Avatar billede beyer Nybegynder
07. december 2004 - 12:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Site til mobilen

Hej

Jeg er nybegynder inden for hjemmesider til mobile enheder men har erfaret, at WML er det sprog, man 'i gamle dage" brugte til at lave wap-sider - derfor denne kategori. Håber det er rigtigt.

Mit spørgsmål går på, hvordan man bedst laver hjemmesider, der kan vises i fx en mobiltelefons display. Jeg har mange års erfaring med HTML og har for nylig også lavet et testsite i XHTML - www.diba.dk/mar. Det virker fint på min Nokia 6230, men det er også en nyere model.

Hvis det også skal virke på telefoner, der har et år eller to på bagen, skal jeg så lave en ekstra fil skrevet i WML? Og hvordan skelner min telefon, hvis der i mappen "mar" pludselige ligger to index-filer - blot med henholdsvis.html og .wml til efternavn (hvis det er sådan man gør)?

Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på? Jeg har fx hørt, at man ikke skal bruge frames. Men hvad med grafik eller andet?

Og så en sidste ting. Går man ind på http://mobil.tv2.dk via en almindelig webbrowser på sin PC, får man et stort, flot site frem. Hvis man rammer den samme adresse fra sin mobil, rammer man et minisite, der passer til mobilernes små displays. Hvordan gør man det? Altså viser det "rigtige" afhængig af, hvad der rammer den tilsyneladende samme side.
Avatar billede janegil Nybegynder
07. december 2004 - 14:52 #1
Du kan velge mellom WML og HTML, basert på accept-feltet i HTTP-headeren. Men en kompliserende faktor er at de fleste HTML-browsere IKKE spesifiserer at de forstår text/html. Så derfor skal du levere HTML, når UA ikke lister text/vnd.wap.wml. Og derfor vil igjen en browser som Opera ikke fortelle at den forstår WML, selv om den faktisk gjør det. Derfor skal du heller ikke være alt for sikker på hvilken versjon som skal leveres. Kunne forslå at diba.dk/ velger automatisk mellom html og wml, mens diba.dk/index.html alltid er html, og diba.dk/index.wml alltid er wml.
Avatar billede janegil Nybegynder
07. december 2004 - 15:01 #2
Selv om XHTML kan brukes på både PC og telefon, skal en telefonside stort sett være mye mindre enn en PC-side. Så du skal skrive to versjoner, så kan du likegodt skrive telefonsiden i WML, så du får med deg de 'gamle' WML-telefonene, som fortsatt bombes ut i markedet i store mengder.
Avatar billede beyer Nybegynder
07. december 2004 - 15:13 #3
Til janegil. Tak for dit svar - det lyder som om, du har helt styr på det der. Måske for meget styr... Jeg forstår nemlig ikke alt, hvad du skriver :o(

Hvad betyder UA?

Til det sidste omkring automatisk valg mellem html og wml: Mener du, at jeg skal ligge en index.html og en index.wml i roden af diba.dk? Vil en webbrowser på PC så automatisk vælge den første og en minibrowser på en mobil automatisk vælge den sidste med endelsen .wml? Eller???
Avatar billede beyer Nybegynder
07. december 2004 - 15:16 #4
Til janegil. Kan man i wml lave ligeså flotte sider som i HTML/XHTML - med grafik og bileder?
Avatar billede janegil Nybegynder
07. december 2004 - 16:08 #5
UA: User Agent, dvs. webbrowser, mobiltelefon, søkerobot...

Det er serveren som evt. kan velge mellom index.html og index.wml. Men jeg er analfabet på Domino, så det må du finne ut av selv.

Skulle tro WML er fett nok, for en telefon. Bilder skal være svart-hvitt WBMP for å være garantert å virke på alle telefoner. Men JPEG virker på de fleste, i hvert fall de fleste med farveskjerm.

Forresten ser http://www.diba.dk/mar ut til å være liten nok til å fungere i telefon. Ser i hvert fall OK ut i Opera med shift+F11 telefonsimulering.

TV2 er forresten et eksempel på det jeg sier om å ha to versjoner av siden. Med telefon blir du sendt videre til http://mobil.tv2.dk/mobil/xhtml/, som er en side som fungerer teknisk OK i en PC, men den ser jo litt liten ut, ja. Derfor holder de seg med to HTML-versjoner.
Avatar billede beyer Nybegynder
30. december 2004 - 11:08 #6
Hej Janegil - send lige et svar, og du får dine point. Godt nytår.
Avatar billede janegil Nybegynder
30. december 2004 - 15:24 #7
Godt nyttår til deg, også!