt :O) Jeg vil gerne tage imod dit tilbud og synes, at det er vældigt rimeligt. Men ER suse også gratis? Jeg synes nemlig at kunne se andre steder på nettet, at det koster penge. Og mit "ønske" er lige præcist at afprøve en hel pakke (styresystem, programmer) uden at gøre Microsoft m.m. rigere :O)

64 -  er det processoren, der afgør om man kan benytte et 32bit eller 64 bit system?
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2005 - 19:34 #9
Nu drejer det her sig jo ikke kun om at jeg vil sælge noget til dig og jeg vil sige at hvis det er en så stor maskine så skal du ikke købe det.
Jeg ville downloade SuSE 9.1 som er til fri download, den består kun af en CD hvilket betyder at du skal på nettet og downloade evt. andre programmer som dog (næsten)alle er gratis, jeg mener ikke at SuSE 9.1 understøtter 64 bit CPU det gør 9.2 men jeg kan ikke anbefale den til en begynder.
Har du mulighed for det er det klart at foretrække en begynder-computer på 300-700 Mhz med 128 Mb. ram og så f.eks SuSE 7.3 som styresystem, der er simpelthen for meget at sætte sig ind i på de nye versioner
Avatar billede suss Nybegynder
13. marts 2005 - 21:22 #10
Hm... mit kendskab er win2000 systemer og her skal der helst saft og kraft på pc'er/servere. Jeg har en 1,2 Ghz med 256 ram - måske bruger jeg den i stedet. Jeg tror, jeg vil surfe lidt mere rundt, inden jeg beslutter mig for systemet. Fedora ser umiddelbart ud til at være til at gå til. Jeg tror, at man er lidt mere sej (som du), hvis man benytter SuSE