Avatar billede cartesius Nybegynder
22. januar 2005 - 16:13 Der er 5 kommentarer

Blæseren kører løs på spritny bærbar

Hej alle,

Min kæreste har lige købt en ny bærbar: Fujitsu-Siemens Amilo A1640 til 7500 kr hos Computercity. Dataene er:

Sempron 2800+
512 mb ram
40 GB harddisk
Dvd brænder +rw
4-1 kortlæser, modem, lan
15,4" Xga tft
Sis m760 128 mb delt grafik kort
Lan, modem, firewire
Windows XP home
Works 7.0

Jeg er begyndt at installere diverse programmer, men kan nu konstatere, at blæseren kører hele tiden. Man kan slå den fra ved at trykke på en knap, men det er vel ikke meningen, at den skal køre konstant i normal tilstand? (har selv en Amilo M1425, og der er ingen problemer.)

Jeg har ringet til Computercity, der siger, at "det jo er en desktop-processor, så den bruger flere kræfter"... Jeg ved ikke nok om emnet, så jeg kan ikke vurdere, om det er rigtigt. Men om et par dage tager jeg den med ned til butikken og vil gerne have nogle gode argumenter med i tasken.

Mine spørgsmål er:

1) Hvorfor kører blæseren konstant, og kan man gøre noget ved det...? Jeg HAR prøvet med programmet Speedfan, og den gør ikke noget ved det.

2) Er det rigtigt, hvad de siger i Computercity? Er det en "desktop-processor"?

3) Hvis ikke, hvad er det så, og virker det ikke som en fejl med den blæser?

På forhånd tak!
Avatar billede kipolaks Nybegynder
22. januar 2005 - 16:32 #1
AMD Sempron ER en desktop processor... derfor skal den bruge så meget køling.. og hvis du slår kølingen fra, tjaaa så dør den :) du skulle have gået efter en "Mobile AMD Sempron" processor istedet..
Avatar billede cartesius Nybegynder
22. januar 2005 - 17:19 #2
Okay... Det var en vigtig information, men en sur en af slagsen. Mon Computercity tager den tilbage? Den er kun et par dage gammel, og jeg kan jo formatere den tilbage til fabriksstandarden.
Avatar billede kipolaks Nybegynder
22. januar 2005 - 18:13 #3
det kan jeg ikke svare på... og så skal det lige siges at jeg ville nok ikke anbefale en Mobile AMD Sempron.. det er bare amd's mobile af sempron cpu'en.. hvis du vil have lidt mere info så prøv at tage et kig her -> http://www.eksperten.dk/spm/582288
Avatar billede cartesius Nybegynder
22. januar 2005 - 18:49 #4
Tak for linket, der var god info at hente. Det ser ud til, at vi ikke kommer uden om en Centrino, hvis den skal være støjsvag.
Avatar billede kipolaks Nybegynder
03. februar 2005 - 21:01 #5
and he SCORES!! :D