Avatar billede mmmtm Nybegynder
03. januar 2005 - 15:16 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

PDA/Domino (Web) (javascript)

Jeg er igang med at tilrette vores (web) intranet til visning på PDA'ere, men har svært ved at finde ordentlig info om windows pocket pc 2003's IE-browser ift. begrænsninger i bla. javascript. Fx. kan en window.open godt aktiveres fra en knap på en side (eller fra et view) - men sker det som kald til en js-funktion i js-header på formularen, (både fra formularen eller et embedded (html) view på formularen, sker der intet.
Nogle der har erfaringer med dette - eller gode links til artikler ell. lign. herom ?
Avatar billede jogii Nybegynder
03. januar 2005 - 15:18 #1
forkert kategori , makker :-) godt nytår
Avatar billede mmmtm Nybegynder
03. januar 2005 - 15:25 #2
..der må da være issues som handler specifikt om domino(web)/pda.., ligesåvel som domino og IE## har det med at drille hinanden i ny og næ? - og i lige måde.
Avatar billede jogii Nybegynder
03. januar 2005 - 15:38 #3
Men så skal du få det til at virke med IIS eller apache først og vise at det ikke virker med Domino inden vi har et issue ...
Avatar billede mmmtm Nybegynder
03. januar 2005 - 15:42 #4
Jeg mente nu ikke issue så konkret - men at der da må være andre der har kodet domino/web til pda....
Avatar billede karstenv Nybegynder
04. januar 2005 - 07:41 #5
Tja jeg må nu sige jeg også er lidt intereseret i det da vi jo også har den del ansatte og chefer som har fået dette lejetøj, og hvis ikke at Lotus skal miste kunder på web delen kunne det jo godt være der var nogle udviklere derude som ente har eller er igang med at lave en løsning til PDA.
Avatar billede jogii Nybegynder
04. januar 2005 - 08:10 #6
Hvordan ser en iNotes6 (ikke iNotes60) ud igennem Pocket PC? Nogen der har testet?
Avatar billede karstenv Nybegynder
04. januar 2005 - 08:25 #7
Ja og den loader virkelig langsom og så er den kæmpestor på en sådan lille skærm, dvs. at den ikke er særlig smart at bruge på en PDA men det kan da lade sig gøre.
Lidt lige som i Dondee filmen " it tastes like shit, but you can live on it" :-)
Avatar billede jogii Nybegynder
04. januar 2005 - 08:28 #8
Er det ægte iNotes interface eller Web-interfacet der starter? Er det ikke muligt at starte ens postkasse op med det gamle interface?
Avatar billede karstenv Nybegynder
04. januar 2005 - 08:46 #9
Vi kører ren standart Inotes R6.53 så jeg vil da stærkt gå ud fra at den bruger ægte inotes interface, det ser nemlig ens ud, jeg har undersøgt om der fra lotus's side findes en extention eler lign som PDA'en kan loade istedet, men de har ike noget.

Om den kan bruge det gamle interface, jo det skal da komme an på en prøve men det skal jo være sådan at server kan se at det er en PDA der connecter med dens ver af IE eller det er er en alm. IE, eller som jeg håber alle herinde bruger en firefox :-) og det er der jeg tror der skal udvikles.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
04. januar 2005 - 12:43 #10
Hvis jeg logger på iNotes6 (genvej direkte til indbakken) - ser jeg kun "rammesættet", dvs. inotes logo, baggrunden til mapperne (ingen mapper!), selve postoversigten (uden post, kun med selectbokse til at sætte flueben i udfor de mails jeg ikke kan se), samt søgefeltet. Endvidere scrollbar vertikalt. Med andre ord, ganske ubrugeligt !.
I kalenderen er det det samme, pånær at jeg her kan navigere frem/tilbage, samt se kalenderoplysningerne men ikke åbne dem. (Server 6.51)
Avatar billede mmmtm Nybegynder
04. januar 2005 - 12:47 #11
De eneste måder jeg har kunnet detektere at det er en pda der connecter, er ved at tjekke for skærmopløsning, eller ved at @BrowserInfo("Platform") = "Unknown", hvilket ikke er så tjekket...
Avatar billede vivler Nybegynder
05. januar 2005 - 09:36 #12
Hvis det kun er mail-kalender-opgaver-adressedog du er ude efter kunne nedenstående være en ide.
WEA-LD(Web Everyplace Access - Lotus Domino)
WEA-LD er en 'ligth' udgave af WEA, som kun kan ovenstående ting.
Jeg skal have det installeret i næste måned, så har ikke styr på alle detaljer endnu, men kort fortalt køber man en licens til ca. 576,- pr. bruger som så syncronisere ligesom XTND connect el. tilsvarende, men blot over internettet via f.eks GPRS.
Jeg tester med en PDA 6340 med GPRS kort, og så bruger man bare PDA'en std. mail/kalender/opgaver/kontakter/notes=journaler.
Tjek. evt. http://www.mynotes.dk de har specieliseret sig på mobile løsninger, også til Lotus Notes :o)
Avatar billede vivler Nybegynder
05. januar 2005 - 09:41 #13
Man kan ligeledes på Sametime med ud på PDA'en, og selvfølgelig er der også nogle kroner i opsættet ca. 15k, men det er vel heller ikke så skræmmende, når det så bagefter er muligt at få de efterfølgende brugere på for 576,- pr. styk
Avatar billede jogii Nybegynder
05. januar 2005 - 09:58 #14
Disse to laver i fællesskab også WEA integration med  "IBM Everyplace Access Server", som produktet hedder.

http://www.dalsgaard-data.dk
http://www.canit.dk

Men som vivler siger er det primært PIM info man får over i native telefon-PC applikationer. Som John Dalsgaard siger: "Når først det virker, så klapper brugerne hver dag i deres små hænder".

Andre produkter er mNotes(PIM) og mForms(APPS) fra CommonTime og Pylon Pro's efterfølger, som er havnet hos Sybase. Begge disse produkter får mange rosende ord af dem der anvender det.

Men det er ikke lige det som mmmtm spurgte om i første omgang. Det er jo ikke kun PIM der er tale om, men et helt intranet.

Umiddelbart er problemet at Domino ikke får at vide hvilken type "klient" der sidder i den anden ende.
Her er nogle data jeg fik i på min egen hjemmeside da jeg prøvede at tilgå den med en LG telefon fra 3:

User Agent:    LG/U8120/v1.0
IP Address:    xxx.xx.xxx.x
Browser version:    -1
Browser platform:    Unknown
Browser type:    Unknown

Så umiddelbart er det ikke altid ligenemt at bestemme hvad man har med at gøre.

Hvis nu at man tilgik siderne med WAP, så tror jeg at verden så helt anderledes ud. Alle Notes 6 formularer har en HideWhen indstilling der hedder "Mobile" og jeg mener den er møntet på WAP. Så umiddelbart vil jeg mene der er nok muligheder at tage fat på.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
05. januar 2005 - 12:51 #15
PDA'erne kører WLAN, så WAP er vist ikke løsningen, ej heller "kostbare" løsninger, selvom det er interessante informationer :-). Men i og med PDA'en jo har en browser, er det meningenen (og oplagt) blot at bruge denne, på samme vis som stationære pc'ere.
Hide/When (design elements) for mobile har jeg testet - og PDA'ere er ikke mobile i den sammenhæng..:-(
I R6 Klient hjælp står der dog at man kan gemme div. elementer i et rt-field for "Mobile", og her defineres "Mobile" som bla. "Hand-held computers" - men det virker heller ikke....
Jeg læste (et eller andet sted på notes net) om at der (muligvis) i serverdokumentet aktivt skulle vælges at der skal skelnes mellem mobile og ikke-mobile "klienter", men der var ingen konklusion....
Avatar billede jogii Nybegynder
05. januar 2005 - 12:55 #16
Jeg tror at "mobile" er knyttet til WAP. Måske kan man køre WAP over WLAN.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
05. januar 2005 - 13:11 #17
Måske, men umiddelbart skal det fungere udfra den nuværende opsætning. PDA'erene kan jo også sættes op til en startside med tilføjelse "&type=pda", og så kan den tages derfra. Eller som sagt på skærmstørrelsen. Men det undrer mig at en PDA ikke registreres som "mobile". Spørgsmålet er bare om det er IE på PDA'en der ikke sender oplysningen, - eller om det er Domino der ikke fanger den ?
Avatar billede jogii Nybegynder
07. januar 2005 - 10:24 #18
En lille artikel om iNotes og WebMail:
http://www.dominonews.com/homepage.nsf/tip20050103?openpage

Her et eksempel på hvordan man aktiverer webmail istedetfor iNotes
http://server/mail/mailbox.nsf?OpenDatabase&ui=webmail

I må gerne teste og melde tilbage om oplevelsen :-)
Avatar billede vivler Nybegynder
07. januar 2005 - 11:55 #19
Den sidste løsning med at skrive ?OpenDatabase&ui=webmail bagefter, er det samme som min PDA gør i forvejen, da den skriver 'DWA er ikke certificeret til af fungere med denne browser' og der har man muligheder 'BRUG WEBMAIL' og 'LOG AF' og det giver ikke noget særligt godt resultat i en PDA, den lavet dobbelt frame med indbakke m.m. Det kan dog lade sig gør i nød at tjekke mail.

Vi vil bruge WEA-LD som tidligere beskrevet, men det løser jo ikke det oprindelige spørgsmål
Avatar billede mmmtm Nybegynder
07. januar 2005 - 12:50 #20
OpenDatabase&ui=webmail giver samme resultat her...Endvidere bliver æ, ø og å maltrakteret...
Avatar billede mmmtm Nybegynder
21. november 2005 - 19:22 #21
Lukker