Avatar billede webcreator Nybegynder
16. januar 2005 - 14:38 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Hvilke databaser findes der?

Hej Eksperter.

Jeg er blevet lidt nysgerrig efter at vide, hvilke databaser der findes (både dem der koster penge, og dem som er gratis), samt hvordan de virker og deres fordele.

Findes der steder på internettet, der forklarer om de forskellige database, deres forcer og ulemper?
Avatar billede lysemose Nybegynder
16. januar 2005 - 14:46 #1
Der er mange forskellige. Access fra MS. Oracle database fra Oracle. MySQL (open source)... det er nok de mest kendte!

http://databases.about.com/

et fint sted at læse om databaser og deres virkemåde

lysemose
Avatar billede webcreator Nybegynder
16. januar 2005 - 14:55 #2
Tusind tak. Alene navnet på URL'en tyder på, at der er gode info at hente :)
Avatar billede lysemose Nybegynder
16. januar 2005 - 14:58 #3
Til at starte med vil MS Access være fint nok hvis du ikke kender så meget til det! Men vil du have mere performance vil MySQL være det du skal gå efter, men der skal i hvert fald have lidt indsigt i databaser opbygning. Oracle er for de langhårede nørder (håber ikke jeg fornærmer nogen :)).
Avatar billede webcreator Nybegynder
16. januar 2005 - 15:11 #4
Tak for rådet - men jeg har rodet med både Access og MySQL (bruger MySQL i mit daglige arbejde med PHP). Vi er blot begyndt at gå dybere ind i databaser på min uddannelse, og derfor ville jeg søge lidt mere information om emnet :)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2005 - 16:11 #5
Avatar billede webcreator Nybegynder
16. januar 2005 - 17:33 #6
Fantastisk, Arne. Det var mere noget i den stil jeg var på udgik efter ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2005 - 17:45 #7
så vil jeg da også ligge et svar
Avatar billede webcreator Nybegynder
16. januar 2005 - 17:51 #8
Fornuftigt :)
Avatar billede webcreator Nybegynder
16. januar 2005 - 18:25 #9
Kender I til steder der foretager evalueringer af de forskellige databaser? Mht. performance, brugervenlighed og hvad man ellers bedømmer dem på.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2005 - 18:48 #10
Jeg kender ikke nogen generelle sammenligninger af mange databaser.

Der er steder på nettet hvor man sammenligner 2 eller 3 databaser.

Du kan også få en personlig vurdering her fra folk som kender flere
af databaserne.
Avatar billede webcreator Nybegynder
16. januar 2005 - 19:42 #11
Jamen personlige vurderinger er heller ikke ringe - bortset fra at jeg gerne vil kunne dokumentere de ting jeg får at vide.

Jeg har læst lidt rundt omkring, og umiddelbart lyder det som om, at Oracles Database faktisk er kraftigere end MySQL - er det korrekt? Om ikke andet så til større løsninger.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2005 - 19:59 #12
Oracle er designet til meget store data mængder og meget store maskiner.

Jeg har en morsom tommel finger regel: du har brug for Oracle når du ikke længere
kan huske hvor mange diske din database fylder.

Oracle er også dyr. Jeg kender ikke lige de aktueller priser. Men det er ikke
usædvaneligt med 7 cifrede beløb for licens til en installation.

MySQL er gratis. Og MySQL er glimrende til de fleste mindre databaser.

Jeg betragter ikke Oracle og MySQL som værende konkurrenter. Der er flere
database som ligger mellem de to.
Avatar billede webcreator Nybegynder
16. januar 2005 - 20:21 #13
Hehe, jeg kan godt lide din tommelfinger-regel :)

Jeg kan se på nettet (og ud fra din artikel, Arne), at InnoDB har support for fx Transactions mens MyISAM ikke har. Jeg har netop været inde på innodb.com for at læse om den, og her reklamerer de for at innodb supporter level locking (concurrency vil jeg gætte på?) og hot backup. Betyder det, at disse ikke følger med MyISAM?
Avatar billede webcreator Nybegynder
16. januar 2005 - 20:21 #14
(jeg har lige smidt en smule flere points i puljen - håber det er rimeligt)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2005 - 20:33 #15
row level locking er noget teknisk

ved page level locking låser du hele siden

ved row level locking låser du kun den enkelte række

derfor kan row level locking i nogle tilfælde give bedre performance ved
mange samtidige opdateringer

MyISAM har ikke brug for nogen af delene fordi de bruge i forbindelse
med transaktioner.
Avatar billede webcreator Nybegynder
16. januar 2005 - 20:35 #16
"MyISAM har ikke brug for nogen af delene fordi de bruge i forbindelse
med transaktioner".

Jeg forstod ikke sætningen - "fordi de bruge__ i forbindelse med ..." ??

Jeg er heller ikke helt med på, om Transactions er den eneste ting InnoDB og MyISAM har til forskel?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2005 - 20:36 #17
bruges
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2005 - 20:37 #18
Nej.

Foreign keys er en anden vigtig forskel.
Avatar billede webcreator Nybegynder
16. januar 2005 - 21:20 #19
Ok, alle tiders. Tak for det :)
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. januar 2005 - 16:10 #20
FireBird ( Open Interbase ) er også en mulighed som er gratis og på højde med mySQL, hvis ikke bedre