Avatar billede john-22 Nybegynder
03. december 2004 - 23:28 Der er 8 kommentarer

firewall ved hjæl af en anden computer

Dav jeg vil gerne vide om det er muligt at bruge en anden computer som firewall dvs. at få internet til at køre gennem den første computer hvorpå der er installeret firewall, for så at undgå at have firewall på den anden computer?

mvh John
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2004 - 00:10 #1
Ja, det kan man godt. Avhengig av hvem man er og hvordan man bruker PC og hvordan man setter opp det hele, så kan det være nødvendig å benytte personal firewall på den PC som står bak en hardware firewall allikevell.

Pruker rent personlig vanlig vis ingen personal firewall på arbeidsstasjonene (mine egne) fordi jeg har en hardware firewall. En slik kan man lage ved hjelp av en gammel PC og linux, eller man kan kjøpe den ferdig.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2004 - 00:13 #2
Det finnes gratis Linux distribusjoner som er laget spesielt for dette, for eksempel Smoothwall: http://www.smoothwall.org Denne er ganske enkel og installere og konfigurere via et grafisk grensesnitt: http://www.smoothwall.org
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2004 - 00:16 #3
Alternativt så finnes det andre ferdige Linux server installasjoner som inneholder en slik firewall gateway funksjon pluss også div server funksjoner, dvs mail server, web server, ftp server osv. Her kan spesielt nevnes sme serveren og Clarkconnect.
http://contribs.org/modules/news/ http://www.clarkconnect.com
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2004 - 00:20 #4
Ellers så kan man også ta utgangspunkt i en hvilken som helst moderne Linux distribusjon, for eksempel RedHat og designe ens egen firewall ved hjelp av script. For å komme i gan med dette kan man benytte en script generator: http://iptables-script.dk/
Avatar billede trumf Nybegynder
04. december 2004 - 03:06 #5
smoothwall er perfekt bare man lige smider et guardian-mod på (hvilket overhovedet ikke er er svært selv for en windows bruger)
Jeg har sat flere af dem op for andre nu og de kører bare.... ingen har haft problemer
(takker for hjælp tidligere langbein)
Avatar billede langbein Nybegynder
07. december 2004 - 10:07 #6
Forsøker å lage en revisjon av Linux firewall script generatoren, hvis det er noen som har tid til å teste. http://www.im-learning.com/iptables/
Avatar billede trumf Nybegynder
07. december 2004 - 20:50 #7
langbein> nu har jeg endelig fået min smoothie til at virke rigtigt godt og jeg har desværre ikke tid til et nyt firewall projekt lige pt, men jeg skal nok have dig i tankerne næste gang jeg skal sætte en op.

Held og lykke med projektet :-)
Avatar billede the_email Nybegynder
22. december 2004 - 17:18 #8
Kan ikke komme ind på www.iptables-script.dk så super at du også har ca det samme liggende langbein.
Det virker og jeg stod faktisk lige og manglede til en ny server :-) Så det var sgu heldigt for mig

God jul
/TheEmail

Og undskyld at jeg spammer dit spørgsmål John