Avatar billede multib Nybegynder
16. februar 2005 - 09:29 Der er 6 kommentarer

Valg af digitalt kamera

Hej

Jeg håber på nogle råd om valg af digitalt kamera. Kameraet bliver mit første (har dog prøvet en smule digital fotografering) og det skal supplere et almindeligt Konica SLR kamera med 28-105 objektiv + vidvinkel.

Kameraet skal være godt til lidt af hvert, dog prioriterer jeg gode udendørs billeder på skituren eller vandreferien (skal til Himalaya til efteråret) højest. Kameraet skal helst være af lommestørrelsen.

Jeg hælder til Canon Powershot S70, Canon IXUS 40, Sony Cybershot DSC 150 eller Panasonic DMC FX7, men andre anbefalinger er meget velkomne.

På forhånd tak
Torben
Avatar billede triple-x Nybegynder
16. februar 2005 - 09:34 #1
hvis du står og skal vælge mellem dem, og det lyder som om du har lidt viden om fotografi da du nævner du har et SLR og en vidvinkel, så synes jeg du skal gå ind på www.dpreview.com og læse de reviews der er af de kameraer du nævner.

Det er meget svært at sige hviklet er bedst, men min erfaring er sørg for der er lidt optisk zoom istedet for digitalt.
Et special batteri som kan oplades istedet for AA batterier.
nogle af de kendte mærker, har selv ejet et par canon kameraer også digitale SLR, og kan kun sige god for canon.

Det var lidt fra mig.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. februar 2005 - 09:46 #2
Se også her: http://www.imaging-resource.com

S70:  Following the tradition of earlier high-end S-series PowerShots, the S70 is perhaps best described as a "G6 in sheep's clothing." Compared to the G6, about all that's missing are a flash hot shoe, the tilt/swivel LCD, and the G6's internal neutral density filter. Everything else about the camera fits the needs, desires, and interests of "enthusiast" shooters, while at the same time remaining approachable for rank beginners, thanks to a full auto mode and a small assortment of scene modes. In terms of image quality, the S70 is also a near match for the G6. Its color is slightly more saturated, calculated to better appeal to typical consumer tastes, but it gives up a little sharpness in the corners of the frame at the (very) wide angle end of its zoom range, and also has slightly less well-behaved image noise. These are relatively minor quibbles though, as the S70 is an unusually strong performer in virtually every respect.

DSC150:  I liked the size and feature set of the P150's lower-res sibling, the P100, but really didn't like the amount of subject detail it traded away to keep its noise levels down. Generally, image noise becomes more of an issue as imaging chips cram more pixels into the same area, so imagine my surprise when I found that the DSC-P150 traded away almost no subject detail, yet ended up with noise levels almost as low as those of the P100. Other image characteristics were also excellent, with great color, great shooting speed, and a lens that's sharp from corner to corner.

Taken as a package, the Sony DSC-P150 is hard to beat in the subcompact point-and-shoot digicam market. Housed in a very small package is a 7.2-megapixel CCD, a sharp, high-quality 3x optical zoom lens, nine preset Scene modes and a host of other creative options. Its pictures are colorful and sharp, it has an excellent macro mode, and it truly excels at low light shooting. Add to this really excellent battery life and a surprisingly fast shutter response, and you've got a real winner of a compact digicam, one with amazingly few tradeoffs associated with its diminutive body size. If you're looking for a great "take anywhere" camera with exceptional resolution and sharpness, great versatility, and excellent color and tonality, the Sony DSC-P150 should be an easy choice.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. februar 2005 - 09:48 #3
Se også: http://www.imaging-resource.com/WB/WB.HTM?view=6

Desuden er der på siden en mulighed for at sammenligne de forskellige modeller: http://www.imaging-resource.com/CAMDB/compare_cameras.php vær opmælksom på at IXUS på det amerikanske marked har et andet navn.
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
17. februar 2005 - 02:53 #4
Taler lidt for Sony, pga et par enkelte fordele. Først og fremmest er Sony det eneste mærker der har fundet ud af man rent faktisk fremkalder sine billedere fra et digital kamera, og da et d-kamera normalt tager billedere i 4:3 kan disse billedere ikke "fremkaldes" uden at skal klippes til i højden.
Sony kan tage billedere i  2:3 altså 10x15 osv, og det er altså temmeligt rart.
Har efterhånden også set temmelig mange billeder taget af især canon IXUS kameraer med MEGET røde øjne til trods for anti red eye og jeg skal give dig.
Her har Sony også en fordel, da blitzen er placeret meget langt væk fra linsen, og derved reducere red eye væsentlig. Problemet med denne placering er dog en lidt skæv belysning.
Men hvorfor vælge dsc-150, kan rent faktisk ikke se pointen i et 7 Mpixel kamera, da 5 Mpixel er rigelig til f.eks 20x30 cm print
Spar hellere de ca 800 kr og køb et DSC-120 (eller DSC-100), samme optik og kamerahus bare et lidt mindre opløsning, og så er der også penge tilovers til et stort kort samt taske
Synes i øvrigt at den side som James t dk anbefaler :http://www.imaging-resource.com
er værd at bruge meget tid på, da man kan se billedere taget af de enkelte kameraer og sammenligne.
Nogle vil nok påstå at Sony har en tendens til at være lidt vild i farvebalancen og især fremhæve blå lidt for meget. Smagssag, men man får dælme nogle smukke billeder af blå himmel og middelhavs vand ;-)
Har selv et DSC-92 og har efterhånden taget 3000 billedere med dette kamera, fået printet ca 1000 ud i mange forskellige formater, og har rigtig godt tilfreds.
Kan evt sende pr mail hvis du vil se
Men ellers god jagt
@Trippel X ang batterier, ja Li-ion batterier er jo gode men også noget dyrere end AA batterier. Man kan jo købe 4 AA batterier for ca 100 kr med en kapacitet på ca 2400 mA, og så kan du nemt tage 200 billedere med flash.
Avatar billede triple-x Nybegynder
17. februar 2005 - 09:45 #5
lige for at understøtte mit link, så kan man også her se farveskalaer sammenligne kameraer se billeder taget med kameraer og bla bla bla

Ang. batteriet så ja, det er dyrer, MEN langt bedre og langt mere praktisk efter min mening. Du siger fint du kan tage 200 billeder med flash, men så er du heldig med dit kamera, man kan let komme ud for at det tager meget mindre, især hvis det er lidt billigere batterier.

Ang røde øjne effekten så synes jeg nu ikke jeg har oplevet canon være slem til dette, og som du selv nævner så ville en anden vinkel på flashen give en forkert skygge. som let kommer til at se utrolig akavet ud.

Men når vi snakker kameraer i den prisklasse så er der utrolig få forskelle mellem de store kende mærker.
Avatar billede djmaster Nybegynder
21. februar 2005 - 17:54 #6
Jeg har selv et canon ixus 40 kamera; og valgte den pga. størrelsen , god video funktion, god menu, lækker 2" skærm, og den tager gode billeder.
Men vægter du dette ligeså højt som mig...

Canon ixus 40 har lige vundet en test mod 8 andre kameraer i samme størrelse i bladet tænk (www.taenk.dk er ikke gratis) Derudover er det valgt som et af årets kameraer hos http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=377